ارزان‌می‌خرند، گران می‌فروشند
دنیای اقتصاد- افزایش قیمت کالاهای کامپیوتری طی یکسال اخیر به بزرگ شدن کسب‌وکار فروشندگان کالاهای کارکرده منجر شده است. اگر این روزها سری به بازار خرید و فروش کامپیوتر بزنید مشاهده خواهید کرد که فروشندگان نوت‌بوک و تبلت‌های کارکرده نیز مانند فروشندگان کالاهای آکبند تمایلی به فروش این کالاها نداشته و سعی می‌کنند این کالاها را در روز مبادا که قیمت نمونه‌های آکبند گران‌تر شد با قیمت بالاتر به فروش برسانند.

اما خرید و فروش این کالاها واقعا تا چه حد برای فروشندگان سود دارد؟ این سوالی است که ما در این بخش به آن پاسخ می‌دهیم. اگر شما هم به دنبال پاسخ این سوال هستید گزارش ما را بخوانید.
سمساری‌های دیجیتالی گران‌فروش
اگر نوت‌بوک یا تبلتی داشته باشید و برای فروش آن اقدام کنید، در بهترین شرایط (اگر دستگاه از لحاظ سخت‌افزار داخلی و ظاهر بدون نقص باشد) دستگاه با یک دوم و نهایتا
یک سوم قیمت آکبند آن در بازار از شما خریداری می‌شود.
حتی اگر دستگاهی که قصد فروش آن را دارید از سری نمونه‌های جدید بازار باشد و کاربری شما از آن در حدود چند ماه باشد هم در خوش‌بینانه‌ترین شرایط یک‌سوم از قیمت دستگاه کسر شده و دستگاه را از شما خریداری می‌کنند.
این یک قانون است!
اما آیا واقعا فروشندگان نیز این دستگاه‌ها را با همان قیمتی که از خریدار خریده‌اند به فروش می‌رسانند؟ یا اینکه دستگاه را با محاسبه درصدی سود به خریداران کالای دست دوم عرضه می‌کنند؟
بر اساس اطلاعات رسیده برخی از خریداران دستگاه‌های کارکرده این دستگاه‌ها را با سود 40 تا 50 درصدی و حتی در برخی از موارد با سود بیشتری به فروش می‌رسانند.
البته فعالان بخش تعمیر نوت‌بوک و کارکرده فروشان بازار نوت‌بوک و تبلت اعلام کرده‌اند که این کالاها را با حدود 10 تا نهایتا 20 درصد سود به فروش می‌رسانند. اما بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» گویای این امر است که برخی از فروشندگان دستگاه‌ها را با حداقل سود 30 درصدی به فروش می‌رسانند.
علی سلطانی یکی از فعالان بازار کامپیوتر در این باره به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید؛ اگر چه این روزها بازار خرید و فروش نوت‌بوک بسیار بی‌رونق است، اما تعمیرکاران روزگار خوبی را سپری می‌کنند. زیرا می‌توانند کالاهایی که شاید دوره استفاده از آنها به پایان رسیده است را با یک دستکاری ساده با قیمت خوبی به فروش برسانند.
این فعال بازار که معتقد است سود فروش دست‌دوم فروشان و تعمیرکاران بسیار بیشتر از فروشندگان کالاهای آکبند بازار است، گفت: تعمیرکاران مجاز معمولا نوت‌بوک و تبلت‌ها را با سود 15 تا 30 درصدی به فروش می‌رسانند. اما مشاهده شده است که گروهی سودجو نوت‌بوک یا تبلت‌هایی را که ظاهری نو و سالم دارند را با نصف قیمت عرف بازار از خریدار دریافت کرده و دستی بر آن کشیده و در جعبه و کاور جدید به اسم کالای آکبند با قیمت روز بازار به فروش می‌رسانند.
به گفته این فعال بازار، بارها شاهد بروز چنین اتفاقاتی در بازار، آن هم در شرایط بحرانی بوده‌ایم و به همین دلیل خریداران باید در این زمینه با هوشیاری عمل کنند.
یکی از تعمیرکاران نوت‌بوک هم در این باره گفت؛ تا پیش از این اکثرا کالاهای تعمیری برای تعمیر سایر دستگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما با افزایش قیمت‌ها، تقاضا برای این نمونه‌های کارکرده افزایش یافته و به این ترتیب بازار این کالاها گرم شد.
به گفته وی؛ در حال حاضر تعمیرکاران و دست دوم فروشان کالاهای کارکرده را با سود 15 درصدی و نهایتا 30 درصدی به فروش می‌رسانند، اما برخی سوء‌استفاده‌هایی نیز از بازار می‌کنند.
یکی دیگر از تعمیرکاران بازار نوت‌بوک هم گفت: در شرایطی که قطعه در بازار کمیاب شده است و قیمت‌ها روز به روز در حال افزایش است ما نیز ناچاریم برای تامین هزینه‌ها قیمت‌ها را افزایش دهیم.
چه کنیم تا متضرر نشویم؟
به گفته کارشناسان در صورتی که قصد خرید نوت‌بوک یا تبلت کارکرده را دارید سعی کنید آن را از یک فروشنده مطمئن یا آشنا خریداری کنید.
آنها همچنین توصیه کردند، هنگام خرید یک دستگاه کارکرده حتما از نظر یک کارشناس به غیر از فروشنده کالای کارکرده استفاده کنید تا دچار دردسرهای بعد از خرید نشوید.
همچنین آنها توصیه کردند؛ قیمت کالایی که قصد خرید آن را دارید با چند فروشگاه دیگر و همچنین قیمت نمونه آکبند کالا مقایسه کنید و اگر به این نتیجه رسیدید که خرید یک نمونه کارکرده منطقی است برای خرید اقدام کنید.