معاون وزیر ارتباطات گفت: بر اساس اجرای طرح لایحه ملی ترانزیت IP، سازمان تنظیم مقررات در حال بررسی کاهش تعرفه پهنای باند اینترنت داخلی است. به گزارش خبرگزاری مهر، نصرالله جهانگرد در مراسم رونمایی از فاز دوم شبکه ملی اطلاعات اظهار کرد: بر اساس آن، با تفکیک ترافیک داخل و خارج هزینه پهنای باند برای اپراتورهای ارتباطی در داخل کشور یک دهم ترافیک بین‌الملل می‌شود. وی افزود: سازمان تنظیم مقررات به پیشنهاد شرکت ارتباطات زیرساخت، در حال بررسی طرح لایه ملی ترانزیت IP است که بر اساس آن، نرخ پهنای باند داخلی با کاهش ۱۰ درصدی تعرفه اینترنت، برای اپراتورهای ارتباطی یک دهم ترافیک بین‌الملل شود.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای فاز دوم شبکه ملی اطلاعات، از افزایش پوشش دسترسی باند پهن و مقرون به صرفه بودن خدمات دسترسی داخلی به شبکه نام برد و گفت: بر اساس ظرفیت‌های ایجاد شده، تا پایان دولت تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند و ترافیک دیتا دریافت می‌کنند. معاون وزیر ارتباطات از راه‌اندازی مراکز تبادل ترافیک در استان‌های اصفهان و خوزستان و افزایش این مراکز به پنج مرکز خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این مراکز، ترافیک ارتباطات از نزدیک‌ترین نقطه به مشتری می‌رسد. رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، راه‌اندازی سه مرکز توزیع محتوای داخلی به‌صورت رایانش ابری از سوی بخش خصوصی دانش‌بنیان را از دیگر اقدامات صورت گرفته در فاز دوم شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد و گفت: الزام اپراتورها به تفکیک ترافیک داخل از بین‌الملل و کاهش نرخ ترافیک داخلی نسبت به ترافیک بین‌الملل از دیگر اقدامات انجام گرفته است.

جهانگرد گفت: طی ۶ ماهه گذشته رشد ترافیک خدمات ویدئویی در کشور نزدیک به ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده است و همچنین مشابه برندهای بین‌المللی، سرویس‌ها و کسب و کارهای بومی در حال شکل گرفتن در کشور است. وی با بیان اینکه خدمات دولت الکترونیک به‌صورت کامل در بخش فنی و تکنیکی انجام شده است، اظهار امیدواری کرد: طی چند هفته آینده فاز نخست دولت الکترونیک در ۱۰ خوشه خدماتی از سوی دستگاه‌های اجرایی، بهره‌برداری رسمی می‌شود و دستگاه‌های اجرایی آمادگی ارائه خدمت در ۲۴ ساعت شبانه‌وز و ۷ روز هفته را به‌صورت الکترونیکی به مردم خواهند داشت. رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران از اجرای طرح ملی «صیانت از کودک و اینترنت» (کوا) با همکاری پلیس فتا و وزارت آموزش و پرورش خبر داد و گفت: هم‌اکنون این طرح در برخی مدارس تهران آزمایش شده است و به زودی در سطح ملی در کل مدارس کشور تعمیم پیدا می‌کند. به گفته وی، با اجرای این طرح، به تمامی کودکان و دانش‌آموزان در مدارس کشور درخصوص صیانت در فضای مجازی آموزش داده می‌شود. همچنین در این مراسم دبیر شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد که شبکه‌های پیام‌رسان داخلی تا سال آینده جایگزین خارجی‌ها می‌شوند.

ابوالحسن فیروزآبادی با اشاره به الزاماتی که برای راه‌اندازی این شبکه در شورای عالی فضای مجازی تصویب شد، گفت: علاوه بر راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، راه‌اندازی خدمات پایه کاربردی به‌صورت بومی نیز دیده شده است که باید عزم ملی برای راه‌اندازی ایمیل بومی، شبکه‌های پیام‌رسان داخلی و خدمات موتور جست‌وجوی بومی روی این شبکه اجرایی شود. وی با بیان اینکه گام مثبت در این خصوص برداشته شده است، اضافه کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها امیدواریم با اقداماتی که صورت می‌گیرد تا یک سال آینده شاهد جایگزینی شبکه‌های پیام‌رسان موبایلی داخلی به جای شبکه‌های پیام‌رسان خارجی باشیم.