هوش مصنوعی به‌زودی خودمختار می‌شود!

این توصیفی برای هوش مصنوعی در شرایطی است که از وضعیت محدود خود که امروزه عموما در آن حضور دارد فراتر می‌رود؛ چنین شرایطی که هوش مصنوعی می‌تواند اکثر وظایف خود را به خوبی انسان انجام دهد، پیش‌نیازی بر تکینگی خوانده می‌شود.هنگامی که مفهوم هوش مصنوعی در اوایل دهه ۱۹۵۰ شروع به ظهور کرد، توسعه آن در انحصار ارتش آمریکا بود و عموما با اهداف دفاعی-امنیتی و به عنوان ابزاری برای محافظت از منافع ملی ایالات‌متحده در نظر گرفته شد. با این حال، عوامل توسعه هوش مصنوعی طی سالیان اخیر چندوجهی بوده‌اند. امروزه شرکت‌های تجاری و عرصه هنری در کنار بخش نظامی-امنیتی از توسعه‌دهندگان اصلی هوش مصنوعی هستند.

رسیدن هوش مصنوعی به تکینگی نیاز به جهشی چشم‌گیر از نقطه فعلی دارد. در جایی که هوش مصنوعی امروزه معمولا روی وظایف خاص تمرکز می‌کند، تلاش برای توسعه هوش عمومی مصنوعی به این فناوری، درک انسانی بهتری از جهان می‌بخشد و توانایی‌های آن را به‌شدت افزایش می‌دهد. همچنان‌که هوش مصنوعی به گسترش درک خود ادامه می‌دهد، پیوسته به وضعیت هوش عمومی مصنوعی نزدیک‌تر می‌شود و گام‌هایی جدی در این مسیر در حال برداشته شدن است.

برای مثال، ایلان ماسک تابستان امسال از xAI پرده‌برداری کرد و اخیرا روبات چت «گراک» را راه انداخت تا به بشر در جست‌وجوی دانش کمک کند. ماسک هوش مصنوعی را «انقلابی‌ترین نیروی تاریخ» نامیده است.دیگر غول‌های فناوری مانند «گوگل» و «متا» نیز به‌طور فعال توسعه انواع و اقسام هوش مصنوعی را دنبال می‌کنند. با نظر به تمام این حقایق، کارشناسان می‌گویند که وقوع تکینگی ممکن است حتی نزدیک‌تر از چیزی باشد که به نظر می‌رسد.