افزایش چند برابری بیماران روده‌ای تا 15 سال آینده

تشخیص آسان سرطان با امکانات جدید

کامران باقری‌لنکرانی با بیان اینکه یکی از اقدامات تشخیصی پر‌شمار در همه جای دنیا آندوسکوپی‌‌‌‌های گوارشی است گفت: این اقدام تشخیصی در طول زمان تکامل یافته است یعنی اگر در گذشته از آندوسکوپی صرفا برای تشخیص استفاده می‌‌‌‌شد، امروزه بیشتر استفاده ما تشخیص پیشرفته و اقدامات درمانی و تهاجمی پیشرفته است. برخی سرطان‌‌‌‌ها در مرحله اول با آندوسکوپی درمان می‌شود، از طرفی برخی بیماری‌‌‌‌هایی که درمان آن در گذشته راهی جز جراحی نداشت امروز با این شیوه درمان می‌شود. امروزه می‌توان با امکانات موجود از روی شکل بافت روده سرطان را تشخیص داد.

وی با بیان اینکه از ۶۱ سال قبل انجمن جهانی آندوسکوپی آغاز به کار کرد، گفت: این فرآیند در کشور ما با تاخیر شروع شد اما مسیر آن رو به تکامل است‌‌‌‌. انجمن‌‌‌‌های علمی وظیفه اولشان گسترش علم در آن رشته است و هرچه فوق تخصصی‌‌‌‌تر به موضوع نگاه کنند حرکتشان در کرانه دانش قوی‌‌‌‌تر می‌شود. ضمن اینکه می‌توانند هم‌افزایی هم داشته باشند. البته واقعیت این است که مشکلات صنفی هم وجود دارد اما این انجمن باید در جهت گسترش مرز دانش در این رشته کار کند. لنکرانی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۱۲‌هزار بیمار مبتلا به سرطان روده بزرگ در کشور ثبت شده که ۶‌هزار نفر آنها جان خود را از دست داده‌اند، گفت: با این حال در ۱۰ سال آینده تعداد تشخیص سرطان‌های روده دو برابر خواهد شد.

وی با بیان اینکه اکنون ۶۰‌هزار بیمار مبتلا به التهاب روده‌ای در کشور شناسایی شده و تخمین زده می‌شود تعداد این بیماران ۱۰۰‌هزار نفر باشد به نقش مهم تغذیه و پیشگیری از عوامل خطر‌زا مانند سیگار کشیدن اشاره کرد و گفت: در نیمه شمالی کشور به دلیل ژنتیک، تغذیه و وجود عوامل باکتری‌زا، شیوع سرطان بیشتر است و در برخی مناطق به علت وجود نیترات در آب سرطان معده شایع‌تر بوده و انجام آندوسکوپی در تشخیص و درمان زودهنگام این بیماری‌‌‌‌ها نقش مهمی دارد. وی افزود: انتظار می‌رود تا ۱۵ سال آینده تعداد بیماران روده‌ای ۵/ ۲ برابر شود.

افراد بالای ۴۰ سال در معرض ریسک‌های جدی

وی اظهار کرد: در گذشته به دلیل تصمیم نادرست انجام آندوسکوپی در مطب‌ها ممنوع شده بود، اما با بررسی این موضوع توسط وزیر بهداشت دولت سیزدهم این کار در مطب‌ها قانونی شده و موجب تشخیص زودهنگام بیماری التهابی به‌ویژه سرطان‌های معده و روده خواهد شد. لنکرانی توصیه کرد: افراد بالای ۴۰ سال به‌خصوص کسانی که سابقه سرطان یا بیماری‌‌‌‌های التهابی روده در خانواده دارند، سالانه برای تشخیص زودهنگام سرطان روده و معده آندوسکوپی انجام دهند، این بیماری‌ها نیاز به مراقبت جدی دارد، درمان آنها به خوبی در دسترس است و یک تا دو‌درصد ممکن است مبتلایان دچار بدخیمی شوند. وی تصریح کرد: استفاده از ظروف یکبار مصرف در بروز سرطان نقش دارد، هدفمان ایجاد ترس و واهمه بین مردم نیست، بلکه باید با آگاهی‌رسانی و اقدامات پیشگیرانه از افزایش سرطان در کشور جلوگیری کنیم.

لنکرانی با بیان اینکه باید به غربالگری سرطان روده توجه بیشتری کنیم افزود: کار اول غربالگری برای کسانی است که سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان روده دارند یا علامت‌‌‌‌های خیلی پیش‌پا‌افتاده مانند کم‌خونی و تغییر اجابت مزاج دارند. برای افراد فاقد علامت، بررسی مدفوع از نظر خون نهفته مهم است و قدم بعدی کلونوسکوپی است و این خدمت با گستردگی خوبی در کشور ارائه می‌شود. وی اضافه کرد: ‌‌‌‌ چند وقت قبل شائبه‌‌‌‌ای پیش آمده بود که کلونوسکوپی باید در مراکز محدود انجام شود اما خوشبختانه اخیرا تصمیم بر این شده است که این خدمت در دسترس افراد بیشتری باشد و نکته مثبتی است که فرآیند غربالگری سرطان روده بزرگ را در حجم وسیع‌‌‌‌تری و حتی مراکز سرپایی انجام دهیم، این کاری بود که چند سالی متوقف شده بود. وی با بیان اینکه ابتلا به سرطان معده در زنان میانسال رو به افزایش است، علت بروز این بیماری را استفاده از لوازم آرایشی بیان کرد.

وی در عین حال با اشاره به وجود ۹۰۰ فوق تخصص گوارش و کبد در کشور، بر اهمیت تشخیص زودهنگام سرطان‌‌‌‌های دستگاه گوارش تاکید کرد. لنکرانی بیان کرد: اگر نخواهیم در جهت اصلاح سبک زندگی، کاهش مصرف دخانیات، کاهش مصرف غذاهای آماده و فست فودها و... تلاش کنیم؛ قطعا درگیر افزایش بیماری‌‌‌‌های غیرواگیر از جمله سرطان‌‌‌‌ها خواهیم شد. وی به برنامه هفتم توسعه کشور اشاره کرد و افزود: در این برنامه باید به کاهش عوامل خطرزا توجه شود، به طوری که توسعه اقتصادی نباید همراه با افزایش عوامل خطرزا باشد.  لنکرانی به آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: متاسفانه آلودگی هوا در بعضی از استان‌‌‌‌ها به عامل سوم یا چهارم عوامل خطرزا برای افزایش بیماری‌‌‌‌های غیرواگیر تبدیل شده است.

کولونوسکوپی را جدی بگیرید

در این نشست سید‌امیرپاشا طبائیان دبیر انجمن نیز گفت: آندوسکوپی از بحث تشخیصی خارج شده و به مبحث درمانی تبدیل شده و در عین حال به سمت درمان‌‌‌‌های کم‌تهاجمی پیش رفته است. طبائیان گفت: کولونوسکوپی در مطب با موافقت وزارت بهداشت، امکان‌پذیر شد و باعث می‌شود دسترسی افراد به خدمات تشخیصی و درمانی بیشتر شود و بر این اساس توصیه ما این است که از ۴۵ سالگی، کولونوسکوپی انجام شود تا امکان تشخیص سرطان‌‌‌‌های دستگاه گوارش تسریع یابد.