Untitled-1 copy

آمارهای ارائه‌شده از سوی این پلتفرم نشان می‌دهد که بازار خرید و فروش انواع لوازم کوهنوردی و طبیعت‌گردی در این پلتفرم حسابی داغ است. جالب اینکه عرضه این دسته محصولات در دیوار محدود به تجهیزات دست‌دوم نیست و بسیاری از کاربران -که احتمالا فروشندگان تخصصی این محصولات هستند - تعداد قابل‌توجهی محصول نو را نیز برای فروش آگهی کرده‌اند؛ به طوری که بیش از نیمی از تجهیزات آگهی‌شده در این دسته به محصولات نو یا در حد نو اختصاص یافته است.

به این ترتیب سهم کالاهای نو آگهی‌شده در دسته کوهنوردی و کمپینگ چیزی در حدود 52درصد بوده و در میان اقلام دست‌دوم نیز حدود 77درصد از آگهی‌ها مربوط به تجهیزات در حد نو بوده است. در مجموع 8 ماه ابتدایی امسال، کاربران دیوار لوازم گوناگون کوهنوردی و کمپینگ را نزدیک به 13.7میلیون بار جست‌وجو کرده‌اند. در میان این لوازم بیش از همه انواع چاقوی کوهنوردی جست‌وجو شده و پس از آن انواع چادر و انواع دوربین (شکاری و دوچشمی) در مقام‌های دوم و سوم قرار دارند. این اقلام در مجموع ۷۲درصد کل جست‌وجوها را به خودشان اختصاص داده‌اند. ظاهرا علاقه‌مندان به نجوم و آسمان نیز در میان کوهنوردان کم نیستند. شاهد این ادعا جست‌وجوی حدودا 60هزار مرتبه‌ای کلمه تلسکوپ در زیردسته «کوهنوردی و کمپینگ» طی این مدت است.

بدون شک بخش زیادی از آگهی‌های مرتبط با کوهنوردی که در این پلتفرم درج شده‌اند، معطوف به خرید و فروش تجهیزات کمپینگ و کوهنوردی است. با‌این‌حال بررسی داده‌ها نشان داد که گروهی از کاربران، حضور افرادی با علایق مشابه در این پلتفرم را فرصت مناسبی یافته‌اند تا از دیوار برای حل مشکلات دیگری مانند یافتن صاحب اشیای پیدا‌شده در کوهستان یا یافتن شریک مناسبی برای همراهی در تورهای طبیعت‌گردی و کمپینگ‌‌ها استفاده کنند. این آگهی‌های مرتبط با طبیعت‌گردی که در دسته «اجتماعی» منتشر شده‌اند، شامل سه زیردسته «رویداد»، «داوطلبانه» و «گمشده‌ها»ست.

به این ترتیب آگهی‌های درج‌شده در دیوار فرصتی فراهم کرده‌اند تا کوهنوردان بتوانند «هم‌راه» و «هم‌نورد» مناسبی برای صعود به قله‌ها و طبیعت‌گردی‌ها پیدا کنند یا به گروه‌های کوه‌نوردی تخصصی بپیوندند. در بین این آگهی‌ها می‌شود آگهی‌هایی را هم دید که فعالیت‌های مسوولانه انجام می‌دهند و هدفشان کمک به طبیعت است.

سازمان ملل متحد می‌گوید کوهستان‌ها میزبان ۱۵درصد جمعیت جهان و همچنین نیمی از تنوع زیستی کره زمین‌اند و آب آشامیدنی نیمی از مردم دنیا را تامین می‌کنند، به همین دلیل «جواهراتی» هستند که باید قدرشان را بدانیم. با‌این‌حال،‌ گزارش‌های همین سازمان تاکید می‌کند که در حال حاضر ۸۴درصد گونه‌های بومی گیاهی و جانوری کوهستان‌های سراسر جهان، در معرض انقراض‌اند. دلیلش هم آلودگی است. یک نمونه‌اش «میکروپلاستیک» است که حتی در قله اورست هم مشاهده شده‌.

حالا در این گزارش نیز که به بهانه روز کوهستان و گرامیداشت اهمیت آن از سوی دیوار منتشر شد، تلاش شد جزئیاتی از آمارهای مرتبط با فعالیت دوستداران کوهنوردی و طبیعت‌گردی در دیوار ارائه شود؛ آمارهایی از اینکه چطور از طریق انتشار آگهی «هم‌نورد» و «هم‌پا» پیدا می‌کنند، چه آگهی‌هایی منتشر می‌کنند، کدام لوازم کوهنوردی را بیشتر جست‌وجو می‌کنند و در کدام استان‌ها فعال‌ترند.

داده‌های دیوار می‌گوید کوهپیمایی، کوهنوردی و طبیعت‌گردی از تفریحات رایج در بین ساکنان کشورمان است. البته که طبیعت کم‌نظیر کوهستان‌های ایران یکی از مهم‌ترین عوامل این علاقه است. اما متاسفانه حال این کوهستان‌ها خوب نیست، عاملش هم خود ما هستیم. چرای بی‌رویه دام، آتش‌سوزی‌های عمدی و سهوی، طرح‌های به‌اصطلاح «عمرانی» غیرکارشناسی، ویلاسازی‌های ویرانگر، رهاسازی زباله و موارد بسیار زیاد دیگری که می‌توانیم به این سیاهه اضافه کنیم، در کنار سوء‌مدیریت و بی‌تدبیری در زمینه محیط‌زیست و حتی بی‌اعتنایی به آن، همه و همه آفت زیست‌بوم کوهستانی ایران شده است. جنگل‌های بلوط زاگرس با بیش از ۵۵۰۰ سال قدمت و جنگل‌های هیرکانی در شمال رشته‌کوه البرز با چندین میلیون سال قدمت، شرایطشان بحرانی است. اگر امروز نجاتشان ندهیم، در آینده‌ای نه چندان دور، این جواهرات نیز از گنجینه جواهرات این مرز‌و‌بوم کم خواهد شد.