ایسنا: با وجود کاهش سهم بازار مرورگر گوگل کروم، کاربران به مرورگر مایکروسافت اج روی نیاورده‌اند. پس از مدت‌ها سهم بازار مرورگر گوگل کروم اندکی کاهش یافته است؛ اما با این حال افزایش چشمگیری در سهم بازار مرورگر مایکروسافت اِج (Edge)هم مشاهده نشده است. ماه گذشته گزارشی از سوی موسسه NetMarketShare منتشر شد که آخرین نسخه مرورگر مایکروسافت (اج) توسط تنها ۶۵/ ۵درصد از کاربران رایانه‌های شخصی استفاده می‌شود.

این درحالی است که مرورگر گوگل کروم همچنان پرطرفدارترین و رایج‌ترین مرورگر اینترنتی در رایانه‌های شخصی (دسک‌تاپ) به‌شمار می‌رود، چرا که طبق این گزارش، سهم بازار آن حدودا ۶۰درصد است. با اینکه سهم بازار گوگل کروم ظرف دو سال اخیر، اندکی کاهش یافته اما به‌نظر نمی‌رسد کاربران به‌دنبال روی برگرداندن از گوگل کروم و جایگزین کردن آن با پیشنهاد جدید مایکروسافت باشند. سهم بازار مرورگر گوگل کروم به میزان بسیار کمی کاهش داشته و حالا به ۳۸/ ۵۹درصد رسیده است. این در حالی است که سهم این مرورگر در ماه قبل ۵۷/ ۵۹درصد اعلام شده بود. سهم بازار مرورگر‌های اینترنتی مشابه نظیر اینترنت اکسپلورر و موزیلا فایرفاکس نیز در دو سال گذشته، روندی رو به کاهش را تجربه کرده است. به گونه‌ای که هم اکنون سهم بازار مرورگرهای اینترنت اکسپلورر ۵۸/ ۱۵درصد و فایرفاکس ۲۸/ ۱۲درصد اعلام شده است.

پیش‌تر برآورد می‌شد که با کاهش سهم بازار سایر مرورگرها، سهم مرورگر مایکروسافت اِج افزایش خواهد یافت، اما اکنون شاهد این هستیم که چندان هم این پیش‌بینی صحت نداشته است. اکنون سهم بازار مرورگر مایکروسافت اج ۶۶/ ۵درصد است که این رقم در مقایسه با گزارش‌های پیشین، افزایش بسیار کمی یعنی ۰۱/ ۰درصد داشته است. سهم بازار مرورگرهای دیگر مثل اپل سافاری در مقایسه با قبل افزایش داشته که این موضوع می‌تواند برای مایکروسافت خبر ناخوشایندی باشد. موسسه دیگری نیز به‌نام StatCounter گزارش مشابهی ارائه داده که بر اساس آن، سهم مرورگر کروم، فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر یا دچار تغییرات چندانی نشده یا روندی رو به کاهش داشته است.

سهم مرورگر مایکروسافت اج هم ۹۶/ ۳درصد بوده که نسبت به ماه قبل از آن تغییری دیده نمی‌شود. سهم مرورگر اپل سافاری هم از ۰۴/ ۵درصد به ۵۱/ ۵درصد افزایش یافته است. این شرایط در حالت کلی برای مایکروسافت نگران‌‌کننده به‌ نظر می‌رسد. بر خلاف اینکه محبوب‌‌ترین مرورگر دسک‌تاپ جهان در حال از دست دادن سهم خود است، اما کاربران تمایلی به استفاده از مرورگر جدید مایکروسافت نشان نداده‌اند. در واقع به‌ نظر می‌رسد کاربران استفاده از مرورگرهایی مثل اپرا و ویوالدی را به مرورگر مایکروسافت اج ترجیح می‌‌دهند. این در حالی است که شرکت مایکروسافت مرورگر اج را به‌طور پیش ‌فرض در سیستم‌ عامل ویندوز ۱۰ دسک‌تاپ ارائه داده است.