شرایط نابسامان سراجان

  تاثیر کرونا بر بازار کیف چگونه است؟

شیوع کرونا بیشتر از هر صنف دیگری روی بازار سراجان تاثیر گذاشته است. هرسال چمدان‌هایی برای حجاج و زوار عتبات عالیات تولید می‌شد که امسال اتفاق نیفتاد و مرزها بسته شد. مدارس هم که تعطیل شدند و چون سال تحصیلی گذشته به صورت حضوری به پایان نرسید معمولا از کیف‌های خریداری شده پارسال استفاده می‌کنند. کرونا بالای ۸۰درصد باعث افت فروش انواع کیف از مسافرتی تا دستی و مدرسه شد. 

  سالانه چه مقدار کیف تولید می‌شود و چه میزان ریزش فروش داشته است؟

میزان مصرف سالانه کیف ۱۵ تا ۱۶ میلیون کیف است، یا بهتر است بگوییم بوده. برای مثال سالانه ۱۰۰هزار چمدان و ۵۰ تا ۶۰ هزار ساک چرخدار تولید می‌شد که امسال با کاهش ۸۰درصدی تقاضا، تولیدکنندگان به مشکل خورده‌اند. پیش از کرونا، تورم قدرت خرید مردم را پایین آورده بود، اما عرضه و تقاضای بازار متناسب عمل می‌کرد، ولی  امسال به جهت کرونا و سقوط فروش با وجود افزایش قیمت مواد اولیه محصولات، صنف سراجان  محصولات را با نرخ پارسال می‌فروشد. در حال حاضر کیف مدرسه در بازه ۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان نرخ‌گذاری شده‌ است و قیمت کیف‌های درجه یک و ساخته شده با چرم هم حداکثر ۸۰۰هزار تومان است. این در حالی است که هزینه‌هایی همچون دستمزد کارگران و کرایه مغازه‌ها هم با افزایشی که داشت به هزینه‌های تولید اضافه شد. عملا در حالی هزینه‌های تولید نزدیک به دوبرابر شده که فروش همان‌گونه که گفتم ۸۰درصد کاهش یافته ‌است. 

  از طرح‌های حمایتی دولت استفاده کرده‌اید؟

یکی از این طرح‌ها، وام‌های نیروی انسانی و وام بیکاری بود که در گیرودار قوانین بانکی بسیار سخت به‌دست می‌آید. در صنف سراجان برخی از افرادی که برای وام ثبت‌نام کرده‌بودند در مرحله آخر پیامکی دال بر اینکه کیف جزو صنایع دستی محسوب می‌شود و وام به آن تعلق نمی‌گیرد دریافت کردند، تا جایی که بنده اطلاع دارم از صنف ما کسی وام ۱۲ میلیون تومانی را دریافت نکرد. هزینه‌های تولید هم بالا رفته و کاهش فروش باعث شده هزینه در گردش تولیدکنندگان به شدت افت کند.