ندا لهردی
تکنولوژی و ابزار ارتباطی مدرن مبتنی بر آن در سال‌های اخیر به جزئی جدا نشدنی از زندگی روزمره افراد تبدیل شده‌اند و به همین دلیل اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند.

در حقیقت همین موضوع هم باعث شده است تا کشورهای مدرن و پیشرفته و آنهایی که راه پیشرفت را پیش رو دارند، تکنولوژی را به عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع و بخش‌های کشور بپذیرند. با این اوصاف است که در رتبه‌بندی‌های جدید تکنولوژی و زیرساخت‌های مربوط به آن شاخصی مهم برای نشان دادن روند پیشرفت و توسعه یافتگی هر کشور محسوب می‌شوند. جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی مجمع جهانی اقتصاد درباره رقابت پذیری کشورهای جهان هم از این قاعده مستثنا نیست تا جایی که یکی از مهم‌ترین شاخص‌های آن برای رقابت‌پذیری، میزان آمادگی تکنولوژیکال کشورهای مختلف است.
در این گزارش، کشورهای جهان از جهات مختلف مورد بررسی قرار گرفته‌اند تا در نهایت میزان رقابت‌پذیری آنها در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ مشخص شود. در این میان اما شاخص تکنولوژی به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها، کشورها را از نظر جزئیاتی مانند ضریب نفوذ تلفن ثابت، ضریب نفوذ تلفن همراه، میزان دسترسی به اینترنت در مدارس، دسترسی به جدیدترین تکنولوژی‌ها، تعداد کاربران اینترنت، ضریب نفوذ اینترنت پر سرعت و میزان پهنای باند اینترنت بررسی کرده است.
تکنولوژی برای توسعه
در دنیای امروز تکنولوژی به یک ضرورت برای زندگی تبدیل شده است. شاخص آمادگی تکنولوژیکی هم میزان استفاده هر کشور از تکنولوژی‌های موجود برای افزایش میزان تولیدات و توسعه صنعتی و البته ارتقای ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات را مورد بررسی قرار می‌دهد و می‌سنجد. این کاربردهای تکنولوژیک نیازمند زیرساخت‌های مناسب و کافی هستند و به این دلیل نشان دهنده تلاش کشورها برای ایجاد زیر ساخت‌ها یا استفاده از آنها خواهند بود. شاخص آمادگی تکنولوژیک با امتیازی متغیر از ۰ تا ۷ مشخص می‌شود. به این ترتیب برترین کشور جهان از نظر آمادگی تکنولوژیکی کشور سوئیس با امتیاز ۳۰/۶ است و آخرین کشور در این
رتبه‌بندی به روندی با امتیاز 16/2 است. بعد از سوئیس، به ترتیب کشورهای سوئد، ایسلند، دانمارک، هلند، هنگ‌کنگ، نروژ، انگلستان، لوکزامبورگ و سنگاپور ده کشور برتر جهان از نظر تکنولوژی را تشکیل می‌دهند.
از میان ۱۴۲ کشور جهان اما ایران از نظر آمادگی تکنولوژیک با امتیاز ۰۹/۳ در رتبه ۱۰۴ قرار گرفته است. این در حالی است که کشورهایی مانند ارمنستان، آذربایجان، بحرین، کویت، عمان، قطر، ترکیه و امارات متحده عربی به ترتیب با رتبه‌های هشتاد و هشتم، هفتاد و چهارم، سی و نهم، شصت و پنجم، پنجاه و یکم، سی و سوم، پنجاه و پنجم و سی‌ام بالاتر از کشور ما قرار دارند.


پیشرفت ارتباطات
این روزها راه‌های ارتباطی هر روز در حال گسترش هستند و به این ترتیب است که اینترنت و گوشی‌های موبایل به یکی از ملزومات زندگی امروزه تبدیل شده‌اند. حالا دیگر کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که ساعاتی را در روز به وب‌گردی و استفاده از گوشی‌ موبایلش نگذراند. اهمیت دسترسی به اینترنت حالا شاید از اهمیت در اختیار داشتن منابع انرژی در کشورهای جهان هم بیشتر شده است تا جایی که دسترسی به اینترنت آن هم از نوع پر سرعتش عاملی اساسی برای رشد بخش‌های مختلف کشور به حساب می‌آید. در حقیقت به همین دلیل هم هست که دسترسی به اینترنت به امری عادی و حتی ضروری در کشورها تبدیل شده است و حالا رقابت بر سر دسترسی سریع‌تر به آخرین و جدیدترین تکنولوژی‌های روز است. آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد هم به همین دلیل به بررسی میزان دسترسی کشورهای مختلف جهان به آخرین تکنولوژی‌ها پرداخته و آنها را از سطح بدون دسترسی با امتیاز 1 تا بیشترین سطح دسترسی با امتیاز 7 دسته‌بندی کرده است.
در این دسته بندی کشورهای سوئد، سوئیس، نروژ، ایسلند، فنلاند، هلند، انگلستان، بلژیک، دانمارک و اتریش به ترتیب ده کشور برتر از نظر دسترسی به جدیدترین تکنولوژی‌ها قرار دارند. ایران اما با امتیاز ۲/۴ در جایگاه صد و هفدهم این جدول قرار گرفته است. این در حالی است که کشورهایی مانند امارات متحده عربی با رتبه ۲۵، قطر با رتبه ۳۱، آفریقای جنوبی با رتبه ۳۹، عمان با رتبه ۴۵، ترکیه با رتبه ۵۲ و پاکستان با رتبه ۹۳ بالاتر از ایران قرار گرفته و کشورهایی مانند سوریه با رتبه ۱۱۹، زیمبابوه با رتبه ۱۲۹، اتیوپی با رتبه ۱۳۱ و یمن با رتبه ۱۳۹ پایین‌تر از ایران قرار گرفته‌اند.
این گزارش جدید همچنین کشورهای جهان را از جهات مختلف ارتقای سطح و ابزارهای آموزشی مورد بررسی قرار داده و در این مورد به شاخصی به عنوان دسترسی به اینترنت در مدارس پرداخته است. از این نظر به ترتیب ده کشور ایسلند، سوئد، استونی، فنلاند، هلند، سنگاپور، قطر، دانمارک، سوئیس و کره جنوبی به عنوان برترین کشورها معرفی شده‌اند. در این رتبه بندی ایران با امتیاز 9/2 از حداکثر 7 امتیاز رتبه صد و هجدهم را به خودش اختصاص داده است تا پایین‌تر از کشورهایی مانند بحرین با رتبه 32، ترکیه با رتبه 64، آذربایجان با رتبه 88، پاکستان با رتبه 90، ارمنستان با رتبه 92، گواتمالا با رتبه 102، غنا با رتبه 110 و زامبیا با رتبه 116 قرار بگیرد.
در زمینه ضریب نفوذ خطوط تلفن ثابت ایران با میزان ۳/۳۶ درصدی در جایگاه ۳۱ قرار دارد. در این جدول اما ده کشور برتر به ترتیب شامل تایوان، ایسلند، هنگ کنگ، مالتا، کره جنوبی، سوئیس، فرانسه، آلمان، انگلستان و لوکزامبورگ هستند. از نظر ضریب نفوذ تلفن همراه اما کشورهای هنگ کنگ، عربستان سعودی، مونته نگرو، پاناما، ویتنام، سورینام، روسیه، عمان، کویت و فنلاند ده کشور برتر هستند. ایران اما با ضریب نفوذ ۲/۹۱ درصدی رتبه ۸۵ را در اختیار گرفته است. جالب اینکه در این میان کشوری مانند ایالات متحده آمریکا با ضریب نفوذ ۹/۸۹ درصد در این فهرست در جایگاه ۸۷ قرار دارد.
از نظر ضریب نفوذ اینترنت پر سرعت هم ایران بالاتر از سنگال و پایین‌تر از اندونزی رتبه 104 را دارد. این در حالی است که کشورهای سوئیس، هلند، دانمارک، کره جنوبی، ایسلند، نروژ، فرانسه، لوکزامبورگ، آلمان و سوئد به ترتیب برترین کشورها از این نظر هستند.