رشد تقاضا در وقت اضافه

بازار دیجیتال- با وجودی که تقاضا برای کالاهای حوزه کامپیوتر طی روزهای اخیر افزایش یافته است، اما گروهی از فعالان بازار روز پنج‌شنبه گذشته را آخرین روز کاری برای خرید و فروش کالاهایشان اعلام کردند. به گفته فعالان بازار، گروه بزرگی از فعالان بازار پیش از این(از اوایل هفته گذشته) با مشاهده افزایش تقاضا برای کالاهای حوزه کامپیوتر و دیجیتال اعلام کردند که روز پنج‌شنبه آخرین روز کاری آنها برای به فروش رساندن کالاهایشان است و پس از آن باید به حساب‌های آخر سال و... بپردازند.

به بیانی ساده، گروهی از فعالان بازار که قصد به فروش رساندن کالاهای خود را ندارند، زودتر از موعد مقرر به استقبال تعطیلات نوروزی رفته‌اند.

در کنار این موضوع از گوشه و کنار زمزمه‌هایی در مورد پیش‌بینی برخی از فعالان بازار و کارشناسان بازار به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه قیمت‌ها با آغاز سال جدید شمسی روندی صعودی در پیش می‌گیرند و زمان حال بهترین زمان ممکن برای خرید کالا است. برخی نیز کاهش بیشتر موجودی بازار در سال جدید را به دلیل سخت شدن شرایط واردات کالا پیش‌بینی کردند.

مجموع این عوامل و پیش‌بینی‌ها باعث شد تا گروه‌های مختلف کاربری که تاکنون برای خرید کالا دودل بودند به بازار مراجعه کنند و به این ترتیب بود که میزان تقاضا در بازار نسبت به هفته‌های قبل افزایش یافته است. می‌توان گفت، این اقدام گروهی از فعالان بازار مبنی بر تعطیلی زودهنگام واحد های فروش باعث شده است میزان تقاضا برای آن دسته از فعالانی که کالاهای خود را به فروش می‌رسانند، افزایش یابد.

فعالان بازار می‌گویند، اگرچه میزان تقاضا در بازار افزایش یافته است اما این موضوع خبر خوشی برای فعالان بازار به حسال نمی‌آید. چرا که اکثر این مراجعان به دنبال مدل‌های کمیاب که در ردیف ارزان‌های بازار هستند به بازار مراجعه می‌کنند و از آنجا که رشد تقاضا تاثیر چندانی در کسب‌وکار گروهی از فعالان بازار ندارد، به همین دلیل آنها در زمینه فروش کالا از روز جمعه تا پنجم فروردین فعالیتی نمی‌کنند. البته گروه دیگری که حدود ۶۰ درصد بازار را تشکیل می‌دهند همچنان به عرضه کالا می‌پردازند. اما کسی از موجودی کالاهایشان و قیمت‌هایی که برای فروش کالا ارائه می‌کنند خبر ندارد.

ابراهیمی، یکی از فعالان بازار می‌گوید: اکثر کسبه از روز جمعه به حساب های مالی خود رسیدگی می‌کنند. ولی در حقیقت این بهانه‌ای است تا از فروش کالاهایشان خودداری کنند. چرا که آنها تصوری از بازار سال آینده و شرایط واردات کالا و وضعیت کلی بازار ندارند و به همین دلیل ترجیح می‌دهند خطر نکرده و کالاهایشان را ولو با قیمت بالاتر از عرف بازار به فروش نرسانند. به گفته این فروشنده، طی دور روز گذشته با افزایش تقاضا در بازار گروهی از فروشندگان قیمت‌ها را تا حدودی افزایش داده‌اند.

یکی دیگر از فعالان بازار هم می‌گوید، در حال حاضر بزرگ‌ترین نگرانی خریداران این است که در سال آینده قیمت کالاها افزایش بیشتری یابد و همین موضوع است که پای آنها را به بازار باز کرده است.

اما این نگرانی که در سال آینده شرایط واردات کالا برای واردکنندگان و تامین کالا برای عرضه‌کنندگان سخت‌تر شود و قیمت‌ها افزایش یابد، برای فعالان بازار وجود دارد. به همین دلیل آنها هم نمی‌خواهند خطر کنند و بدون اینکه تصویری از آینده بازار داشته باشند کالاهایشان را به فروش برسانند.

به همین دلیل بازار با یک آشفتگی و سردرگمی بزرگ مواجه شده است.به گفته یکی دیگر از کسبه بازار کامپیوتر، اینکه ما هیچ تصویری از آینده بازار نداریم بیش از رشد قیمت‌ها و سخت شدن شرایط واردات کالا ما را اذیت می‌کند و در چنین شرایطی ما حتی نمی‌توانیم برای خود تصمیم بگیریم.

به گفته وی، این روزها با وجودی که تقاضا در بازار افزایش یافته است، بازار روزهای سخت و بدی را می‌گذراند و این جزو شرایط خاص بازار است که با وجود افزایش تقاضا شرایط بازار وخیم است. آنها پیش‌بینی درستی از وضعیت بازار ندارند. فعالان بازار همچنین از رشد تقاضا برای محصولاتی نظیر پخش‌کننده‌های موسیقی، تجهیزات جانبی با برندهایی نظیر اپل (ماوس، هدست و...)، حافظه‌های فلش و... خبر می‌دهند.