نورتل شرکت مشهور کانادایی سازنده تجهیزات مخابراتی، با دانشگاه‌های معتبر سراسر دنیا در زمینه ایجاد تکنولوژی جدید نسل چهارم برای پاسخ به نیاز جهانی به کاربردهای پیشرفته تلفن‌همراه مانند ویدیو، تلویزیون همراه و سایر خدمات چند رسانه ای همکاری می‌کند. به گزارش سایت mobiletechnews، همکاری تحقیقاتی نورتل با دانشگاه‌ها زمینه جدیدی در حوزه مختلف ارتباطات انسانی، انسان با ماشین و ارتباط ماشین با ماشین است.

نورتل برای تحقیقات بلند مدت با دانشگاه واترلو در کانادا، دانشگاه تگزاس در آوستین آمریکا و دانشگاه ملی تایوان. همچنین شبکه Mera در روسیه، و دانشگاه فنی Ilmenau در آلمان همکاری‌های جدیدی را در این زمینه شروع کرده است.

نورتل برای بهبود استانداردهای شبکه تلفن‌همراه، پهن باندها، شبکه وایمکس و کاهش زمان پیشروی بازار به سمت نسل چهارم موبایل با این گروه‌ها همکاری می‌کند.

دیدگاه نورتل از شبکه ارتباطی آینده این‌گونه است که تعداد دستگاه‌ها و کاربردهایی که به شبکه همراه متصل می‌شوند، بیشتر از کاربرانی خواهد بود که از شبکه استفاده می‌کنند.

از جمله تکنولوژی‌های نسل چهارم که نورتل برای توسعه آن با این دانشگاه‌ها همکاری می‌کند می‌توان به تجهیزات شبکه مخابراتی MIMO-OFDM اشاره کرد که باعث تقویت آنتن‌دهی می‌شود.

همچنین به ارائه‌دهندگان خدمات کمک می‌کند که اطلاعاتی را که نیاز به انتقال سریع دارند، مانند فیلم و بازی سریع‌تر انتقال دهند.