مدیرعامل شرکت مشارکتی مخابرات سیار اصفهان گفت: اسپادان درخواست شرکت مخابرات ایران را مبنی بر خرید ۴۹ درصد سهام اپراتور مالزیایی آگزیاتا به سازمان تنظیم مقررات اعلام کرد. شهرام ستایش در گفت وگو با «موبنا» با بیان اینکه ۴۹ درصد سهام شرکت مشارکتی مخابرات سیار استان اصفهان (MTCE) در اختیار شرکت مخابرات این استان، ۴۹ درصد در اختیار اپراتور مالزیایی و ۲ درصد نیز متعلق به صنایع مخابرات راه دور است، اظهار کرد: براساس پروانه فعالیت این اپراتور، یکی از سهامداران باید پیشنهاد خرید و فروش سهام را به رگولاتوری ارائه می‌کرد. وی با بیان اینکه برای انتقال سهام آگزیاتا به شرکت مخابرات ایران باید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و دیگر مبادی مجوز انتقال را صادر کنند، افزود: مذاکرات میان طرفین به پایان رسیده و نتایج آنها نیز حاصل شده و انتقال مالکیت ۴۹ درصد سهام اسپادان در حال طی مراحل نهایی قانونی است. وی با بیان اینکه اسپادان درخواست شرکت مخابرات ایران را مبنی بر خرید ۴۹ درصد سهام اپراتور مالزیایی آگزیاتا به سازمان تنظیم مقررات اعلام کرد، افزود: هم اکنون رگولاتوری در حال بررسی این موضوع است.

اپراتور اسپادان یکی از دو اپراتور منطقه‌ای موبایل است که از سال ۸۰ فعالیت خود را در اصفهان آغاز کرده است علاوه بر اسپادان اپراتور موبایل کیش نیز به صورت منطقه‌ای در ایران فعالیت می‌کند. اپراتور اسپادان در اردیبهشت ۱۳۸۰ پروانه فعالیت خود را برای واگذاری سیم‌کارت به ۳۰ هزار مشترک با اعتبار ۱۵ سال آغاز کرد و این اپراتور توانست در سال ۱۳۸۱ نخستین سری سیم‌کارت‌های اعتباری خود را با پیش ‌شماره ۰۹۳۱ توزیع کند. گفته شده است که تعداد مشترکان این اپراتور نزدیک به ۱۳هزار و ۶۹۶ مشترک است و مطابق پروانه شرکت مخابرات ایران، این شرکت از زمان دریافت پروانه خود به مدت دو سال فرصت دارد تا نسبت به تعیین تکلیف سهامداری خود در پروژه اسپادان اقدام کند.

اپراتور سوم به اپراتور اول و دوم واگذار نمی‌شود

رییس کمیته مخابرات مجلس اعلام کرد: امکان واگذاری اپراتور سوم به دو اپراتور فعال کشور؛ یعنی همراه اول و اپراتور ایرانی خارجی ام‌تی‌ان ایرانسل وجود ندارد. علی مطهری اظهار داشت: این اپراتور خود دارای حق و حقوقی است که باید مورد توجه قرار گیرد. وی با بیان اینکه مجلس با مسوولان این اپراتور مذاکره خواهد کرد، اظهار داشت: مجلس پروانه عملکرد اپراتور سوم را بررسی می‌کند و چنانچه این اپراتور مطابق با پروانه خود عمل نکرده باشد، باید پاسخگو باشد. وی با بیان اینکه اپراتور سوم می‌تواند محرک دولت در توسعه خدمات الکترونیک در کشور باشد، افزود: واگذاری سیم‌کارت این اپراتور به تازگی شروع شده و باید در نظر داشت که اپراتور سوم دارای دو سال دوره حفاظت است.

زمان لازم‌الاجرا شدن پروانه اپراتور سوم که قرار است برای نخستین بار تکنولوژی نسل سوم موبایل را در کشور ارائه کند ۳۱ مردادماه سال ۸۹ بوده و این اپراتور در آن زمان گواهی عدم تداخل مضر فرکانس را از رگولاتوری دریافت و مبلغ حق الامتیاز اولیه را پرداخت کرده است. براین اساس اپراتور تامین تله‌کام که موفق به دریافت پروانه فعالیت برای واگذاری سیم‌کارت‌های نسل سوم در کشور شده است بعد از تاریخ لازم‌الاجرا شدن پروانه، ۹ ماه فرصت داشت که بهره‌برداری تجاری از این شبکه را آغاز کند و در غیر این صورت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی طبق پروانه باید با این اپراتور برخورد کند.