در همین راستا هم تحلیل داده‌‌‌های به دست آمده از بررسی آگهی‌‌‌های دوچرخه ثبت شده روی پلتفرم «دیوار» نشان می‌دهد که بیشترین آگهی‌‌‌های دوچرخه در فصل تابستان روی این پلتفرم منتشر شده است. در اطلاعات جالب گزارش «دیوار» در این زمینه مشخص شده است که در میان استان‌‌‌های کشور اهالی کرمانشاه، البرز و همدان و بین شهرها اهالی هشتگرد (در استان البرز)، ‌‌‌ گلبهار (در استان خراسان رضوی) و رباط‌‌‌ کریم (در استان تهران) نسبت به جمعیت‌‌‌شان، بیشتر از هر جای دیگری آگهی دوچرخه در دیوار منتشر کرده‌‌‌اند و می‌توان آنها را دوچرخه‌‌‌بازترین مردم ایران دانست. دیوار همچنین در این گزارش مشخص کرده است که کدام برندهای دوچرخه محبوب‌‌‌ترند و چه سایزهایی از دوچرخه رونق بیشتری داشته‌‌‌اند.

در میان استان‌‌‌های کشور، بیشترین تعداد آگهی منتشر شده در مورد دوچرخه متعلق به تهران است که ساکنانش ۲۰‌درصد کل آگهی‌‌‌ها را در این زیردسته منتشر کرده‌‌‌اند. تهران معمولا به دلیل اختلاف جمعیت قابل‌توجه نسبت به سایر استان‌‌‌ها، ‌‌‌ در بسیاری از دسته‌‌‌های دیگر دیوار هم سهم بالاتری از انتشار و بازدید آگهی دارد. با این حال، ‌‌‌ اگر انتشار آگهی را نسبت به جمعیت هر استان بسنجیم، به ترتیب استان‌‌‌های کرمانشاه، البرز و همدان بیش از سایر استان‌‌‌ها در این زیردسته آگهی منتشر کرده‌‌‌اند. از همین منظر، در میان شهرهای ایران، به ترتیب هشتگرد (در استان البرز)، ‌‌‌ گلبهار (در استان خراسان رضوی) و رباط‌‌‌ کریم (در استان تهران) در رتبه‌‌‌های اول تا سوم قرار دارند.

اما آگهی‌‌‌های پربازدید این زیردسته متعلق به مناطق دیگری بوده است. اهالی استان‌‌‌های سیستان و بلوچستان (با میانگین ۳۶۲ بازدید)، خوزستان (با میانگین ۳۳۳ بازدید) و کرمان (با میانگین ۲۹۴ بازدید) بیش از سایر مناطق کشور از هر آگهی استان‌‌‌شان بازدید کرده‌‌‌اند. در میان شهرها هم، ‌‌‌ کاربران ایرانشهر، اهواز و زاهدان بیش از همه نگاهی به هر آگهی منتشر شده در شهرشان انداخته‌‌‌اند.

داده‌‌‌های دیوار نشان می‌دهد که اواخر بهار و اوایل تابستان بیشترین تعداد آگهی دوچرخه منتشر شده است. در این شش ماه، هر چه به تابستان نزدیک شده‌‌‌ایم، ‌‌‌ میزان انتشار آگهی افزایش یافته و در خرداد و تیر به اوج رسیده و سپس روند نزولی به خودش گرفته است. بیش از ۴۰‌درصد آگهی‌‌‌ها در همین دو ماه، یعنی میانه این دوره، منتشر شده است. آگهی‌‌‌های «دوچرخه، اسکیت و اسکوتر» در دیوار در زیردسته‌‌‌ای به همین نام در دسته اصلی «سرگرمی و فراغت» منتشر می‌شود. در نیمه نخست امسال، ‌‌‌ نزدیک به ۶۲۰‌هزار آگهی‌‌‌گذار تقریبا در همه شهرهای تحت پوشش دیوار، برای این اقلام آگهی منتشر کرده‌‌‌اند. بر اساس کلمات مندرج در عنوان و متن آگهی‌‌‌های این زیردسته، ۹۰‌درصد آگهی‌‌‌ها متعلق به دوچرخه، و بقیه متعلق به اسکیت و اسکوتر بوده است. کاربران دیوار از هر یک از این آگهی‌‌‌ها به طور میانگین ۲۲۲ بار بازدید کرده‌‌‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲‌درصد بیشتر بوده است.

صد کلمه پرتکراری که کاربران دیوار در این زیر دسته جست‌وجو کرده‌‌‌اند، بیش از ۴۴ میلیون بار تکرار شده است. این جست‌وجوها، علاوه بر کلمات کلی مانند عناوین اصلی دوچرخه، اسکیت و اسکوتر، انواع برندها و سایزهای دوچرخه، و همچنین انواع لوازم جانبی و یدکی دوچرخه (چراغ، باربند، تلمبه، قفل و لاستیک) را نیز شامل می‌شود.

پس از بررسی میزان آگهی و استان‌‌‌هایی که بیشترین آگهی در مورد دوچرخه را منتشر کرده‌‌‌اند، دیوار اطلاعاتی از برند‌‌‌های محبوب دوچرخه را نیز در گزارش خود مشخص کرده است. طبق این گزارش در بین ۱۰۰ کلمه پرتکراری که در عنوان و توضیحات آگهی‌‌‌ها به چشم می‌‌‌خورد، به ترتیب سه برند «شیمانو»، «ویوا» و «المپیا» از برندهای مرتبط با دوچرخه دیده می‌‌‌شوند که بیشترین سهم این آگهی‌‌‌ها متعلق به «شیمانو» است. البته «شیمانو» دوچرخه تولید نمی‌‌‌کند و فقط تولیدکننده لوازم تخصصی (مانند مکانیزم انتقال قدرت، ترمز و …) به‌خصوص برای دوچرخه‌‌‌های جاده و کوهستان است و سهم بسیار بزرگی از این بازار را در کل دنیا در اختیار دارد. بعد از این برند، برندهای «ویوا» و «المپیا» با سهمی نزدیک به هم، تنها برندهای تولیدکننده دوچرخه هستند که در میان این آگهی‌‌‌ها دیده می‌‌‌شوند.

اما فهرست برندهایی که کاربران دیوار در ۱۰۰ کلمه پرجست‌وجو در این زیردسته به دنبال‌‌‌شان بوده‌‌‌اند مفصل‌‌‌تر است. در میان این برندها، باز هم «ویوا» رتبه اول را دارد و نیمی از این جست‌وجوها را به خودش اختصاص داده و به همراه «المپیا» نزدیک به سه‌‌‌چهارم جست‌وجوی برندها را در اختیار دارند. جالب است که نام برند «شیمانو» در این ۱۰۰ کلمه دیده نمی‌شود. اگر باز هم نگاهی به ۱۰۰ کلمه پرتکرار در عنوان و متن آگهی‌‌‌ها بیندازیم، سایز ۲۶ بیشترین سهم را در میان این سایزهای آگهی‌‌‌شده داشته و پس از آن سایز ۲۰ قرار دارد. جالب است که دقیقا همین سایزها، ۹۵‌درصد کل سایزهایی را تشکیل می‌دهند که کاربران دیوار در میان ۱۰۰ کلمه پرجست‌وجو به دنبال‌‌‌شان بوده‌‌‌اند. در اینجا نیز سایزهای ۲۶ (با ۴۴ درصد) و ۲۰ (با ۲۲ درصد) بیشترین سهم را از جست‌وجوی کاربران به خودشان اختصاص داده‌‌‌اند.

نکته مهم در این سایزهای پرتکرار رده سنی متناسب با آنهاست. این سایزها (یعنی از ۱۲ تا ۲۶) متعلق به رده سنی کودکان و نوجوانان است. البته که سایز ۲۶ بین دوچرخه‌‌‌های این رده سنی و همچنین دوچرخه‌‌‌های بزرگسالان مشترک است (این سایز کوچک‌ترین سایز مناسب برای بزرگسالان به حساب می‌‌‌آید). شاید به همین دلیل است که سایز ۲۶ در صدر جدول قرار دارد. به این ترتیب، بازار دوچرخه در دیوار را بیش از همه باید متعلق به کودکان و نوجوانان دانست.