جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان آغاز شد

دنیای اقتصاد-اصفهان: در ابتدای این افتتاحیه که با اجرای محمد سلوکی برگزار شد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، جشنواره‌ای برای تعالی همه کودکان ایران است. امروز انقلاب و نهضت امام با عمر و قدمتی بیش از شصت سال فرزندان بزرگی را در خود پرورش داده است.

 

اسماعیلی ادامه داد: اصفهان نیز مهد شهدای والامقام و شیر زنان بزرگی بوده که تاریخ ما را ورق زدند. ۲۴ هزار شهید این استان را به پایتخت فرهنگی شهادت تبدیل کرده است. ستارگانی جون شهید خرازی، کاظمی، دیانی ردانی پور و...بزرگانی هستند که راه یک جامعه روبه‌جلو را نشان دادند.

 

وی گفت: سی و پنجمین جشنواره در سالن اجلاس که به نام امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نام‌گذاری شده کلید می‌خورد و امشب میزبانان شما کودکان و نوجوانان سرزمین ما هستند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ما در دولت سیزدهم به دنبال این هستیم که هنر اسلامی در جایگاه اصلی خود قرار بگیرد. درواقع دولت انقلابی تلاشش برگرداندن حرکت عمومی کشور بر ریل انقلاب و آرمان‌های آن است. در حوزه فرهنگ و هنر پیش‌ازاین مشکلات زیادی داشتیم و امروز به دنبال حرکت‌های جدید هستیم برای کودکانی که آینده‌ساز و پیشتازان آینده برای تمدن اسلامی هستند و بنای ما تربیت نسل غرورآفرین است.

 

اسماعیلی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تعامل با وزارت آموزش پرورش به دنبال تعالی کودکان با اجرایی کردن برنامه‌هایی مانند زنگ سینما در مدارس هستند. برگزاری جشنواره فیلم کودک با شعار «بچه‌ها به سمت قلّه» نیز در همین راستا و باانگیزه موفقیت برای فتح قلّه‌های پیشرفت و عزت آینده کودکان و نوجوانان سرزمین است.

 

استقبال فیلم‌سازان، هنرمندان و اهالی سینمای کودک و نوجوان در کنار کودکان و خانواده‌های اصفهانی، نویدبخش برگزاری جشنواره‌ای پرشور و م‍وثر برای سینمای کودک خواهد بود.

 

در ادامه این آیین افتتاحیه، دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم کودک گفت: سینما هنر متعالی است که از علوم انسانی نیز الهام گرفته، سینما مظهر دیپلماسی و هنر است که فرهنگ و تمدن را در ذات و ماهیت خود دارد.

 

مجید زین‌العابدین ادامه داد: جشنواره بعد از چهار دهه به بلوغ خود در اصفهان شهر فرهنگ و هنر و دیار صنعت و علم رسیده است. امسال ۵۵۹ فیلم متقاضی اولیه شرکت در ۴ بخش رقابتی و ملی و بین‌الملل جشنواره بودند که درنهایت بیش از ۶۸ فیلم به رقابت نهایی راه یافت.

 

 او افزود: فیلم‌ها در دو سینمای چهارباغ ویژه پسران داور و در سینمای ساحل ویژه دختران داور و در سینمای سوره ویژه کودکان مدارس پخش خواهد شد

 

وی در پایان گفت: حضور حدود ۹۰۰ داور و خبرنگار، شور بچه‌ها برای شرکت در این جشنواره را نشان می‌دهد. جشنواره‌ای که متعلق به همه کودکان ایران است و با شعار «بچه‌ها به سمت قله» برگزار خواهد شد.

 

معاون فرهنگی شهردار و رییس سازمان فرهنگی و تفریحی و ورزشی شهرداری اصفهان در ادامه این افتتاحیه گفت: خوشحالم که دوره سی و پنجم مجددا در اصفهان برگزار می‌شود و این امر موجب جنب‌وجوش در کودکان اصفهانی برای حرکت به سمت قله می‌شود.

 

او ادامه داد: امسال المپیاد فیلم‌سازی راداریم. همچنین برای معلولان و کودکان سرطانی و کودکان کار برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته‌شده است. امیدوارم هر چه زودتر بتوانیم پروانه‌های جشنواره را به حرکت درآوریم و به اهداف خود برای پیشرفت دست پیدا کنیم.

 

پخش کلیپ‌هایی از نوستالژی‌های فیلم کودک ازجمله آهنگ صد دانه یاقوت فیلم «خواهران غریب» با صدای خسرو شکیبایی، تجلیل از فرزندان شهدا، اجرای سرود توسط کودکان گروه نجم‌الثاقب و رونمایی از سرود به سمت قله و از دیگر برنامه‌های این افتتاحیه بود.

 

جزییاتی از سی و پنجمین جشنواره

 

 «امرالله احمد جو» فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان، «رسول صدر عاملی» تهیه‌کننده و کارگردان، «حامد جعفری» تهیه‌کننده، «جهانبخش سلطانی» و «پوران درخشنده» اعضای داوران بخش فیلم‌های بلند داستانی بخش ملی جشنواره سی و پنجم هستند.

 

«محمدرضا عرب» کارگردان، «روان‌بخش صادقی» انیماتور و «مریم اسمی‌خانی» کارگردان اعضای هیات داوران بخش کوتاه و پویانمایی این دوره از جشنواره هستند.

 

-در بخش ملی جشنواره ۱۴ فیلم سینمایی بلند، ۱۲ فیلم کوتاه داستانی و ۱۲ فیلم پویانمایی حضور دارند.

 

در بخش بین‌الملل جشنواره ۱۳ اثر بلند داستانی از کشورهای روسیه، آمریکا، عراق، فرانسه، آرژانتین، ارمنستان و جمهوری چک چین، کره جنوبی، اندونزی، ترکیه، امارات، آلمان، در جشنواره حضور دارند، همچنین یک فیلم در بخش خارج از مسابقه، نمایش داده خواهد شد.

۱۲- فیلم کوتاه داستانی و پویانمایی در بخش کوتاه بین‌الملل و درمجموع در بخش رقابتی جشنواره ۶۲ فیلم حضور دارند. ۱۳ اثر بلند داستانی ‌در بخش خارجی و ۱۲ فیلم پویانمایی در بخش ملی جشنواره و شرکت دارند.

 

-برای نخستین بار در طی سال‌های برگزاری جشنواره تفکیک جنسیتی صورت گرفته و یک پردیس مختص داوران پسر و یک پردیس سینمایی مختص داوران دختر است.

 

یادآور می‌شود اختتامیه سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان ۲۰ مهر برگزار خواهد شد.