گشایش موزه لوور

گروه تاریخ و اقتصاد: دهم اوت سال ۱۷۹۳ موزه لوور در پاریس افتتاح شد.

این موزه در کنار برج ایفل و کلیسای نتردام مهم‌ترین نمادهای شهر پاریس محسوب می‌شوند.

مکان لوور در اصل یک زندان و دژ، متعلق به فیلیپ اوگوست بوده است که بعدها به قصر پادشاه فرانسیس اول در سال ۱۵۴۶ تغییر کاربری می‌دهد و تا سال ۱۷۹۳ هم کاربری‌اش به همین صورت ادامه یافت تا اینکه لویی چهاردهم لوور را به یک موزه تبدیل کرد. لوور عمیقا در تاریخ و فرهنگ مردم پاریس ریشه‌دار بوده است.

• در موزه لوور بیش از ۳۵ هزار اثر باستانی و تاریخی مربوط به تاریخ جهان نگهداری می‌شود. مهم‌ترین آثار تاریخ ایران که عمدتا در سده هجدهم و نوزدهم به دست مستشرقین و دلالان عتیقه روانه اروپا شده و سر از این موزه درآورده از این قرار است:

• سنگ‌نگاره یادبود اونتاش ناپیریشا

• سنگ‌نگاره زن عیلامی و ندیمه

• سنگ‌نگاره بز با دم ماهی

• تندیس فاخته لاجوردی

• تندیس ناپیرآسو

• تابلو مراسم نیایش راهبه‌های آفتاب

• تخته بازی ۵۸ خانه

• نقش برجسته آجری شیر کاخ آپادانا شوش

• سرستون گاو دوسر کاخ آپادانا شوش

• کتیبه داریوش بزرگ در کاخ آپادانای شوش

• افسار برنزی لرستان

• صدف‌نوشته اکدی

• و صدها قطعه دیگر.

کتیبه داریوش بزرگ که در این موزه نگهداری می‌شود یکی از اسناد مهم زندگی ایرانیان در عهد هخامنشیان است. در این کتیبه آمده است که به دستور داریوش ساخت بنای کاخ آپادانای شوش پرداخته ‌است. سپس درباره نخستین حفاری‌ها در مورد ایجاد زیر بنای ستون‌های کاخ مطالبی ارائه شده ‌است. پس از آن، مواد مورد استفاده در ساخت کاخ و اینکه این مصالح از کدام منطقه جغرافیایی برای بنای کاخ آورده شده‌اند، توضیحاتی داده شده‌ است. در کتیبه به این موضوع اشاره شده که مصالح ساختمانی از سراسر مملکت ایران، برای ساخت کاخ آپادانای شوش به این ناحیه آورده شده‌ است. در لوح داریوش شاه به ارزشمند بودن مواد و مصالح اشاره شده است. لوح همچنین می‌گوید مواد با ارزشی که برای استفاده در دکوراسیون مورد استفاده قرار گرفته است، مصالحی نظیر طلا، سنگ لاجورد، فیروزه، نقره و آبنوس بوده‌اند. در آخر، در کتیبه داریوش بزرگ آمده است که این کاخ با مشارکت معماران و صنعتگران مختلف از سراسر امپراتوری هخامنشیان، مانند سنگ‌کاران ایونی و نقره‌کاران و طلاکاران مصری، بنا شده ‌است.

در میان این آثار تخته بازی ۵۸ خانه از آثار باستانی عصر آهن است که در تپه سیلک کاشان توسط رومن گیرشمن در سال ۱۹۳۷ (میلادی) کشف شد. این تخته بازی باستانی دارای ابعاد ۲۴ در ۱۱ سانتی‌متر بوده و از جنس گل‌پخته است. این اثر که به تخته بازی ۵۸ خانه یا ۵۸ سوراخ معروف است در یک گورستان کشف شده ‌است. بازی‌های تخته‌ای شکل در مصر و شرق نزدیک باستان از محبوبیت خاصی برخوردار بوده ‌است. با در نظر گرفتن سوراخ‌ها و خانه‌های بازی، این نوع تخته‌ها انواع و اقسام گوناگونی دارند. نحوه بازی انواع متعلق به خاور نزدیک آنها اغلب ناشناخته‌تر هستند و اطلاعات مربوط به تمدن مصر باستان، ناشناسی این نوع بازی‌ها را در شرق نزدیک برای باستان شناسان آسان‌تر کرده است.

در سال ۱۹۸۱ رئیس‌جمهوری فرانسه، مسابقه‌ای برای طراحی بنایی درون محوطه موزه لوور برای سازمان‌دهی محوطه لوور برگزار کرد. در سال ۱۹۸۳ بعد از سفر در دور اروپا و آمریکا معمار آمریکایی - چینی معروف «آی ام پی» به‌عنوان طراح انتخاب شد. این برای اولین بار بود که یک معمار غیرفرانسوی در محوطه لوور برای طراحی انتخاب می‌شد.

در سال ۱۹۸۹ طراحی هرم لوور توسط ‌ای ام پی در حیاط لوور به‌نام حیاط ناپلئون به پایان رسید. هدف اصلی طراحی، کاهش جمعیت مراجعه‌کننده به لوور بود. هرم لوور امروز نقطه عطفی در میان محوطه موزه لوور به حساب می‌آید. برای این تغییر، نیاز به بنایی بود تا بازدیدکنندگان را به محض ورود، به سمت خود جلب کند و درگاهی درخور و مناسب برای موزه‌ای بزرگ مانند موزه لوور باشد. معمار موزه برای این کار معیار‌هایی را در نظر داشت. وی ورودیه جدید را مکانی می‌دید که بتواند تماشاگران را به‌طوری مطلوب وارد زیرزمینی کند تا از آنجا به موزه اصلی راه پیدا کنند، مکانی شفاف و روشن که از بیرون دید لازم را داشته باشد و در یک جمله، به قول خود معمار، بیننده با نگاه به آن بگوید: «بله، ورودی‌اش همین جا است.»

گشایش موزه لوور

گشایش موزه لوور