تقویم تکنولوژی - ۱۶ اردیبهشت ۸۸

• در سال ۱۹۹۸ غول جست‌وجوی اینترنتی دنیا یعنی شرکت Google اولین دفتر خود را در شهر کالیفرنیا تاسیس کرد. در ماه ژانویه این سال وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا پیشنهاد خصوصی‌سازی سیستم نام دامنه را مطرح کرد و پس از آن آیکن توسط «جان پوستل» تاسیس و راه‌اندازی شد. موسس آیکن هم در همین سال درگذشت.

• جنگ مرورگرهای اینترنت در سال ۱۹۹۹ بالا گرفت تا جایی که Microsoft و Netscape سهم صد‌درصدی بازار را به خودشان اختصاص دادند. در این سال همچنین «شوان فنینگ» نرم‌افزار Napster را ابداع کرد که این نرم‌افزار امکان به اشتراک‌گذاری فایل‌های موسیقی را از طریق اینترنت به کاربرانش می‌داد. در این سال تعداد کاربران اینترنت در سطح جهان به ۱۵۰میلیون رسید که نیمی از این تعداد مربوط به ایالات متحده آمریکا بود. در سال ۱۹۹۹ همچنین به دنبال گسترش سریع خریدهای اینترنتی، عبارت «تجارت الکترونیک» برای اولین بار مطرح شد. شبکه اجتماعی بزرگ MySpace هم در این سال معرفی شد.

• تکنولوژی اینترنت بی‌سیم و پرسرعت بالاخره در سال ۲۰۰۰ از طریق خطوط سیم‌های مسی و فیبر نوری در زیر زمین در دسترس قرار گرفت. شرکت America Online هم در این سال شرکت بزرگ Time Warner را با قیمت ۱۶میلیارد دلار خریداری کرد. سال ۲۰۰۰ همان زمانی بود که حباب دامنه‌های دات کام منفجر شد. در حقیقت در این سال اغلب دامنه‌های دات کام به تجارت از طریق سرمایه‌های پر مخاطره خود متهم شدند، بدون آنکه هیچ سود خالصی به دست بیاورند. در ماه سپتامبر این سال تعداد وب‌سایت‌های موجود در اینترنت به بیست میلیون رسید که نسبت به آغاز سال دو برابر شده بود.