وام کارمندی برای پارچه فروشان!

  بازار پارچه در شرایط کرونایی چه وضعیتی دارد؟

از زمان شیوع ویروس کرونا در اسفند ماه بازار ما وارد رکود شده است. با وجود آنکه اوج بازار ما و فروشندگان پوشاک در شب عید است، اما امسال برای اولین‌بار در تاریخ این صنف ما شب عید بیکار بودیم و حتی سفارش شهرستان نداشتیم، در حالی‌که هم صنف‌های ما چک‌های سنگین و بیشترین تعهدات خود را برای اسفند و فروردین می‌گذارند زیرا با فروش بالایی که هر ساله در این ماه وجود دارد، می‌توانند از پس تعهدات خود برآیند؛ این یعنی علاوه بر اینکه در اسفند نتوانستیم خرج مغازه را در بیاوریم چک‌های خودمان هم برگشت خورد و با توجه به اینکه بازار و صنوف به یکدیگر متصل هستند، چک‌های مشتریان ما هم پاس نشد و یک شب عید تراژیک برای ما رقم خورد. فروردین هم با وجود قرنطینه و دستور دولت مبنی بر تعطیلی پاساژ‌ها، عملا تعطیل بود. از اواسط اردیبهشت ماه بازار پویاتری را شاهد بودیم که با جهش نرخ ارز دوام نیاورد و به رکود برگشت. عامل اصلی رکود در بازار پارچه مثل بقیه بازارها کرونا است اما نمی‌توان از کنار قیمت ارز و قدرت خرید پایین مردم گذشت. بازار پارچه به جنب‌جوش و مراسم‌های مردم بستگی دارد و جامعه هم الان در شرایط تقریبا قرنطینه به‌سر می‌برد و نمی‌توان بیش از این انتظار داشت.

  قیمت پارچه در ماه‌‌های اخیر افزایش زیادی داشته است، دلیل این افزایش قیمت چیست؟

۵۰درصد پارچه‌های موجود در بازار تولید داخل است و ۵۰درصد وارداتی اما متاسفانه نرخ هردو با قیمت دلار تعیین می‌شود. تکلیف پارچه‌های وارداتی که مشخص است و به نرخ ارز گره خورده، دلیل افزایش قیمت جنس‌های داخلی هم گرانی مواد اولیه است، مواد اولیه‌ای همچون نخ و رنگ که بخش قابل‌توجهی از آن وارداتی است و به همین دلیل به‌صورت کلی بازار پارچه تا حد زیادی به قیمت ارز بستگی دارد.از سوی دیگر حقوق کارگر، قیمت آب و برق و سایر هزینه‌های روتین نیز افزایش داشته و این در حالیست که تنها در چهارماه ابتدایی سال دلار بالای ۵۰درصد افزایش داشته و چطور می‌توان انتظار داشت که قیمت پارچه گران نشود.

  به غیر از کرونا بازار پارچه تحت‌تاثیر چه عواملی است؟

عواملی همچون ارز و توان پایین قدرت خرید مردم پیش از شیوع کرونا وجود داشته و اکنون هم وجود دارد. اگر مشکل کرونا حل شود بازار جان تازه‌ای می‌گیرد اما بازاری که بتوان در آن کاسبی کرد و تولید را بالا برد معلول همان عوامل قبلی است. بخش زیادی از مشتریان ما کارمند و حقوق‌بگیر هستند که امسال حقوق آنها حتی یک‌پنجم افزایش قیمت‌ها زیاد نشده است پس طبیعی است که قدرت خرید آنها به میزان زیادی کاهش پیدا کند.پس اگر همین فردا اعلام کنند واکسن کرونا کشف شده و پس‌فردا همه با خیال راحت بیرون بیایند بازهم ما بازار سال قبل را نخواهیم داشت.

  پارچه مشمول طرح‌های حمایتی دولت از کسب‌وکارها نشد؟

بازار پارچه هم مشمول این طرح‌ها شد اما بی‌فایده است.ما جلسات زیادی با اتاق اصناف و بانک مرکزی و وزارت صمت داشتیم و در نهایت صنف ما جزو آن لیست ۳۰ صنفی که بیشترین آسیب را از کرونا دیده‌اند قرار گرفت و پس از مدتها جلسه و رایزنی سرانجام دولت برای جبران ضرر ناشی از شیوع کرونا برای هر واحد وام ۱۵میلیون تومانی درنظر گرفت که برای کاسب بیشتر شبیه یک شوخی است. این طرح دولت برای خانواده‌های کارمند مناسب است که بتوانند قدرت خرید خود را افزایش دهند تا از من کاسب خرید کنند. ۱۵میلیون وام با کلی دوندگی و تعهد و ضمانت، پول تنها سه تا چهار طاق پارچه می‌شود که عملا در کاسبی بی‌تاثیر است، با این حال بدون شک می‌توان گفت حدود ۲۰درصد از همکاران به این وام ۱۵میلیون تومانی احتیاج دارند که نشان از شرایط بد بازار دارد.

  نسبت به آینده بازار خوشبین هستید؟

همانطور که گفتم بساط کرونا که برچیده شود بازار بسیار پویاتری خواهیم داشت. مردم به مراودات قبلی برمی‌گردند و مراسم‌های عقب افتاده را به‌جا می‌آورند که باعث رونق بازار پارچه و لباس می‌شود اما امری که روی بازار تاثیر می‌گذارد قدرت خرید مردم است. کرونا هم که برود تا وقتی‌که تورم قدرت خرید مردم را پایین بیاورد بازار رونق پیدا نمی‌کند. بیشترین مشتری صنف ما قشر متوسط جامعه هستند که اکنون در شرایط مالی بدی به‌سر می‌برند. باید قدرت خرید این قشر به حالت عادی برگردد که شاهد رونق دوباره در بازار پارچه باشیم.