دنیای اقتصاد: شناسایی افراد از طریق ویژگی‌های جسمی و بیومتریک در سه دهه اخیر رونق زیادی گرفته است. به خصوص در دنیای تکنولوژی این شیوه به خاطر امنیت بالا، بسیار مورد توجه است و به همین دلیل به سرعت رشد می‌کند. صرف‌نظر از اینکه این روش بسیار موفق هست یا خیر، دنیای تکنولوژی همچنان به دنبال جایگزینی برای پسوردها یا رمزهای عبور است. امروزه روش‌های شناسایی افراد با استفاده از ویژگی‌های بیومتریک هنوز در اغلب موارد به‌عنوان شکل دوم شناسایی بعد از روش‌های امنیتی قدیمی، به‌کار گرفته می‌شوند. روزی که سیستم‌های بیومتریک به‌صورت کامل جایگزین رمزهای عبور پین کدها بشوند، هنوز چندان نزدیک نیست. با این حال اما ترکیبی از سیستم‌های شناسایی بیومتریک و رمزهای عبور می‌تواند در حال حاضر راهکار خوبی برای تامین امنیت کاربران در دنیای تکنولوژی باشد. صرف‌نظر از مزایایی که استفاده از سیستم‌های شناسایی بیومتریک دارد، بعضی ضعف‌های امنیتی و عملکردی این سیستم‌ها هم موضوع اساسی و مهم است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و شاید همین موضوع یکی از دلایلی باشد که سیستم‌های شناسایی بیومتریک هنوز به‌عنوان روش دوم مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال اما انتظار می‌رود با ارتقای این سیستم‌ها در آینده‌ای نزدیک تکنولوژی‌های شناسایی بیومتریک افراد و کاربران جایگزین پسوردها و رمزهای عبور شوند. با این اوصاف مجله TechWorld به بررسی بعضی از بهترین و کاربردی ترین این تکنولوژی‌ها پرداخته است. اثر انگشت: تکنولوژی‌های شناسایی اثر انگشت یکی از بهترین و محبوب ترین آنها در میان کاربران هستند. با این حال اما این تکنولوژی ترکیبی از کاربرد و ضعف‌های تکنولوژیک را با هم دارد؛ ضعف‌هایی که هنوز محققان نتوانسته‌اند آنها را پیدا کنند. در حال حاضر موبایل‌های هوشمند دو شرکت اپل و سامسونگ از این تکنولوژی پرطرفدار بهره می‌برد و هنوز تکنولوژی تشخیص اثر انگشت به دنیای کامپیوتر راه پیدا نکرده است. کارشناسان معتقدند که مهم‌ترین مشکلات این تکنولوژی راحت نبودن کار با آن و امکان جعل آن از طرف دیگر است.


تشخیص صدا: یکی دیگر از تکنولوژی‌های تشخیص بیومتریک که سال هاست در بانک‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. بانک انگلیسی HSBC در آغاز سال 2016 اعلام کرد که از سیستم تشخیص صدایNuance برای شناسایی همه مشتریان موبایلی و تلفنی اش استفاده خواهد کرد. این اتفاق می‌تواند نقطه آغاز خوبی برای پذیرش و استفاده عمومی از این تکنولوژی‌ها باشد. شرکت ارائه‌دهنده خدمات پهنای باند TalkTalk هم از برنامه اش برای استفاده از سیستمی مشابه این خبر داده است. با این حال اما تکنولوژی تشخیص صدا خطاهایی دارد که انتظار می‌رود در مدل‌های جدید اصلاح و بهتر شود.


شناسایی چهره از طریق عکس سلفی: شرکتMasterCard با اعلام برنامه‌هایش برای استفاده از تشخیص چهره از طریق عکس سلفی برای تراکنش‌های مالی و در زمانی که سیستم کد امنیتی اش (SecureCode) مشکل پیدا کند، حسابی سر و صدا به پا کرد. با این حال سیستم شناسایی چهره هنوز تا زمانی که توسط شرکت‌های بزرگ مورد استفاده قرار گرفته و شرکت‌هایی مانند گوگل و فیس بوک را به سرمایه‌گذاری در آن ترغیب کند، راه‌درازی در پیش دارد. سیستم‌های تشخیص چهره از طریق عکس سلفی می‌تواند در آینده در بانک‌ها و یا فرودگاه‌ها هم مورد استفاده قرار بگیرد، اما این سیستم هم برای کارکرد دقیق باید اصلاحات بیشتری را به خود ببیند.


سیستم‌های شناسایی رفتاری: یک نگرانی بزرگ درباره امنیت سیستم‌های بیومتریک این است که توسط روبات‌ها بازی داده شوند. یکی از بهترین راهکارها برای مقابله با این موضوع سیستم‌های شناسایی رفتاری است که عوامل بسیار مختلف و گسترده رفتاری را مطالعه کرده و می‌تواند یک انسان واقعی و البته افراد متفاوت را از یکدیگر تشخیص دهد و شناسایی کند. سیستم‌های شناسایی رفتاری همچنین به دور از ویژگی‌های فیزیکی به رفتارها و واکنش‌های افراد در شرایط مختلف می‌پردازد. با این حال اما این سیستم هم می‌تواند در برابر هوش و زیرکی انسان‌ها آسیب پذیر باشد.


سیستم تشخیص از روی ضربه زدن به کلیدها: سیستم‌های شناسایی رفتاری می‌توانند بسیار متفاوت و متنوع باشند. این سیستم‌ها می‌توانند بر اساس عادات رفتاری و کاربردی افراد با یکدیگر فرق کنند. به‌عنوان مثال ریتم و شیوه تایپ کردن افراد با یکدیگر فرق دارد و همین می‌تواند راهکاری برای تشخیص دادن آنها از یکدیگر باشد. این شیوه می‌تواند در ترکیب با شکل‌ها و تکنولوژی‌های شناسایی دیگر مانند رمز عبور بسیار کارآمد و مقاوم در برابر جعل باشد. این سیستم می‌تواند به‌صورت ترکیبی از نرم‌افزار با حسگرهای تعبیه شده در کیبورد مورد استفاده قرار بگیرد. با این حال ممکن است با همه گیر شدن این تکنولوژی هم مشکلاتی از طریق نظارت و اجبار افراد به تغییر شیوه تایپ‌کردن‌شان، ایجاد شود.


شناسایی از طریق رگ‌های کف دست: یک فرم پیشرفته و جالب از سیستم‌های شناسایی بیومتریک که شرکت Fujitsu چند سالی است یک مدل از آن را عرضه می‌کند و می‌فروشد. این تکنولوژی بر اساس الگوهای خاص و منحصر به فرد رگ‌ها و انگشتان دست افراد طراحی شده است و امروزه بیشتر در بخش بهداشت و درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال اما استفاده از این تکنولوژی احتمالا گران‌قیمت خواهد بود.


تشخیص عنبیه چشم: این تکنولوژی در حال حاضر برای بیش از یک دهه است که به خوبی در ارتش آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این در حالی است که سیستم‌های مورد استفاده از کارت‌های شناسایی و پاسپورت در سراسر جهان هم از اسکن الگوهای چشمی افراد برای شناسایی استفاده می‌کنند. این تکنولوژی اگرچه مفید است، اما گاهی ممکن است این اسکن‌ها در اثر بعضی مشکلات شبکیه‌ای یا وریدهای چشمی دچار اشتباه شوند. این در حالی است که بعضی از کارشناسان معتقدند که چشمان انسان در طول زمان تغییر می‌کنند.


ضربان قلب: شاید عجیب به نظر برسد، اما سیگنال‌های الکتروکاردیوگرافی تولید شده توسط ضربان قلب هر فرد، کاملا منحصر‌به‌فرد و مخصوص خود اوست. این روزها این تکنولوژی آنقدر مورد توجه قرار گرفته است که بعضی شرکت‌ها به دنبال استفاده از آن در داخل دستبندهای سلامتی و تناسب اندام و موبایل‌های هوشمندشان هستند. این سیستم می‌تواند به‌عنوان رقیبی جدی برای سیستم‌های تشخیص اثر انگشت به‌کار گرفته شود، اما هنوز آنقدر که باید مورد توجه و استفاده قرار نگرفته است.


هندسه دست: تشخیص هندسه و اندازه دست انسان تکنولوژی است که اولین بار در روش‌های شناسایی فوق امنیتی در دهه 1980 مورد استفاده قرار گرفت. این روزها اما این تکنولوژی به‌عنوان راهکار دوم یا سوم برای شناسایی استفاده می‌شود. شاید تنها مشکل برای استفاده از این سیستم شباهت دست‌های افراد به یکدیگر باشد.


سیستم‌های شناسایی DNA: یک سیستم شناسایی کامل و غیر قابل نفوذ که مشکلات خاص خودش را دارد. اگرچه DNA به راحتی می‌تواند در دسترس قرار بگیرد، اما تحلیل آن در لحظه تقریبا باور نکردنی است. این موضوعی است که به دغدغه جدی و مهم کارشناسان و محققان امنیتی تبدیل شده است.