تایید شناسنامه فنی ساختمان با امضای مهندسان شبکه

سونیتا سراب‌پور- حدود یک ماه پیش بود که تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران برای ایجاد سازوکارهای زیرساختی فناوری اطلاعات در ساختمان‌های بزرگ کشور، به امضا رسید. هر چند امضای این تفاهم‌نامه بین این دوسازمان تازه ابتدای کار است و تا اجرا شدن نهایی آن زمان زیادی باید سپری شود، اما مسوولان سازمان نظام صنفی براین باورند همین حرکت ابتدایی باعث رونق کسب و کار فعالان حوزه شبکه خواهد شد.

براساس این تفاهم‌نامه این دو سازمان در زمینه تهیه لایحه ضرورت پیش‌بینی و استفاده از استانداردهای مهندسی شبکه‌های رایانه‌ای، برق اضطراری و سیستم‌های هوشمند مدیریت ساختمان در ساختمان‌های اداری، تجاری، دولتی، عمومی و مسکونی بلند مرتبه با نظارت مشاوران احراز صلاحیت شده حقوقی و حقیقی فناوری اطلاعات همکاری خواهند کرد. به باور کارشناسان امضای این تفاهم‌نامه، ضرورت داشتن زیرساخت‌های اولیه در مجتمع‌های کلانشهرها را در رابطه با فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌رساند و این کار یکی از پیش‌نیازهای مهم برای تحقق شهر الکترونیکی است.

رونق به بازار کسب و کار شبکه

براساس اعلام سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور امضای تفاهم‌نامه با سازمان فناوری اطلاعات شهرداری یک حرکت جدید از سوی این سازمان نیست، چرا که سازمان نظام صنفی از دوسال گذشته و با توجه به وجود هزاران نیروی فعال در بخش شبکه به فکر رونق بخشیدن به بازار کار آنها بوده است. حمید بابادینیا، رییس کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، در خصوص این تفاهم‌نامه می‌گوید: «از دو دوره گذشته فعالیت سازمان نظام صنفی که پیوسته رییس کمیسیون شبکه سازمان بوده‌ام همیشه به فکر بازار کاری برای فعالان شبکه کشور بوده و هستم، به همین خاطر از دوسال پیش سازمان شروع به برپایی نشست‌هایی با حضور مسوولان سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران کرد. در نتیجه هم بعد از برقراری چندین نشست تخصصی و فنی با شهرداری تهران مصمم به منعقد کردن تفاهم‌نامه‌ای شدیم تا این فعالیت‌ها جنبه قانونی و رسمی به خود بگیرد.»

وی در ادامه می‌افزاید: «با امضای این تفاهم‌نامه نور امیدی در دل مهندسان جوان شبکه، برق الکترونیک، کامپیوتر و فناوری اطلاعات ایجاد خواهد شد چرا که بدین ترتیب مدرک و امضای آنها ارزش‌افزوده جدیدی پیدا خواهد کرد.»

رییس کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با بیان اینکه تاکنون در طراحی و ساخت ساختمان‌های اداری و تجاری از دانش مهندسان شبکه استفاده اصولی و صحیحی به‌عمل نمی‌آمد، تبعات ملموس این ندانم‌کاری را در عمل، اتلاف هزینه و انرژی فراوان دانست و اظهار کرد که با امضای این تفاهم‌نامه، از این پس در طراحی و ساخت مجتمع‌های اداری و تجاری از دانش روز فناوری اطلاعات استفاده خواهد شد و با توجه به اینکه این ساختمان‌های هوشمند از آخرین تکنولوژی‌های فناوری اطلاعات تبعیت می‌کنند، علاوه بر فراهم کردن امکانات ویژه و ایجاد رفاه اجتماعی از اتلاف منابع و هدررفت زمان و انرژی نیز جلوگیری خواهد شد.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، کارآفرینی، رونق کسب و کار در ارتباط با شرکت‌های طراحی مهندسی، تامین‌کنندگان تجهیزات شبکه، مشاوران و ناظران، جلوگیری از اتلاف هزینه و انرژی را از دیگر پیامدهای این طرح در راستای به حرکت درآوردن چرخ حوزه شبکه دانست. رییس کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌های تهران، در خصوص نحوه اجرای این تفاهم‌نامه می‌گوید: «بر اساس این تفاهم‌نامه، سازمان نظام صنفی باید در یک فاصله زمانی یک ماهه به تشکیل کمیته فنی متشکل از کارشناسان سازمان وشهرداری اقدام کند. در این کمیته فنی استاندارد‌های مرتبط با این موضوع بررسی و بومی‌سازی شده و تحت عنوان یک لایحه ارائه خواهد شد.»

بابادینیا، ابراز امیدواری می‌کند که پس از اتمام کار کارشناسی در کمیته فنی که شامل افراد متخصص در حوزه مهندسی شبکه است، خروجی نهایی توسط سازمان فناوری اطلاعات شهرداری به شورای شهر تهران جهت بررسی، تصویب و اقدامات اجرایی ارائه می‌شود. براساس اظهارات بابادینیا، در حال حاضر بیش از یک هزار مشاور احراز صلاحیت شده در رسته شبکه و اینترنت وجود دارند که در واقع جزو کاندیداهای اصلی خواهند بود که استانداردهای تدوین شده در لایحه را در مجتمع‌های در حال ساخت کنترل خواهند کرد.براساس اطلاعات به دست آمده در حال حاضر شهرتهران به عنوان طرح پایلوت انتخاب شده که پس از موفقیت در تهران، دردیگر شهرهای کشور نیز به مرحله اجرا می‌رسد. اما مسوولان شبکه معتقدند که با توجه به جدید بودن طرح مطرح شد، زمانی در حدود یکسال نیاز است تا این پروژه به صورت یک قانون در آمده و از این پس امضای مهندسان شبکه پای شناسنامه فنی ساختمان جدید لازم و ضروری شود.

فرصتی برای بخش خصوصی

اما در طرف دیگر این تفاهم‌نامه سازمان فناوری شهرداری تهران است که به عنوان ضمانت اجرای طرح با سازمان نظام صنفی همکاری خواهند کرد.

علی‌اصغر قائمی، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران، در مقام شهرداری‌ این پروژه را به عنوان فرصتی برای ایجاد زمینه‌ حضور بیشتر بخش خصوصی در توسعه مولفه‌های اساسی زیرساخت‌های شهر الکترونیکی می‌داند و با ابراز امیدواری، اظهار می‌کند که بعد از به نتیجه رسیدن این تفاهم‌نامه و تهیه لایحه، امکانی به وجود آید تا بیش از پیش بتوانیم از فرصت‌هایی که در بخش خصوصی وجود دارد، استفاده کنیم. او با اشاره به اینکه بحث دسترسی یکی از اساسی‌ترین مولفه‌ها در تحقق زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات است، می‌افزاید: «حل مسائل دسترسی به اینترنت در اماکن پرتردد و پراقامت و همچنین هوشمند شدن ساختمان‌ها و افزایش ضریب امنیت آنها جزو رویکردهای اصلی است که در این همکاری مشترک دنبال می‌شود.»

قائمی در ادامه اظهار می‌کند که در مدت زمان یک ساله‌ای که برای این همکاری مشترک پیش‌بینی شده باید بتوانی استانداردهای لازم را برای اجرای این کار استخراج کنیم و در صورت تصویب آن در شورای شهر، امکان تسری‌اش را به سایر کلانشهرها به وجود آوریم.

وی در خصوص اجرا و قانونی شدن این تفاهم‌نامه می‌گوید: «پروسه این کار طولانی خواهد بود؛ چرا که تجربه انجام چنین کاری در کشور ما وجود نداشته است و در کشور‌های دیگر هم به صورت جسته و گریخته استفاده از مهندسان شبکه برای ایجاد استانداردهای آی‌تی در ساختمان صورت گرفته است. بنابراین به نظر می‌رسد تا نهایی شدن این لایحه و تقدیم آن به شورای شهر زمانی در حدود یکسال نیاز باشد.» به گفته وی تاکنون اجرای زیرساخت‌های آی‌تی در ساختمان‌ها سلیقه‌ای و بیشتر از روی سلیقه صاحبان ساختمان‌ها انجام می‌شد، اما با استفاده از مهندسان شبکه در طراحی یک ساختمان، ساختمان‌های آینده شهرهای کشور دارای استانداردهای لازم از نظر طراحی زیرساختی خواهند شد.

وی تاکید می‌کند که شهرداری در این تفاهم‌نامه تنها یک واسطه برای اتصال سازمان نظام صنفی رایانه به شهرداری تهران است و در اجرای نهایی این طرح دخالت مستقیمی نخواهد داشت. همچنین اگر این طرح به شکل قانون در بیاید از این به بعد کسانی که قصد ساختمان‌های با ویژگی تجاری، اداری و تفریحی را دارند باید مجوز شبکه خود را از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای دریافت کنند و این سازمان است که مشاوران شبکه را به آنها معرفی می‌کند.