خبرگزاری فارس: احتمال زیادی وجود دارد که شرکت آلفابت که به‌عنوان شرکت مادر تخصصی گوگل عمل می‌کند از سوی اتحادیه اروپا جریمه شود. علت این جریمه سوءاستفاده گوگل از محبوبیت اندروید برای از میدان به درکردن رقبای دیگر است. گوگل تمامی خدمات محبوب خود را به شدت به اندروید پیوند زده و شانسی برای استفاده از محصولات شرکت‌های رقیب در محیط این سیستم عامل باقی نگذاشته است.

به‌عنوان مثال می‌توان به ارائه خدمات جست‌وجوی گوگل به‌طور پیش فرض، استفاده از خدمات Google Now به‌عنوان دستیار صوتی و ... اشاره کرد. گوگل همچنین مبالغی به دیگر شرکت‌های سازنده تلفن همراه می‌پردازد تا آنها گوگل را به تنها برنامه جست‌وجوگر گوشی‌های خود مبدل کنند، موضوعی که به مذاق اتحادیه اروپا خوش نیامده است. آنها این رفتار را انحصارطلبانه توصیف کرده‌اند و درصدد جریمه مالی گوگل هستند. رگولاتوری‌های اتحادیه اروپا از آلفابت شرکت مادر گوگل خواسته‌اند تا نصب جست‌وجوگر گوگل به‌عنوان جست‌وجوگر پیش فرض را روی گوشی‌های اندرویدی متوقف کند. بر اساس اسناد ۱۵۰ صفحه‌ای اتحادیه اروپا در این زمینه گوگل حق مجازات یا تهدید شرکت‌های دیگر در صورت عدم تبعیت از شرایط خود را ندارد.

تحقیقات اتحادیه اروپایی در این زمینه به دنبال شکایت FairSearch آغاز شده است. FairSearch متشکل از گروهی از سازمان‌ها است که به شدت مخالف انحصارطلبی گوگل در حوزه موتورهای جست‌وجو هستند. از جمله اعضای FairSearch می‌توان به TripAdvisor، Oracle، Expedia، Nokia و ... اشاره کرد. میزان جریمه گوگل هنوز مشخص نشده، اما به نظر می‌رسد درآمد گوگل از محل تبلیغات AdWords در خاک کشورهای اروپایی، میزان خرید از پلی استور و تبلیغات به نمایش درآمده در برنامه‌های موبایلی در این زمینه تعیین‌کننده باشد.