اینترنت اشیا؛ انقلاب صنعتی آینده

دنیای اقتصاد: اینترنت اشیا حالا دیگر چندان برای مردم عبارتی جدید و ناشناخته نیست. این روزها اغلب ما به خوبی می‌دانیم که اینترنت اشیا به‌طور خلاصه شبکه‌ای از اشیای متصل به اینترنت است که می‌تواند اطلاعات را جمع آوری و تبادل کند. اینترنت اشیا حالا به بخش‌های مختلف زندگی روزمره ما نفوذ کرده است؛ از خودروهای هوشمند و مبتنی بر اپلیکیشن‌های مختلف گرفته تا خانه‌های هوشمند با ترموستات و لامپ‌های هوشمند تنها با فرمان صوتی کار می‌کنند و دستبندهای تناسب اندام که امکان به اشتراک‌گذاری فرآیند ورزشی شما را با دوستان‌تان فراهم می‌کنند.

اینترنت اشیا قرار است روش و سبک زندگی، کار و تعامل ما با یکدیگر را در سال‌های آینده تغییر بدهد. شاید این فرآیند در ابتدا پیچیده به نظر برسد، اما اینترنت اشیا به وسیله یک اکوسیستم نسبتا ساده کار می‌کند. شخصی که از یک دستگاه کنترل (که می‌تواند یک موبایل هوشمند یا تبلت باشد) استفاده می‌کند، فرمان یا اطلاعات را از طریق شبکه به یک دستگاه مبتنی بر اینترنت اشیا ارسال می‌کند. این دستگاه مبتنی بر اینترنت اشیا درخواست را اجرا کرده و سپس آن را از طریق همان شبکه ارسال می‌کند. در نهایت این فرمان یا اطلاعات روی دستگاه کنترل نمایش داده می‌شود. این اطلاعات می‌توانند در فضای کلاد، دیتابیس داخلی، دستگاه کنترل یا خود دستگاه مبتنی بر اینترنت اشیا ذخیره شوند. با این اوصاف است که کارشناسان معتقدند پتانسیل رشد در اکوسیستم اینترنت اشیا بسیار بزرگ و گسترده است. در همین راستا Business Insider Intelligence بررسی‌هایی انجام داده و تخمین زده است که تا پایان سال ۲۰۲۰ تعداد دستگاه‌های مبتنی بر اینترنت اشیا در سراسر جهان به ۳۴ میلیارد دستگاه خواهد رسید. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که میزان سرمایه‌گذاری جهان در صنعت اینترنت اشیا تا پنج سال آینده برابر ۶ تریلیون دلار خواهد بود.

رشد سرمایه‌گذاری در این بخش به دلایل مختلفی مانند گسترش ارتباطات اینترنت در سراسر جهان، افزایش استفاده از ابزارهای موبایل، حسگرهای ارزان‌قیمت و توسعه اینترنت اشیا خواهد بود. رشد انفجاری اینترنت اشیا حتمی است، اما انقلاب ناشی از آن از حالا آغاز شده است تا زندگی روزمره ما را با ورود خودروها و خانه‌های هوشمند متحول کند. انقلاب اینترنت اشیا به مرور زمان سرعت بیشتری به خودش گرفته و سبک زندگی، کار، مسافرت، تفریح و... ما را تغییر می‌دهد. به این ترتیب از خانه‌ها و خودروهای هوشمند گرفته تا ساختمان‌سازی هوشمند و حمل‌ونقل‌؛ همه بخش‌های زندگی ما تحت تاثیر افزایش توانایی مصرف‌کنندگان، کسب و کارها و حتی دولت‌ها برای ارتباط و کنترل همه چیز از طریق اینترنت اشیا قرار خواهد گرفت. آینه‌های هوشمندی را تصور کنید که به‌طور دیجیتال و مجازی به شما برای انتخاب لباس مناسب کمک می‌کنند. چنین آینه‌هایی از حسگرهای مختلفی بهره می‌برند تا بتوانند کوچک‌ترین و جزئی‌ترین بخش‌ها را در نظر گرفته و بهترین پیشنهاد را بدهند، تجهیزات کشاورزی مبتنی بر GPS که می‌توانند محصولات را بکارند، کود بدهند و درو کنند و حتی دستگاه‌های هوشمند دنبال‌کننده تناسب اندام که امکان جمع‌آوری و ارسال اطلاعات کاربرانشان به دکترهایشان را دارند، همه اینها اتفاقاتی است که به کمک اینترنت اشیا افتاده و در حال تغییر سبک زندگی مردم است.

باید باور کنیم این یک داستان علمی نبوده و انقلاب صنعتی آینده است. گزارش منتشر شده از سوی Business Insider Intelligence نشان می‌دهد که تعداد دستگاه‌های مبتنی بر اینترنت اشیا از ۱۰ میلیارد دستگاه در سال ۲۰۱۵ با رشد سه برابری تا پنج سال آینده به ۳۴ میلیارد دستگاه خواهد رسید. با این اوصاف کسب و کارها و بنگاه‌های تجاری بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان راهکارهای اینترنت اشیا هستند، چون از این راهکارها برای کاهش هزینه‌های جاری، افزایش بهره‌وری و توسعه بازارها و محصولات جدید بهره می‌گیرند. دولت‌ها دومین مصرف‌کنندگان بزرگ راهکارهای اینترنت اشیا هستند و در نهایت مردم عادی در جایگاه سوم قرار می‌گیرند. با این همه اما همچنان چالش‌ها و موانع مختلفی پیش روی اینترنت اشیا وجود دارد؛ از کمبود زیرساخت‌های لازم گرفته تا مشکلات امنیتی.