رقابت بزرگان در کامپیوتکس تایوان
ندا لهردی
این روزها شهر تایپه پایتخت تایوان مملو از علاقه‌مندان و فعالان عرصه تکنولوژی است. آنها برای بازدید و حضور در بزرگ‌ترین نمایشگاه تکنولوژی آسیا و البته دومین نمایشگاه کامپیوتری بزرگ جهان به اینجا آمده‌اند. Computex در سی و یکمین سال برگزاری‌اش از روز سی و یکم مه برابر سه شنبه دهم خرداد ماه درهایش را به سوی طرفداران تکنولوژی باز کرده است.

این نمایشگاه در واقع یک رویداد سالانه است که هر سال در پایتخت تایوان برگزار می‌شود و از اوایل دهه 2000 به یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های کامپیوتری و تکنولوژی جهان تبدیل شده است. این رویداد توسط شورای توسعه تجارت خارجی تایوان و بنیاد کامپیوتر تایپه در مرکز تجارت جهانی تایپه برگزار می‌شود. Computex که اولین بار در سال 1981 برگزار شده، حالا به عنوان معتبرترین و بزرگ‌ترین نمایشگاه تکنولوژی در آسیا شناخته می‌شود و به همین دلیل فرصت مناسبی برای حضور تولیدکنندگان آسیایی است که در سال‌های اخیر تعدادشان افزایش پیدا کرده است.
این رویداد ۵ روزه امسال با حضور بیش از ۱۸۰۰ شرکت‌کننده از ۲۸ کشور جهان برگزار شده و انتظار می‌رود بیش از ۳۵ هزار نفر بازدید کننده را به مرکز تجارت جهانی در این جزیره کوچک بکشاند. نمایشگاه امسال با بیش از ۵۲۰۰ غرفه برگزار می‌شود و طبق تخمین کارشناسان رشد ۸ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۰ داشته است.
این نمایشگاه هر ساله توجه توریست‌های زیادی را به خودش جلب می‌کند و به این دلیل اهمیت زیادی برای اقتصاد تایوان دارد تا جایی که تحلیل‌گران اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند که این رویداد بیش از 23 میلیارد دلار درآمدزایی تجاری داشته باشد. Computex 2011 از روز سی و یکم مه آغاز شده است و تا روز چهارم ژوئن هم ادامه دارد. نمایشگاه امسال با شعار «شکل دادن به آینده» برگزار شده است.
جنگ تبلت‌ها
بسیاری از کارشناسان معتقدند که موضوعات داغ نمایشگاه امسال مربوط به کتابخوان‌های الکترونیکی رنگی، تلویزیون‌های سه بعدی و رایانش ابری هستند، اما انتظار می‌رود تبلت‌ها پرطرفدارترین و جذاب‌ترین محصولات این نمایشگاه باشند. این اتفاق چندان هم دور از انتظار نبود. در واقع رونق بازار تبلت‌ها و فضای رقابتی که در این بازار با رهبری iPad شرکت Apple جریان دارد، همه رویدادهای تکنولوژی در ماه‌های اخیر را تحت تاثیر خودش قرار داده است.
این موضوع حتی شرکت‌های تولیدکننده قطعات سخت‌افزاری را درگیر کرده است تا جایی که دو شرکت Intel و ARM برای کسب سهم بیشتری از این بازار داغ در نمایشگاه Computex امسال شرکت کرده‌اند.
جنگ تبلت‌ها در این نمایشگاه آنقدر شدت گرفته که طبق گزارش‌های منتشر شده، از میان 1800 شرکت‌کننده 50 شرکت تولید کننده تبلت یا قطعات مورد نیاز این محصول هستند. «توماس هونگ» مدیر اجرایی این نمایشگاه با اعلام این خبر گفته است: «این 50 شرکت تبلت‌های جدیدشان را برای خریدارانی با هر میزان قدرت خرید و هر سطح مالی به نمایش گذاشته‌اند. حدود 40 درصد از بازدیدکنندگان نمایشگاه امسال از کشورهایی مانند برزیل، چین و هندوستان آمده‌اند و به این دلیل انتظار می‌رود محصولات ارزان قیمت، طرفداران بیشتری داشته باشند.»

Intel: «سین مالونی» معاون اجرایی این شرکت در سخنرانی خودش در مراسم افتتاحیه نمایشگاه گفت: «ایده‌های جدیدی را از تبلت‌ها گرفته‌ایم و تصمیم داریم بازار کامپیوترهای شخصی را متحول کنیم. ما به دنبال راهی هستیم تا هیجان را دوباره به بازار کامپیوترهای شخصی برگردانیم.» با این اوصاف بود که اولین Ultrabook مبتنی بر نسل دوم پردازنده‌های Core شرکت Intel توسط شرکت ASUS رونمایی شد.
این در حالی است که Intel با معرفی تبلت‌هایی مبتنی بر اولین پردازنده‌های Atom طراحی شده برای تبلت‌ها که با نام Oak Trail هم شناخته می‌شوند، سعی دارد بازار را از دست رقیب بزرگش یعنی ARM برباید. این شرکت همچنین دو تکنولوژی جدید Smart Connet و Smart Connet هم رونمایی کرد. این تکنولوژی‌ها در واقع امکان عملکرد عادی در کامپیوترها در حالت Sleep را فراهم می‌آورند.

MSI: این شرکت هم با دو تبلت جدید به این نمایشگاه آمده است. تبلت‌های جدید 7 و 10 اینچی این شرکت با قیمتی کمتر از 300 دلار معرفی شده‌اند و به این دلیل مورد توجه اغلب بازدیدکنندگان قرار گرفته‌اند. این تبلت‌ها مبتنی بر سیستم عامل آندروید 3/2 هستند. مدل 10 اینچی با نام WinPad Enjoy 10 معرفی شده و طراحی متفاوتی دارد که در آن لبه‌های محصول منحنی شکل هستند. پردازنده این محصول ARM است و امکان اجرای فایل‌های ویدئویی با فرمت HD را فراهم می‌آورد. تبلت 7 اینچی WinPad Enjoy 7 هم تصاویر را با وضوح 480×800 نقطه‌ای برای کاربرانش به نمایش می‌گذارد. MSI اعلام کرده است که هر دو این تبلت‌ها را از ماه جولای به تولید انبوه می‌رساند. این شرکت همچنین دو مادربورد جدید را هم در این نمایشگاه رونمایی کرده است.
AMD: این شرکت هم برنامه خودش برای تولید پردازنده‌های ویژه انواع تبلت‌ها و مبتنی بر سیستم عامل ویندوز ۸ را اعلام کرد. به این ترتیب قرار است این پردازنده‌ها از فصل اول سال ۲۰۱۲ روانه بازار شوند.
Nvidia: این شرکت که یکی از بزرگ‌ترین غایبان نمایشگاه Computex در سال‌های 2007 و 2010 بود، امسال با پردازنده Tegra 2 ویژه تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند به این نمایشگاه آمده است. این شرکت همچنین اعلام کرده است که پردازنده چهارهسته‌ای Tegra 3 را در نیمه دوم سال 2011، پردازنده Tegra 4 را از سال 2012، پردازنده Tegra 5 از سال 2013 و Tegra 6 را از سال 2014 روانه بازار می‌کند.

Acer: تبلت جدید این شرکت با نام Iconia A۵۰۰ یکی دیگر از تبلت‌های جدید در نمایشگاه امسال بود. این تبلت مبتنی بر سیستم عامل آندروید ۱/۳ بوده و قرار است اواخر ماه ژوئن روانه بازار شود. این تبلت ۱/۱۰ اینچی تصاویر را با وضوح ۸۰۰×۱۲۸۰ پیکسلی برای کاربرانش به نمایش گذاشته و دارای پردازنده Nvidia Tegra ۲۵۰ Dual Cortex A۹ است. این تبلت ۱۶ گیگابایتی امکان ارتقا تا ۳۲ گیگابایت را از طریق کارت‌های حافظه Micro SD در اختیار دارد. دوربین پشت این محصول ۵ مگاپیکسل و دوربین جلویی آن ۲ مگاپیکسلی است.
محصولات جنجالی
علاوه بر تبلت‌ها محصولات جالب دیگری هم در نمایشگاه Computex امسال معرفی و رونمایی شدند که توجه بسیاری از بازدیدکنندگان را به خودشان جلب کردند.

Asus: تبلت- موبایل Padfone یکی از محصولات جنجالی نمایشگاه امسال بود. این دستگاه در واقع تبلتی است که در داخل خود یک گوشی موبایل هوشمند را هم جا داده. مدل اولیه آن دارای یک تبلت 1/10 اینچی و یک موبایل هوشمند 3/4 اینچی است که تبلت آن به تنهایی کار نمی‌کند و با یک اتصال mini HDMI به موبایل متصل می‌شود. این محصول احتمالا از کریسمس سال آینده به بازار می‌آید. اما شرکتی به نام CMIT اعلام کرد که تبلت- موبایل تولیدی آن سه روز زودتر از این محصول Asus در اینترنت معرفی شده است و به این ترتیب CMIT اولین تولیدکننده چنین محصولی است. تبلت- موبایل CMIT با نام TransPhone رونمایی شده و برخلاف محصول Asus که موبایل را درون یک جعبه حبس می‌کرد، موبایل در این محصول به صورت کشویی جا می‌خورد. این شبه تبلت همچنین دارای خروجی USB و HDMI است، اما درباره سیستم عامل آن هنوز اطلاعاتی منتشر نشده است.

LG: کامپیوتر چند کاره این شرکت مجهز به نمایشگرسه بعدی تمام لمسی با اندازه ۲۳ اینچ است و با مدل V۳۰۰ به بازار معرفی شده. این کامپیوتر مبتنی بر تکنولوژی Passive ۳D است و با هر کارت گرافیکی هم امکان تماشای تصاویر سه بعدی را فراهم می‌آورد.
V300 مجهز به نسل جدید پردازنده‌های اینتل Sandy Bridge است و با پردازنده های Intel Core i3, Core i5 و Core i7 عرضه خواهد شد. LG اعلام کرده است که این محصول را از ماه ژوئن به بازار عرضه می‌کند.


ViewSonic: این شرکت هم یک مانیتور سه بعدی LED را رونمایی کرده است که نمایشگر 24 اینچی دارد.
این مانیتور مبتنی بر تکنولوژی Active Shutter بود و می‌تواند مورد توجه گیمرها قرار بگیرد. این مانیتور تصاویر را با وضوح HD و فرکانس ۱۲۰ هرتزی نمایش می‌دهد و کنتراست آن برابر ۱ به ۲۰ میلیون است.