فرصت مناسب بخش خصوصی برای سرمایه گذاری حوزه برق و انرژی های تجدیدپذیر

دنیای اقتصاد-اصفهان: این دو عنوان نمایشگاهی در فضایی بالغ‌بر ۱۲ هزار مترمربع فضای نمایشگاهی و با مشارکت ۱۰۹ مشارکت‌کننده از استان‌های اصفهان، تهران، آذربایجان شرقی، فارس، یزد، خراسان رضوی و البرز برگزارشده تا طی چهار روز برگزاری آن شرکت‌کنندگان آخرین دستاوردهای خود را در زمینه‌های اتوماسیون صنعتی، سیم و کابل، تجهیزات روشنایی، انرژی‌های تجدید پذیر، تولیدکنندگان محصولات صنعتی، پخش سیم و کابل، خدمت آزمایشگاهی و محیط‌زیست، دستگاه‌های لیزر، سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق، تولیدکنندگان الکتروموتور و سایر تجهیزات مرتبط با صنعت برق به نمایش بگذارند.

اما همان‌طور که از برنامه‌های مختلف جانبی این نمایشگاه پیداست، رویداد مزبور تنها در برگزاری یک نمایشگاه خلاصه نشده و همراه با مسیر جدیدی که صنعت نمایشگاهی اصفهان در پیش‌گرفته برای ارتقاء کیفیت ارایه رویدادهای مزبور و شکل‌گیری صحیح فرآیندهای اقتصادی، بیش از ۶ رویداد جنبی و همایش ازجمله همایش صنعت برق، چالش‌های کنونی و چشم‌انداز آینده، اعلام نیازهای فناورانه شرکت‌های دولتی به پژوهشگاه وزارت نیرو، پنل توسعه زیست‌بوم نوآوری استان اصفهان در حوزه برق و انرژی، کارگاه تخصصی مدل‌های کسب‌وکار و تجاری‌سازی تولید صنعت برق و…. با حضور مشارکت‌کنندگان و متخصصان این حوزه برگزار خواهد شد.

 

در اولین رویدادی که پیش از آغاز رسمی نمایشگاه و افتتاح آن با حضور مسوولان و فعالان حوزه برق و انرژی برگزار شد، احمدرضا طحانیان مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان با اشاره به برگزاری دوسالانه برق و اتوماسیون صنعتی به همراه اولین نمایشگاه انرژی‌های تجدید پذیر در اصفهان از رشد ۲۰ درصدی شرکت‌های حاضر در این رویداد خبر داد و گفت: امیدواریم تا رویدادهای مزبور بتوانند به توسعه پایدار اقتصاد انرژی در استان و کشور کمک کنند.

همچنین موسی رضایی دبیر کل اتاق بازرگانی اصفهان نیز با اشاره به لطمه بزرگی که قطعی برق در سال جاری به صنعت کشور وارد کرده، ارزان بودن انرژی را یکی دلایلی دانست که باعث شده این صنعت در کشور به‌درستی اداره نشود.

او افزود: چنانچه اندیشه‌ای برای تولید و مدیریت برق در کشور رخ ندهد در سال‌های آینده و در مقایسه با امروز مشکلات ما بیشتر خواهد شد.

فرصت‌های بخش خصوصی در حوزه انرژی

 در ادامه عبدالامیر یاقوتی، مدیرکل دفتر مدیریت انرژی شرکت توانیر در همایش چالش‌های صنعت برق و چشم‌انداز آینده گفت: فرصت مناسبی در بخش انرژی‌های تجدید پذیر و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی وجود دارد که امیدواریم از این ظرفیت‌ها استفاده مناسبی در جهت توسعه این حوزه صورت بگیرد.

او همچنین خواهان تغییر مدل و نحوه استفاده انرژی در کشور شد و گفت با افزایش ۶ درصدی تولید برق در سال جاری، شاهد این بودیم که رکورد مصرف در بالاترین پیک مصرف به ۷۳۵۰۰ مگاوات برسد.

 

پس از یاقوتی، مهرداد دادخواه، مدیر شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان نیز تاکید کرد: صنعت برق در ایران بیش از یک‌صد سال در حال ارائه خدمت به مردم است و امروز باید برای تامین انرژی موردنیاز کشورمان به سمت برنامه‌ریزی، احداث و استفاده از انرژی‌های نو در بخش‌های مختلف باشیم.

 

رمضانی مشاور معاون وزیر و ریاست سازمان انرژی‌های تجدید پذیر نیز در این رویداد با اشاره به‌ضرورت نگاه رادیکال‌تر به مصرف انرژی و ردپای کربن گفت: در چشم‌انداز کلی باید به سمت اجرایی کردن و احداث صنایع کم‌مصرف و با بهره‌وری بالاتری در حوزه انرژی گام برداریم.

 

محمد نمکی زاده رئیس اتاق اصناف استان اصفهان هم در این پنل تخصصی با ذکر این نکته که بحث و چانه‌زنی بر سر قطعی برق یا زمان و مدت آن زیبنده کشور ما نیست گفت: با هر بار قطعی برق و کاهش تولید، حجم کالا و محصولات مختلف در بازار کاهش پیدا می‌کند و همین مساله می‌تواند به تورم قیمت آن کالا یا محصول صدمه بزند.

او افزود: اصناف در اصفهان آمادگی این را دارند تا از هر تصمیم اجرایی برای افزایش تولید انرژی بخصوص انرژی‌های تجدید پذیر حمایت کنند.

مصطفی مافی رییس مرکز توسعه فناوری برق و انرژی پژوهشگاه نیرو هم با اشاره به‌ضرورت تمرکز بر دو موضع توسعه انرژی‌های تجدید پذیر و مدیریت مصرف انرژی تاکید کرد بدون توسعه فناوری و تامین زنجیره تولید انرژی، نمی‌توان با راه‌کارهای فعلی امکان‌پذیر نیست.

او با اشاره به تشکیل فن بازار مالی گفت: امیدواریم بتوانیم از این طریق واحدهای فناور در صنعت برق را در حوزه تامین تجهیزات و تولید فناوری توسعه دهیم.

احمدرضا صافی اصفهانی. رئیس هیات مدیره سندیکای برق اصفهان هم در این نشست با اشاره به اینکه شرایط امروز نتیجه مدیریت غلط در حوزه برق است، افزود باید صنعت برق را نجات داد.

گفتنی است در نشست تخصصی همایش چالش‌های صنعت برق و چشم‌انداز آینده، حاضران با تاکید بر مقدم بودن تحقیق و توسعه بخش ذخیره انرژی بر دیگر بخش‌های تولید انرژی‌های تجدید پذیر خواهان ورود جدی بخش خصوصی به حوزه انرژی بخصوص تولید انرژی‌های تجدید پذیر شدند.

 

ازجمله برندهای حاضر در این دو عنوان نمایشگاهی می‌توان به نام‌های فولاد مبارکه اصفهان، وادی برق، منور گستر، بازرگان دهقان، بازرگانی آتشکار و پارت دیزل اسپادانا اشاره کرد، همچنین لازم به ذکر است هیات‌های تجاری از وزارت برق کشور عراق و همچنین هیات تجاری از اقلیم کردستان عراق طی روزهای آینده از این رویداد نمایشگاهی بازدید خواهند کرد.