کمپین حذف اپلیکیشن اوبر

دنیای اقتصاد: مدیران شرکت Uber همزمان با قانون جدید محدودیت مهاجران در توفان سیاسی پیچیده‌ای گرفتار شده‌اند. همه چیز از روز شنبه و زمانی که اتحادیه تاکسیرانی نیویورک خدمات خود را در فرودگاه جان اف کندی به مدت یک ساعت متوقف کرد آغاز شد، به این دلیل که صدها نفر برای اعتراض به دستور اخیر ترامپ جهت جلوگیری از ورود مسلمانان هفت کشور دنیا به ایالات متحده به مدت ۹۰ روز، به این فرودگاه هجوم آورده بودند. از ساعت ۶ تا ۷ صبح خدمات تاکسیرانی به حالت تعلیق در آمد چراکه رانندگان هم می‌خواستند همبستگی خود را با معترضان به دستور غیرانسانی و خلاف قانون اساسی اعلام ‌کنند. اما ساعتی بعد، شرکت Uber در توییتی اعلام کرد افزایش تعرفه جدید تاکسی‌ها در این فرودگاه فعلا اعمال نخواهد شد و این یعنی اوبر آماده خدمات‌رسانی در آن زمان است. خیلی از افراد این اقدام شرکت Uber را اقدامی برای شکستن اعتصاب تاکسی‌های نیویورک تلقی کردند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز این تصمیم شرکت را با استفاده از هشتگ DeleteUber# محکوم کرده و مدعی شدند که این شرکت خدمات مسافربری قصد سوءاستفاده از وضعیت کنونی را دارد. شرکت Uber به سرعت اعلام کرد شرکت به هیچ عنوان قصد کمرنگ کردن اعتراض‌ها را نداشته و به اظهارات مدیرعامل این شرکت نیز اشاره داشت و یادآور شد که ده‌ها نفر از کارکنان Uber نیز تحت تاثیر این قوانین جدید قرار گرفته و شرکت مصمم است تا زیان‌های وارد شده به این افراد را در سه ماه آینده جبران کند. Kalanick مدیر عامل شرکت Uber که قصد شرکت در جلسه هیات مشاوران تجاری با حضور دونالد ترامپ را دارد، گفته که روز جمعه این مساله را به‌طور جدی با ترامپ مطرح خواهد کرد. Kalanick، ایلان ماسک مدیرعامل شرکت تسلا و Indra Nooyi مدیرعامل شرکت پپسی به دلیل پیوستن به هیات مشورتی اقتصادی ۱۸نفره ترامپ نیز به شدت مورد انتقاد قرار گرفتند. معترضان در روز آغاز به کار دونالد ترامپ، در مقابل ساختمان شرکت Uber تظاهرات کرده و آن را محاصره کردند. اما مدیرعامل شرکت در بیانیه خود در روز شنبه از جایگاه خود در هیات مدیره دفاع کرد.

در حالی که Uber با واکنش شدید رسانه‌ها دست و پنجه نرم می‌کرد، کاربران فیس‌بوک و توییتر به شرکت رقیب یعنی Lyft روی آوردند و بسیاری این شرکت را به دلیل صراحت در محکوم کردن تصمیم جدید دونالد ترامپ و اهدای یک میلیون دلار به انجمن آزادی‌های مدنی آمریکا، مورد ستایش قرار دادند. شرکت Uber در بیانیه‌ای دیگر در روز یکشنبه اقدامات شرکت برای حمایت از رانندگان دارای ملیت یکی از هفت کشور منع شده از ورود به به آمریکا را اعلام کرد که شامل صندوق حمایت قانونی به ارزش سه میلیون دلار و حمایت بی‌وقفه از رانندگان دارای ملیت ایرانی، عراقی، سوری، لیبی، سومالی، سودانی و یمنی که در آمریکا زندگی می‌کنند، می‌شود.