اینترنت اکسپلورر 15 ساله شد

مرورگر وب اینترنت اکسپلورر مایکروسافت به ۱۵ سالگی رسید. به گزارش ایسنا، در حالی که این مرورگر طی سال‌ها پستی و بلندی‌هایی را تجربه کرده نسخه ۶ آن پر از مشکلات امنیتی متعددی است که آن را به یکی از مورد تنفر‌ترین مرورگرها تبدیل کرده است، اما همچنان محبوب‌ترین مرورگر جهان باقی مانده و جدیدترین نسخه‌های آن بهبود چشمگیری نسبت به نسخه قدیمی داشته‌اند. نخستین نسخه اینترنت اکسپلورر در ۱۶ ماه اوت سال ۱۹۹۵ منتشر شد و برمبنای مرورگر اینترنتی موزائیک بود که مایکروسافت مجوز آن را از شرکتی به نام «اسپای گلاس» دریافت کرده بود. مایکروسافت از نسخه ۳ این مرورگر، عرضه آن به همراه ویندوز را آغاز کرد و موجب شد سهم این مرورگر به طرز چشمگیری افزایش یابد و در نهایت سهم نت اسکیپ را که زمانی مرورگر برتر بود، کاهش داد و آن را کاملا از این بازار خارج کرد.

اما برتری بازار اینترنت اکسپلورر با رشد محبوبیت فایرفاکس که یک مرورگر کد باز رایگان است و در سال ۲۰۰۴ عرضه شد و تا اندازه‌ای پاسخی به اینترنت اکسپلورر ۶ دردسرساز بود، رو به کاهش رفت.

پس از چند سال بی‌اعتنایی سرانجام مایکروسافت سخت شروع به کار کرد تا اینترنت اکسپلورر را مجددا بهبود بخشد و با نسخه ۷ این مرورگر بهبود بزرگی در مورد امنیت و ثبات نسبت به نسخه قبلی انجام داد.

بر اساس جدیدترین آمار Net Applications، اینترنت اکسپلورر اکنون ۷۴/۶۰ درصد از سهم بازار مرورگرهای اینترنتی را در اختیار دارد و فایرفاکس با ۷۵/۲۳ درصد سهم در مکان دوم جای گرفته و به‌دنبال آن کروم، سافاری و مرورگرهای دیگر قرار دارند.

غول نرم‌افزاری مایکروسافت اکنون در تدارک است تا با انتشار اینترنت اکسپلورر ۹ که نسل جدید مرورگر این شرکت است، برگ دیگری را در تاریخ اینترنت اکسپلورر ورق بزند. قرار است نخستین نسخه آزمایشی بتای مرورگر جدید مایکروسافت ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریورماه) منتشر شود.