هزینه‌های نصب پنجره‌های دوجداره

یکی از مهم‌ترین موضوعات و دغدغه‌های زندگی شلوغ شهری، کنترل آلودگی‌های صوتی و همچنین ذرات معلق در هوا خصوصا در محیط منازل  است. زیرا آلودگی‌های صوتی آرامش را از خانواده سلب می‌کند و آلودگی‌های موجود در هوا نیز باعث ایجاد انواع بیماری‌ها می‌شود. از همین رو تکنولوژی از سال‌ها پیش کمک کرده این مشکلات تا حد زیادی برطرف شود. به این ترتیب که استفاده از«پنجره‌های دوجداره» در ساختمان‌های مسکونی و حتی اداری این دو مورد را به نحو مطلوبی کنترل کرده است.

اما فواید پنجره‌های دو‌جداره فقط به همین دو مورد ختم نمی‌شود. این نوع پنجره‌ها با ترکیب ساخت خود باعث می‌شوند که فرآیند و سیکل انرژی در واحدهای مسکونی و تجاری بهینه شود. به این ترتیب که آنها در زمستان مانع خروج گرما از داخل و ورود سرما از محیط خارج می‌شوند و در تابستان نیز مانع خروج سرمای ایجاد شده توسط دستگاه‌های خنک کننده به بیرون و همچنین ورود توده هوای گرم به داخل می‌شوند.

در حقیقت شیشه دوجداره قابی است که از دو یا چند لایه شیشه موازی هم تشکیل شده‌ است. بین دو شیشه فاصله‌ای چند میلی‌متری قرار دارد. این فضای خالی معمولا با هوای خشک یا گازی بی‌اثر مانند گاز آرگون پر می‌شود. تفاوت اصلی شیشه دوجداره با یک شیشه ساده در همین فضای خالی است. این فضای پر شده از گاز، اجازه انتقال و جابه‌جایی گرما و سرما را نمی‌دهد.

جالب است بدانید شیشه دوجداره نسبت به شیشه تک‌جداره محکم‌تر است و به سختی شکسته می‌شود. این ویژگی باعث افزایش امنیت خانه شده و احتمال سرقت را به طور چشم‌گیری کاهش می‌دهد.

یکی دیگر از مزایای پنجره‌های دوجداره این است که به دلیل ساختار محکم خود در برابر فشار و ضربه مقاوم هستند. بنابراین این ویژگی برای حفظ ایمنی در برابر زلزله و خرد نشدن تکه‌های شیشه بسیار حائز اهمیت است.

  معایب پنجره‌های دو‌جداره

در مقابل این نوع پنجره‌ها معایب بسیار کمی ‌دارند. شاید یکی از بزرگ‌ترین معایب آنها این است که قابلیت تعمیر شدن ندارد. با این شرایط اگر پنجره دو‌جداره دچار شکستگی شود، باید با یک نمونه جدید تعویض شود. از سوی دیگر عیب دیگر آنها برای بسیاری از مصرف‌کننده‌ها، قیمت بالاتر آنها نسبت به پنجره‌های معمولی است که همین موضوع در شرایط مشکلات اقتصادی که مردم با آنها درگیر هستند باعث شده استفاده از آنها چندان وسیع و فراگیر نباشد.

یکی دیگر از معایب این نوع پنجره‌ها این است که گاهی بین دو صفحه شیشه بخار می‌کند و این موضوع مانع شفاف بودن شیشه‌ها می‌شود. وجود بخار بین دو شیشه نشان‌‌دهنده این است که عایق‌بندی پنجره دوجداره به خوبی صورت نگرفته است، اما به طور معمول بخار ایجاد شده روی شیشه خیلی ماندگار نیست و بعد از گذشت یک تا دو ساعت خود به خود از بین می‌رود. اما همین مدت زمان کوتاه نیز می‌تواند به پنجره ظاهری ناخوشایند بدهد.

  عوامل موثر در قیمت

از آنجا که ماده اصلی تشکیل‌دهنده این پنجره‌ها پروفیل است، نوع و جنس پروفیل نیز تاثیر مستقیمی روی  قیمت آن دارد. در بخش بعدی شیشه پنجره دوجداره و ضخامت هر جدار نیز روی قیمت تمام شده آن موثر است. در موارد بعدی هم متراژ پنجره و تعداد لنگه‌های آن تعیین‌کننده قیمت خواهد بود، اما یکی از مهم‌ترین عوامل قیمت این محصولات در بازار نوع برند آن است. مشابه خیلی دیگر از محصولات، طبیعتا آن دسته از پنجره‌های دو‌جداره که تبلیغ بیشتری در رسانه‌ها دارند و مشخصا در این زمینه برند محسوب می‌شوند قیمت بالاتری دارند.

  قیمت محصولات

قیمت‌های بسیار متنوعی در بازار فروش انواع پنجره‌های دو‌جداره وجود دارد. این قیمت‌ها همان طور که پیش‌تر اشاره شد بر اساس کیفیت، متراژ، کارآیی و برند متفاوت خواهد بود. مثلا نرخ پنجره ثابت تک‌لنگه بدون باز‌شو با پروفیل فریم، هر متر مربع ۶۲۰هزار تومان است.

نوع دو لنگه با پروفیل فریم، هر متر مربع یک میلیون تومان و سه لنگه ثابت بدون بازشو با پروفیل فریم، هر متر مربع ۷۵۰هزار تومان است. همچنین نوع چهار لنگه دو لنگه باز‌شوی دوحالته کتیبه‌دار، با پروفیل فریم متر مربعی یک میلیون و ۱۷۰ هزار تومان است.  باید توجه داشته باشید که به این قیمت‌ها باید اجرت نصب را هم اضافه کنید. البته قیمت‌های ارائه شده تقریبی است. برای دریافت قیمت دقیق باید از فروشنده بخواهید با اندازه‌گیری ابعاد پنجره‌ها، قیمت نهایی را در برند مورد نظر برای شما محاسبه کند.

  نکته کارشناس

یک کارشناس پنجره‌های دو‌جداره در مورد شرایط نگهداری از آنها به «دنیای اقتصاد» گفت: «باید دقت داشت که استفاده از تمیز‌کننده‌های شیمیایی برای نظافت شیشه‌ها، به درزگیر پنجره‌های دو‌جداره آسیب می‌زند و عایق‌بندی آن را از بین می‌برد.»