این که شما جزو برندهای پرفروش بازار هستید قبول داریم، ولی شنیده می‌شود که لپ‌‌تاپ‌های این برند بیشترین درصد خرابی را در بازار لپ‌‌تاپ دارند. مثلا کارت‌های گرافیک برخی از سری‌ها مانند inspiron با مشکل مواجه می‌شوند وسری‌های دیگر در زمینه‌های دیگری مشکل پیدا می‌کنند. فکر نمی‌کنید این موضوع باعث شده سهم فروش «دل» در بازار کاهش یابد؟

خیر. لپ‌‌تاپ‌های سری inspiron با وجودی که از سری‌های ابتدایی برند «دل» هستند؛ اما کم‌ایرادترین هم هستند. متاسفانه در ایران ما آمار دقیقی در اختیار نداریم، ولی با توجه به تجربه‌ای که داریم من می‌گویم این حرف درست نیست.

البته گاه این اتفاق برای «دل» افتاده است که برخی مدل‌ها که اکنون دیگر تولید نمی‌شوند مشکلاتی داشتند که عمدتا مربوط به کارت‌های گرافیک دستگاه بود و خود شرکت در سایت رسمی‌اش این موضوع را اعلام کرده بود؛ ولی به هر حال این مورد برای مشتری زیگورات فرقی نمی‌کرد چون ما دستگاه را گارانتی کرده بودیم و هر مشکلی را که دستگاه داشت، رفع می‌کردیم و می‌کنیم.

من صراحتا می‌گویم که اتفاقا «دل» جزو دستگاه‌هایی است که درصد خرابی‌اش کم است. شاید برخی بگویند درصد خرابی لپ‌‌تاپ‌های سونی کمتر از «دل» باشد، ولی باید به این نکته توجه کرد که با وجودی که طی یکسال اخیر «دل» سهم فروش کمتری در بازار دارد؛ اما درصد فروش لپ‌‌تاپ‌های سونی از «دل» بسیار کمتر است.

شما گفتید «دل» بر اساس سیاست‌های خاصی سهم فروش خود را در بازار داخلی تا حدودی کم کرده است. فکر نمی‌کنید حضور قوی برندهای دیگری مانند msi در خاورمیانه بوده است که سهم «دل» در بازار فروش را کم کرده است نه سیاست‌های خاص «دل» ؟

خیر. من فکر می‌کنم به دلیل کم شدن سود فروش نوت‌بوک طی یک سال گذشته به ویژه نوت‌بوک‌های پرفروش ،بسیاری از فعالان بازار ترجیح می‌دهند روی سایر برندها که سود بیشتری دارند و طبیعتا ناشناخته تر هستند، مانور دهند. من فکر می‌کنم حرکت آهسته دل باعث شده است تا سایر برندها به چشم بیایند.

سهم فروش شما در بازار چقدر است؟

اصلا نمی‌شود گفت سهم فروش ما در بازار چقدر است؛ چون در ایران نمی‌شود آمار و ارقام دقیقی را اعلام کرد. علت هم این است که شرکت‌های ایرانی تمایل چندانی ندارند که اعلام کنند چه تعداد لپ‌‌تاپ در سال می‌فروشند.

سلیقه کاربر ایرانی برای انتخاب لپ‌‌تاپ چگونه است؟

کاربر ایرانی بسیار زیاد اقتصادی عمل می‌کند. نوت بوک کالایی لوکس نیست ولی تا حدود زیادی سرمایه‌ای است و کاربر برایش مهم است که در ازای مبلغی که پرداخت می‌کند چه چیزی به‌دست می‌آورد. این یکی از سلایق ایرانی‌ها است، مصرف‌کننده ایرانی به دنبال کالایی است که برایش صرفه اقتصادی داشته باشد. از طرفی ایرانی‌ها معمولا به دنبال کالاهای ارزان قیمت هستند. به همین دلیل زیاد به دنبال کالاهای شیک و فانتزی نیستند. من معتقدم دقیقا کاربران لپ‌‌تاپ هدفشان مشخص است و به سراغ کالایی که مورد نظر آنها است می‌روند. این موضوع هم قابل اشاره است که عموما کاربران لپ‌‌تاپ معمولا کالایی بالاتر از توقعشان می‌خرند. مثلا اگر برای خرید لپ‌‌تاپی با قیمت ۵۰۰ هزار تومان به بازار می‌روند یک لپ‌‌تاپ ۸۰۰ هزار تومانی خریداری می‌کنند.

شما حدود شش سال است با برند زیگورات در بازار فعالیت می‌کنید؛ اما در صحبت‌ها گفتید «دل» بر اساس سیاست‌های خاص خود قصد دارد آهسته تر در بازار حرکت کند. فکر نمی‌کنید آن برندینگی که شما در باره زیگورات انجام دادید با این اقدام شرکت دل در بازار کمرنگ‌تر شود؟ نمی‌خواهید در کنار «دل» برند دیگری عرضه کنید؟

فعلا چنین قصدی نداریم. ما فکر می‌کنیم کاری که با برند «دل» انجام شد خوب بود و ما توانستیم خدمات خوبی به مصرف‌کننده ایرانی ارائه دهیم. ارائه خدمات خوبی که به مشتری ارائه می‌دهیم، مهم است. از طرفی فعلا هنوز برند «دل» در بازار داخلی برند اول است و ما داریم روی این برند کار می‌کنیم.