مرگ مایباخ افسانه‌ای گروه تاریخ و اقتصاد: ویلهلم مایباخ، مهندس و بازرگان آلمانی در 29 دسامبر سال 1929 درگذشت. او طراح ماشین‌های بنزین‌سوز و نیز بنیان‌گذار شرکت خودروسازی «مایباخ» بود. او نهم فوریه ۱۸۴۶ در شهر هلبورن و در میان خانواده‌ای از نظر مالی متوسط الاحوال به دنیا آمد. پنج خواهر و یک برادر داشت. پدرش به کار تجارت مشغول بود. در اوایل دهه ۱۸۵۰ خانواده ویلهلم به اشتوتگارت نقل مکان کردند که از نظر امکانات وضعیت بهتری نسبت به شهر زادگاهش داشت. او ده ساله بود که پدرش را از دست داد. در نوجوانی از طریق یک آگهی، کاری در موسسه «اشتوتگارتر آنزایگر» پیدا کرد. مدیر موسسه آدم استعدادیابی بود و خیلی زود دریافت که ویلهلم دارای ذهنی خلاق در زمینه مهندسی است. از این‌رو به او کمک کرد که در این زمینه درس بخواند و آموزش ببیند. در سال ۱۸۶۵ با گوتلیب دایملر آشنا شد که دیدار و آشنایی این دو زمینه‌ساز شکل‌گیری یکی از بزرگ‌ترین ایده‌های خودروسازی در قرن بیستم شد. مایباخ و دایلملر در سال ۱۸۶۹ به کارلسروهه رفتند و در یک کارگاه موتورسازی مشغول شدند. سه سال بعد آنجا را ترک کردند و در کارگاه «دایتیس» در کلونگه به کار پرداختند؛ کارگاهی که عمدتا موتورهای محرک کالسکه را طراحی و تولید می‌کرد. در همین کارگاه بود که مایباخ به فکر تولید یک موتور سبک و درون‌سوز افتاد که در خشکی و دریا کار کند! آنها 13 سال بعد در پی اختلاف با مدیر کارگاه آنجا را ترک کردند و به‌دنبال تحقق ایده‌های خود رفتند. مایباخ سرانجام پس از بررسی و تحقیقات زیاد و دقت به موتور بخار واتسون موفق شد موتور مورد نظر خود را طراحی و تولید کند و آن را در نمایشگاه جهانی پاریس در سال 1889 به نمایش بگذارد. دو سال بعد دایملر شرکت «دایملر» را بنیان گذاشت و مایباخ به عنوان مهندس و طراح ارشد در آن مشغول به کار شد. این آغاز همکاری دو مرد نابغه عرصه خودرو‌سازی در قرن بیستم بود. اگر چه در همان سال همکاری این دو مایباخ قهر کرد و یازده ماه کناره گرفت. با این حال بازگشت او در سال 1892 عملا شرکت دایملر را به راه دیگر برد. آنها اولین اتومبیل خود را در همین سال به فروش رساندند.
طراحی دو رادیاتور خنک‌کننده و لانه زنبوری زمینه‌ساز تولید بهینه‌تر در شرکت دایملر شد. او چند سال بعد موفق شد نخستین موتور چهار سیلندر را طراحی و ابداع کند؛ آن هم با بازدهی ۶ تا ۲۳ اسب بخار!
خودرو مرسدس که در سال ۱۹۰۰ تولید شد نام مایباخ را در اروپا به‌عنوان «پادشاه مهندسان» بر سر زبان‌ها انداخت. مایباخ و دایملر علاوه بر توسعه سیستم نور و بهبود استفاده از آب و هوا در فرآیند کار موتور ماشین، توانستند نخستین موتورسیکلت و قایق موتوری را نیز تولید کنند. مرگ دایملر در سال ۱۹۰۰ به دلیل بیماری، مایباخ را افسرده کرد؛ اما او کم نیاورد و در سال ۱۹۰۹ کمپانی مایباخ را تاسیس کرد. طی دهه‌های بعد محصولات مایباخ در رقابت با محصولات شرکت‌های خودروسازی پیوسته تغییر کرد. به‌طوری که از خودروهای این شرکت با عنوان «لوکس و گران قیمت» یاد می‌شود. شرکت مایباخ در سال 1998به زیر مجموعه «شرکت دایملر» تبدیل شد و سرانجام در سال 2012 به دلیل «فروش پایین و هزینه‌های سنگین» تولید آن متوقف شد. با این حال شرکت مرسدس بنز اعلام کرده که برند مایباخ را مجددا به قصد رقابت با محصولات «رولز رویس» و «بنتلی» احیا می‌کند.
القصه، بیش از ۸۵ سال از مرگ ویلهلم مایباخ می‌گذرد با این حال نام او همچون افسانه می‌ماند در دنیای خودروسازی.