بازار دیجیتال- ورود پدیده‌ها و محصولات جدید به دنیای دستگاه‌های دیجیتال شخصی، به تدریج سلیقه کاربران را هم تغییر می‌دهد.

این همان اتفاقی است که در سال‌های اخیر و با ورود و عرضه محصولاتی مانند تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند در بازار کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ‌ها اتفاق افتاده است. روند افزایش تقاضا برای خرید این دستگاه‌ها باعث شده است تا کاربران و خریداران کمتر به سراغ لپ‌تاپ‌ها بروند. این تهدیدها هر چند روند رشد بازار کامپیوترهای شخصی را کند کرده است، اما هنوز هم این بازار مشتریان خاص خودش را داشته و به روند رشد خودش هر چند کمی کندتر ادامه می‌دهد.


جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی گارتنر در این مورد هم این موضوع را تایید می‌کند. این گزارش نشان می‌دهد که بازار جهانی کامپیوترهای شخصی در اولین فصل سال ۲۰۱۲ با رشد سالانه ۹/۱ درصدی نسبت به فصل اول سال ۲۰۱۱ صادرات جهانی ۸۹ میلیون دستگاهی را تجربه کرده است. این در حالی است که کارشناسان این موسسه قبلا پیش‌بینی کرده بودند که این رشد برابر ۲/۱ درصدی باشد.
«میکاکو کیتاگاوا» یکی از کارشناسان موسسه گارتنر در این مورد می‌گوید: «به طور کلی موجودی انبارهای هارددیسک درایوها تاثیر نسبتا کمی روی روند تولید کامپیوترهای شخصی دارند. این تاثیر اما بر بازار نوت‌بوک‌های ارزان قیمت بیشتر هم بوده است. از طرفی شرایط اقتصادی نه‌چندان مناسب کاربران در کشورهای مختلف هم تاثیر زیادی بر میزان تقاضا در بازار کامپیوترهای شخصی داشته است.»
در این میان HP همچنان بزرگ‌ترین و پرفروش‌ترین تولید کننده بازار جهانی کامپیوترهای شخصی است. این شرکت در حال حاضر با افزایش سهم خود در بازار سهمش را به ۲/۱۷ درصد رسانده است. این شرکت در واقع با حل مشکل موجودی هارددیسک‌ها برای خط تولیدش توانسته رشد خودش را تضمین کند. شرکت Lenovo اما بیشترین رشد را در این فصل در میان دیگر شرکت‌های تولیدکننده تجربه کرده است. میزان صادرات جهانی این شرکت در فصل اول رشد ۱/۲۸ درصدی نسبت به فصل اول سال گذشته داشته است. این شرکت با افزایش میزان عرضه و فروشش در بازارهای آمریکا و اروپا توانسته به این رشد برسد.
Dell اما در فصل اول در اغلب مناطق دنیا حضور نا موفقی داشته است. این شرکت برای اولین بار در طول دو سال گذشته با کاهش سالانه صادرات جهانی در منطقه آسیا پاسیفیک روبه‌رو بوده است. شرکت Acer هم شاهد کاهش صادرات جهانی‌اش تا 7/3 درصد در فصل اول بوده است. Asus اما در این فصل توانسته رشد خوبی را در مناطق آسیای پاسیفیک، اروپای شرقی، آفریقا و خاورمیانه تجربه کند. این وضعیت اما برای شرکت Toshiba کاملا برعکس بوده و این شرکت به خاطر از دست دادن بازار بزرگی مانند آمریکا شاهد کاهش رشد سالانه صادراتش در این فصل بوده است.