رونمایی از پابند الکترونیکی در تهران

آی‌تی ایران: یکی از مشکلات بزرگ به گفته مسوولان تعداد زندانی‌های بسیار زیادی است که داریم و حتی خیلی افراد را داریم که فقط یک روز زندانی می‌شوند و این یک آمار منفی مهم است. خیلی از این اشخاص انسان‌های متشخصی هستند که ممکن است برای آنها اتفاق ساده‌ای افتاده باشد اما فقط به دلیل دیر رسیدن وثیقه به‌ناچار راهی زندان می‌شوند که به سادگی می‌شود با این پابندهای الکترونیک از این امر جلوگیری کرد. این پابند به پای متهم بسته می‌شود و به فرد اجازه داده می‌شود تا در محدوده جغرافیایی خاصی تردد کند. اگر متهم از محدوده تعیین شده دورتر برود پابند شروع به لرزیدن می‌کند و پلیس درجریان قرار می‌گیرد. همچنین اگر متهم سعی کند این پابند را پاره کند به دلیل وجود فیبر نوری وسط این پابند مرکز کنترل متوجه آن خواهد شد.

شهریاری معاون قوه‌ قضائیه هم در این مراسم گفت: هم دادگاه‌های تهران و هم دادسراها می‌توانند از این دستگاه استفاده کنند تا آمار زندانی شدن افراد کاهش پیدا کند. وی ادامه داد خیلی اوقات کسانی به زندان می‌افتند که حق آنها نیست یعنی انسان‌های شریفی هستند، اما به دلیل مشکلات مالی مانند تغییر ناگهانی قیمت دلار ناچار به زندان افتاده‌اند، اما می‌شود به‌جای زندان از مجازات‌های جایگزین استفاده کرد تا آینده افراد تباه نشود و انگ زندان رفتن به آنها نخورد. شهریاری افزود: ما در ایران به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۲۸۷ نفر زندانی داریم که این آمار بسیار نگران‌کننده‌ای است. ایران در آسیا رتبه چهارم از نظر تعداد زندانی را دارد که اصلا شایسته نیست و در دنیا هم رتبه ما قابل قبول نیست. ایران در دنیا رتبه هشتم را از نظر تعداد زندانی دارد. همه اینها در حالی است که تلاش شده تا تعداد زندانیان هم بسیار کاهش پیدا کند.

ما در ایران بیش از ۲۰۰ هزار زندانی در سال داریم که این آمار گاه به ۷۰۰ هزار نفر هم می‌رسد اما میانگین آن در سال ۲۲۵ هزار نفر است. دکتر شهریاری همچنین از ملاقات با معاون دادگستری آلمان خانم گرلاخ گفت و به نقل از او گفت که ما در آلمان تلاش می‌کنیم زندانیان بعد از زندان به‌عنوان یک شهروند عادی برگردند و هدف ما اصلاح فرد است نه مجازات.ابتدا قرار بود این پابند از خارج وارد ایران شود، اما بعد تصمیم گرفته شد تا این قطعه را در ایران تولید کنیم که با همکاری یک شرکت ایرانی این قطعه تولید شد. نرم‌افزاری هم از خارج از کشور پیدا کردیم و بعد از بومی‌سازی این نرم‌افزار راه‌اندازی شد که الان به خوبی کار می‌کند. علاوه بر نرم‌افزار اتاق مانیتورینگ را طراحی کردیم که می‌توانیم از طریق آن همه زندانیان را بررسی می‌کنیم. در این لحظه این سامانه مجوز پایلوت سیصد نفره را دارد اما امیدواریم این پروژه را گسترش دهیم. فعلا این طرح فقط در تهران خواهد بود و کم کم در سراسر کشور اجرایی خواهد شد.