5 لایحه حقوقی سایبری مبنای قانون‌گذاری می‌شود

وزیر ارتباطات در افتتاحیه همایش جنبه‌های حقوقی فناوری اطلاعات با اشاره به گزارش مرکز ماهر که به نقض حریم خصوصی از سوی اپراتورها اشاره داشت، تاکید کرد: متاسفانه گزارشی از سوی این مرکز به دست بنده رسید مبنی بر اینکه ظاهرا اپراتورهای تلفن همراه از طریق آی‌پی آدرس، شماره مشترکان را استخراج کرده و برای آنها تبلیغات ارسال می‌کنند که بنده دستور جلوگیری و توقف این کار را دادم اما واقعا با توجه به اینکه خلأ قانونی در این بخش داریم، فعلا با نظام سلیقه به برخورد با چنین اقداماتی می‌پردازیم. وی این روند را جزو آفات دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه تمامی ابعاد شبکه ملی اطلاعات با یکدیگر توسعه داده نشده است، شاهد بروز چنین اتفاقاتی هستیم. وی در این باره در جمع خبرنگاران گفت: مردم بدانند که اگر گزارشی را برای ما ارسال کنند، آن موضوع را پیگیری خواهیم کرد. البته اطلاع‌رسانی این موضوع در حال حاضر به‌عنوان یک اخطار به اپراتورهاست و البته ادله حقوقی را برای برخورد قضایی به دادستانی ابلاغ می‌کنیم.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه آفات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در فضای مجازی اشاعه پیدا کرده است، گفت: ابعاد حریم خصوصی متاسفانه در فضای مجازی مشخص نیست. اولین مساله این است که ما مشخص کنیم می‌خواهیم در لایه خدمات و محتوا به کجا برسیم و نهادهای متولی کدامند. در این حوزه تبیین تنها وظیفه وزارت ارتباطات نیست، بلکه نهادهای دیگر هم باید این مساله را به‌صورت جدی پیگیری کنند و اگر کم‌کاری در آن نهادها صورت می‌گیرد، شاید به خاطر عدم آگاهی‌شان از تاثیرگذاری فضای مجازی در آینده دنیاست. آذری جهرمی با تاکید بر اینکه باید دید زیرساخت فقهی فضای مجازی ما چیست؟ و اینکه گزارشی در این باره برای ارسال به فقها آماده شده است، اظهار کرد: اکنون دو راه حل داریم، اینکه یا زیرساخت‌ها را توسعه نداده و متوقف کنیم تا بخش‌های خدماتی و فرهنگی خودشان را برسانند و دیگر اینکه بیاییم به آنها کمک کنیم. وی اظهار کرد: برخی به پول ارزهای دیجیتال ایراد فقهی می‌گیرند. بحث حریم خصوصی هم یکی از این مسائل است که زیرساخت شرعی دارد و در قرآن درباره ضرورت حفظ حریم خصوصی آیات زیادی آمده است.

 حل و فصل حقوق مالکیت معنوی

به گزارش «ایسنا» در این همایش دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به تغییرات به وجود آمده در حوزه فضای مجازی به ضرورت بازنگری و تناسب در مقررات‌گذاری در این فضا از جمله بحث حقوق مالکیت معنوی تاکید کرد. ابوالحسن فیروزآبادی با اشاره به خصوصیات فضای مجازی از جمله زمان‌محوری و مکان‌محوری، اظهار کرد: بسط این فضا در همه حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی اتفاق خواهد افتاد، اما مساله این است که آیا این اشاعه فضای مجازی می‌تواند در فضای فرهنگی کشور ما پاسخگو باشد؟ وی با بیان اینکه نمی‌توان با قوانین کهنه که پروسه مجوزدهی را صادر می‌کرد، کسب‌ و کارهای فضای مجازی را مدیریت کرد، گفت: یکی از مدل‌های موجود در فضای مجازی بحث حکمرانی است. یکی از مدل‌هایی که آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند حکمرانی در فضای اینترنت است که البته از سوی دیگر کشورها هم اجلاسی در این باره تشکیل شده، اما ما باید از نظام‌های تنظیم مقررات بومی شده خودمان حمایت کنیم.

فیروزآبادی در ادامه با بیان اینکه چون بخشی از قوانین بر پایه برخی دیگر از قوانین تصویب می‌شوند، باید این مقررات جدید هم اصلاح شود، گفت: در حوزه مقررات‌گذاری باید هم از لحاظ ابزاری و روش مطالعه و دقت بیشتری داشته باشیم. نباید اجازه داد قوانین و مقررات در حوزه فضای مجازی ماشینی شود، چراکه به‌روزرسانی مقررات در حوزه فضای مجازی بسیار مهم است بنابراین چالاکی قوانین در این حوزه هم باید مورد توجه قرار بگیرد. یکی دیگر از سخنرانان این همایش رسول سرائیان، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، با بیان اینکه تحول دیجیتال و اقتصاد دیجیتالی در حال شکل‌گیری است اظهار کرد: با این مفهوم خلق ثروت مبتنی بر دانش و فناوری اطلاعات خواهد بود و براساس گزارش‌های بین‌المللی تا سال ۲۰۲۰ حدود ۲۵ درصد اقتصاد دنیا به شکل اقتصاد دانش‌بنیان یا دیجیتال خواهد بود. وی با اشاره به تحولات جهانی افزود: تحول نخست حوزه اقتصاد کاهش ذخایر منابع طبیعی در دهه‌های اخیر، دیگری افزایش مخاطرات زیست محیطی است و سوم تحولات در حوزه علم و فناوری است. سرائیان ادامه داد: همه این تحولات نشانگر این است که جهان باید وابستگی خود را به ذخایر زیرزمینی کاهش دهد و از منابع دیگری خلق ثروت کند. اینجا است که اقتصاد دیجیتال معنا می‌گیرد.