بازار دیجیتال- این روزها با توجه به افزایش حجم تبادل داده‌های مهم در فضای مجازی، دیگر نمی‌توان تجهیزاتی مانند UTM یا همان سیستم مدیریت یکپارچه تهدیدات (Unified Threat Management) را تنها برای ادارات و موسسات بزرگ ضروری دانست. با توجه به گسترش استفاده از اینترنت و رخنه امور اداری کاربران به منازل و سیستم‌های خانگی آنها، حفظ امنیت داده‌های کاربران در منزل نیز می‌تواند حائز اهمیت باشد که در ادامه به ۵ عامل مهم در انتخاب یک UTM مطمئن اشاره می‌کنیم.

استفاده از موتور قدرتمند آنتی‌ویروس

این روش حفاظت اطلاعات در مقابل انواع کدهای مخرب و جاسوس افزارها مانند ویروس‌ها، کرم‌ها، ابزارهای جاسوسی، backdoorها، اسب‌های تروا (تروجان ها)، keylogger‌ها و غیره را فراهم می‌کند. این راهکار می‌تواند به توانایی پویش ترافیک Web و Email در محل دروازه ورودی شبکه نیز مجهز باشد و به منظور جلوگیری از ورود تهدیدات آگاهانه و عمدی به شبکه مورد استفاده قرار گیرد و همچنین ترافیک ورودی و خروجی HTTP، FTP، SMTP، POP۳، IMAP را نیز مورد بررسی قرار دهد. با تهیه UTM مجهز به این قابلیت شرکت‌ها از لزوم تهیه اشتراک مجزا برای تک‌تک کاربران بی‌نیاز شده و به کمک ماژول‌های فیلترینگ محتوای وب و سیستم مقابله با نفوذ (IPS)، می‌توانند محافظت پیشگیرانه را برای دفاتر راه‌دور و مرکزی شرکت‌ها ایجاد کنند.

استفاده از شناسه کاربری

برخی از انواع دستگاه‌های UTM قادرند با بهره‌گیری از فناوری مبتنی بر شناسایی هویت کاربری، ضامن ایجاد امنیت بیشتر در شبکه‌های کوچک خانگی تا شبکه‌های بزرگ سازمانی را با امکانات متفاوت و متنوع امنیتی در یک پلت‌فرم فراهم کنند که البته تعداد دستگاه‌های مجهز به این فناوری چندان زیادی نیست که می‌توانند محدودیت به IP ADDRESS را برای مسوولان امنیت شبکه از میان بردارند. این قابلیت کاربر را به عنوان لایه هشتم در مدل‌های شبکه می‌شناسد و از آن به عنوان لایه انسانی یاد می‌کنند که با دخالت دادن این لایه در تمامی لایه‌های امنیتی خود به مسوولان امنیت شبکه این اجازه داده می‌شود تا بتوانند سیاست‌های امنیتی خود را بر پایه شناسایی هویت کاربران اعمال کنند. این ویژگی امکان ایجاد دید کامل و شفاف از اینکه «چه کسی چه کاری در کجای شبکه انجام می‌دهد؟» و توانایی اعمال تصمیمات امنیتی روی شناسه کاربری در کنار IP ADDRESS را برای مسوولان امنیت شبکه

فراهم می‌آورد.

نمایندگی مجاز و رسمی در داخل کشور

یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب یک محصول، حضور نماینده رسمی و پشتیبانی و خدمات پس از فروش شرکت تولیدکننده در داخل کشور است. بسیار اهمیت دارد که شرکت داخلی مورد تایید شرکت سازنده، شورای‌عالی انفورماتیک، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و سایر مراجع ذی‌صلاح نیز باشد.

گواهینامه و تاییدیه از موسسات بنام و معتبر بین‌المللی

لابراتوارهای بسیاری مانند ICSA که یک موسسه مستقل انگلیسی- آمریکایی است، محصولات امنیتی را از لحاظ فنی، حفره‌های امنیتی و بسیاری مسائل دیگر بررسی کرده و به آنها گواهینامه ارائه می‌دهند. این گواهینامه‌ها بیانگر آن هستند که محصول استانداردهای امنیتی را در توسعه محصول رعایت کرده و مشکلات امنیتی مانند آسیب‌پذیری، Backdoor و... در آن وجود ندارد. محصولاتی که این گواهینامه را نداشته باشند استاندارد نبوده و آسیب‌پذیر هستند.