آغاز حرکت فراتر از داروسازی در ایران

همایش بیستم متفاوت‌تر از همیشه

رئیس انجمن علمی ‌‌‌داروسازان ایران در  ابتدای این نشست با بیان اینکه این دوره همایش تفاوت‌‌‌هایی نسبت به دوره‌‌‌های گذشته پیدا کرده افزود: پس از همه‌‌‌گیری جهانی ویروس کرونا، جهش دانش اتفاق افتاده است و مباحثی مانند کاربردهای هوش مصنوعی در این حوزه مطرح شده که پیش از این به این شکل وجود نداشت. فرشاد ‌‌‌هاشمیان تاکید کرد: اگرچه در فرصت سه‌روزه همایش مجال تشریح این موضوعات به صورت کامل وجود ندارد، اما یکی از رسالت‌‌‌های همایش آگاه‌سازی در این موارد و باز شدن نگاه همکاران در فضای دانشی است.

وی با اشاره به تغییرات اخیر حوزه داروسازی افزود: طی پژوهش‌‌‌هایی که در حوزه دارو انجام می‌‌‌دادیم به این سمت هدایت شدیم که آنالیز اطلاعات را با استفاده از هوش مصنوعی انجام دهیم. بنابراین هرچند نمی‌‌‌توان تجربیات شش ماهه را در قالب یک سخنرانی ارائه کرد اما می‌‌‌توان توجه همکاران را به این حوزه جلب کرد. چراکه روش‌‌‌های گذشته تغییر یافته و باید با ایجاد کارگاه‌‌‌ها و سمینارهای آنلاین و حضوری در تهران یا شهرستان‌‌‌ها همکاران این حوزه را با آخرین تحولات آشنا کنیم.

هاشمیان با اشاره به اینکه بهره‌‌‌مندی از هوش مصنوعی تنها بخشی از تغییرات علمی ‌‌‌داروسازی در دنیا است ادامه داد: اتفاقات جدیدی در دنیا در حال وقوع است و نگاه به دارو و برخی از ملزومات پزشکی در حال تحول است. برای مثال اشکال دارویی را در چند سال آینده خواهیم داشت که شاید الان هیچ ایده‌ای نسبت به آن نداشته باشیم. همچنین بعضی از سیستم‌های درمانی، ‌‌‌ آزمایشی، تستی و... در خیلی از کشورهای دنیا موجود شده که به سرعت وارد ایران هم خواهد شد.

به گفته وی ایجاد نرم‌‌‌افزارها، ابزارها و روش‌‌‌های جدید می‌‌‌تواند روند درمان را در ۵ سال آینده دچار تحول کند و دریچه‌‌‌های جدیدی را به روی ارائه خدمات به بیماران خواهد گشود. رئیس انجمن علمی ‌‌‌داروسازان ایران افزود: یکسری از آموزش‌‌‌هایی که امروز ارائه می‌‌‌شود با این هدف طراحی شده که نه تنها همکاران ما سطح دانش خود را ارتقا دهند بلکه بتوانند این اطلاعات را به مخاطبان عام هم برسانند. برای مثال اطلاعاتی که درباره استفاده از گجت‌‌‌هایی در این حوزه ارائه می‌‌‌شوند. وی با اشاره به بیش از ۲۰ سال سابقه کاری در این انجمن افزود: فعالیت‌‌‌های زیاد علمی‌‌‌ و بازآموزی در این سال‌‌‌ها انجام شده و بعد از کرونا آموزش‌‌‌های آنلاین و مجازی نیز برای علاقه‌مندان اعم از دانشجویان تا همکارانی که دارای فعالیت‌‌‌های عملی و علمی ‌‌‌هستند ارائه شده و به دنبال حمایت‌‌‌های به روزرسانی علمی ‌‌‌هستیم.

به گفته ‌‌‌هاشمیان این همایش سالانه نوعی گردهمایی حرفه‌‌‌ای است که در آن علاوه بر بحث علمی‌‌‌ ارتباطات جدید ایجاد و افراد با آخرین تحولات این حوزه آشنا می‌‌‌شوند که به ایجاد شکوفایی علمی ‌‌‌منتهی می‌‌‌شود. وی تاکید کرد: تمامی ‌‌‌این امکانات روند تشخیص و درمان را طی سال‌‌‌های آینده دچار تحولات بزرگی می‌‌‌کند که از امروز حرکت به سمت آن آغاز شده است.

پیشرفت‌‌‌های داروسازی را دریابیم

مسعود جلال دبیر علمی ‌‌‌داروسازان ایران نیز بیان  کرد: با توجه به اینکه بیشتر داروسازان در بخش داروخانه فعال هستند و کمتر فرصت بررسی تازه‌‌‌های داروسازی و آینده این صنعت را دارند، تصمیم به برگزاری همایش علمی‌‌‌ داروسازان گرفتیم تا مشخص شود آینده داروسازی به کجا می‌‌‌رود و داروسازان کشور از این پیشرفت‌‌‌ها جا نمانند. وی افزود: به هرحال دنیا در عرصه دارو مسیر پیشرفت را طی می‌‌‌کند و باید داروسازان را با آنها آشنا کنیم. برای مثال همین اجرای طرح نسخه‌‌‌های الکترونیک باعث شد روند درمان تغییر یابد و مصوباتی هم در حول آن شاهد هستیم که داروسازان و مردم باید با آنها آشنا شوند. حتی سیستم‌های دارورسانی در حال تحول است که باید به سمت آنها حرکت کنیم. به گفته وی در کنار این همایش نمایشگاهی از آخرین دستاوردهای حوزه داروسازی برگزار می‌‌‌شود و شرکت‌‌‌کنندگان می‌‌‌توانند سوالات خود را در زمینه این دستاوردها مطرح کنند.

به داروسازان بی‌مهری شده است

محمدرضا زرگرزاده، فعال صنعت دارو در این نشست با اشاره به شعار این همایش که داروساز فراتر از داروسازی است گفت: طی سال‌‌‌های اخیر نظام سلامت کشور نقش داروسازی را کمرنگ دیده و باعث بی‌مهری به آن شده است و این موضوع بسیار خطرناکی است که نظام سلامت متوجه خطرات این موضوع نیست و این در حالی است که نقشی که این بخش بر عهده دارد در جهان بسیار گسترده است و در ایران از این رسالت‌‌‌ فاصله گرفته‌ایم. وی افزود: متاسفانه امروز شاهد هستیم که داروسازان درگیر یکسری مسائل روزمره شده‌اند. این درحالی است که داروسازی در دنیا از ساخت دارو و توزیع دارو خیلی فراتر رفته؛ نقشی که در پیشگیری، نظام سلامت، ‌‌‌مراقبت و دارورسانی صحیح به بیماران دارد در ایران کمرنگ شده است.

زرگرزاده ادامه داد: باید به داروسازان بگوییم در دنیا چه اتفاقی رخ می‌‌‌دهد و سپس در حوزه‌‌‌های آموزش، صنعت، ‌‌‌داروخانه، پخش و مابقی حوزه‌‌‌هایی که داروسازان فعال هستند باید بدانند داروسازان دنیا در چه مسیری قدم برداشته‌‌‌اند؟ همچنین باید ببینیم آینده داروسازی به کجا می‌‌‌رسد؟ وی بیان کرد: امتیاز بازآموزی این همایش برای همکاران داروساز است اما از عموم فعالان نظام سلامت درخواست داریم با حضور در این همایش از آینده صنعت آگاهی پیدا کنند. با برگزاری پنل‌‌‌های مفید و ایجاد فضای کافی برای حضور همکاران به‌‌‌رغم همه محدودیت‌‌‌های موجود تلاش کرده‌‌‌ایم تا خدمات اجرایی و نمایشگاهی به بهترین وجه ممکن برگزار شود.

از هوش مصنوعی عقب نمانیم

احسان والی، عضو هیات مدیره انجمن علمی ‌‌‌داروسازان ایران با اشاره به اینکه از گذشته در حوزه آی‌تی جا مانده بودیم و تلاش می‌‌‌شود امروز از حوزه هوش مصنوعی جا نمانیم گفت: متاسفانه امروز در فضای مجازی هر فردی نسبت به فروش غیرقانونی دارو، محصولات آرایشی و بهداشتی اقدام می‌‌‌کند که بسیار تهدیدکننده جامعه است. این یکی از بزرگ‌ترین هدف‌‌‌هایی است که به آن می‌‌‌پردازیم تا راه و روش فرهنگ‌‌‌سازی در این حوزه را اشاعه دهیم. وی افزود: سعی داریم مردم را به جای فضای مجازی به سمت مراجع رسمی ‌‌‌هدایت کنیم تا سلامت مردم در معرض خطر قرار نگیرد.

ارتقای صنعت با ارائه روش‌‌‌های جدید

وحیده چالاکی، عضو هیات مدیره انجمن علمی ‌‌‌داروسازان ایران نیز  در این نشست با بیان اینکه بیستمین دوره از همایش انجمن علمی‌‌‌ داروسازان ایران، متفاوت‌‌‌تر از دوره‌‌‌های گذشته برگزار خواهد شد و سعی شده تمام حوزه‌‌‌ها پوشش داده شود گفت: امروزه دایره اطلاعات بیماران از داروها و حتی درمان خیلی بیشتر از قبل شده است و ما امیدواریم روش‌‌‌های آموزش داروسازی را براساس آینده علم داروسازی در این همایش عرضه کنیم.

به گفته وی در سال‌‌‌های اخیر تلاش شده تا با استفاده از رشته‌‌‌های جدیدی که به داروسازی اضافه شده ارتقای همکاران و خدمت‌رسانی بهتر از یکسو و توجه به حوزه‌‌‌هایی مانند داروسازی در ایران و مقایسه با جهان، حوزه پخش، کلینیکال فارمسی و حوزه بیماران با استفاده از روش‌‌‌های به‌روز و جدید در دستور کار جدی قرار بگیرد و در عین حال با استفاده از همین همایش‌‌‌ها و کارگاه‌‌‌ها و با ارتقای آموزش در حوزه داروسازی با استمداد از روش‌‌‌های مختلف در رسیدن به روش‌‌‌های درست‌‌‌تر حرکت کنیم.

تحول جدی در زنجیره صنعت دارو در راه است

رئیس انجمن علمی‌‌‌ داروسازان ایران در پاسخ به سوال «دنیای‌اقتصاد» در ارتباط با وضعیت کنونی صنعت دارو گفت: ماموریت انجمن ارتقای سطح علمی ‌‌‌و دانشی این صنعت است‌. متاسفانه در حوزه پخش دارو مشکلاتی وجود دارد، اما استفاده از هوش مصنوعی و اپلیکیشن‌‌‌هایی که کانال‌‌‌های توزیع دارو را مشخص می‌‌‌کنند ضروری است تا سودجویی افراد که داروهای بدون نسخه در اختیار افراد قرار می‌‌‌دهند از بین برود تا دارو در اولین فرصت بدون نیاز به حضور افراد و با نظارت پزشک و ... ارسال  شود و همه این حیطه‌‌‌ها به صورت آموزشی توسط انجمن بررسی و پیشنهاد می‌‌‌شود.

به گفته وی الگوی درمان زمانی که تغییر کند، سایر بخش‌‌‌ها نیز تغییر می‌‌‌کند. به عنوان مثال در گذشته طراحی دارو بر سیستم سعی و خطا مبتنی بود، لذا از چند هزار مولکول یکی، دو مولکول وارد بازار دارو می‌‌‌شد که به ۱۰ سال زمان نیاز داشت، اما در حال حاضر با نرم‌‌‌افزارها روش سعی و خطا کاهش شدیدی یافت و امروز سرعت ورود به بازار دارو افزایش یافته و هزینه‌‌‌ها و قیمت نهایی می‌‌‌تواند تحت‌تاثیر این موضوعات کاهش یابد. وی گفت: اکنون فضا در اختیار هوش مصنوعی قرار گرفته و سرعت افزایش می‌‌‌یابد و لذا بسیاری از آزمایش‌های عملی صنعتی و پیش‌صنعت و حیوانی حذف می‌‌‌شود و این قوانین در دنیا حاکم شده و ما در حال آموزش این قوانین به همکاران هستیم.

وی افزود: در بحث‌‌‌های صنعتی نیز از منظر ماشین‌‌‌آلات و پروسه شاهد تغییراتی هستیم و امروز زنجیره‌‌‌های تامین در حال تحول هستند که هزینه‌‌‌های شرکت‌‌‌های پخش را کاهش و نیروهای انسانی را با سیستم‌های انفورماتیک و بایوانفورماتیک جایگزین می‌‌‌کند و همه این موارد از طراحی دارو گرفته تا زمانی که دارو به دست بیماران برسد تغییر خواهند کرد.