رونق تعمیر در رکود خرید و فروش

دنیای‌اقتصاد: اگرچه افزایش قیمت‌ها در بازار و تجهیزات دیجیتالی طی دو سال اخیر و به‌ویژه ماه‌های گذشته به رکود بازار کامپیوتر منجر شده است، اما این به معنای بی‌رونقی کسب‌وکار تمام فعالان صنف رایانه و دیجیتال نیست. براساس گزارش‌های رسیده؛ طی دو سال گذشته، بازار کسب‌وکار گروه‌های گوناگون فعال در بازار نظیر تعمیرکاران، ارائه‌دهندگان خدمات کامپیوتری، فروشندگان نرم‌افزار و همچنین فروشندگان کالاهایی که نقش محافظتی و ایمنی برای دستگاه‌های دیجیتالی و کامپیوتری ایفا می‌کنند رونق داشته است.

همچنین گویا بازار فروشندگان کالاهای کارکرده هم نسبت به قبل رونق بیشتری گرفته است.

البته این موضوع در بازار کالاهایی نظیر نوت‌بوک و تبلت محسوس‌تر است تا سایر کالاهای کامپیوتری و دیجیتال که البته این جریان به محبوبیت بالا و تغییرات چشمگیر قیمت این کالاها طی مدت مذکور مربوط می‌شود.

با توجه به این موضوع ما در گزارشی به بررسی دلایل این اتفاق و همچنین نتیجه این تغییر و تحول در بازار پرداخته‌ایم. اگر به این موضوع علاقه‌مندید، این گزارش را بخوانید:

رونق در بازار دست دوم فروشان

هرچند طی سال‌های قبل، رشد تنوع نمونه‌های گوناگون نوت‌بوک در بازار به بی‌رونقی شدید بازار دست‌دوم‌فروشان نوت‌بوک منجر شد و آنها را ناچار به اوراق کردن نوت‌بوک‌های کارکرده و استفاده از قطعات آنها برای تعمیر نمونه‌های تعمیری کرد.

اما از حدود دو سال قبل نه‌تنها بازار کارکرده فروشان نوت‌بوک رونق گرفت، بلکه توجه خریداران به سمت تبلت، هارددیسک، مانیتور و... از نوع کارکرده جلب شد.

کالاهایی که قیمتی ارزان‌تر از نمونه‌های گران‌قیمت موجود در بازار دارند

به گفته کارشناسان، این اقدامی نادرست است که متاسفانه به‌دلیل کاهش شدید قدرت خرید کاربران رواج یافته است.

محمد فرخی یکی از فروشندگان دستگاه‌های کارکرده در بازار در این باره می‌گوید: طی یکی دوسال گذشته بازار خرید وفروش نوت‌بوک‌های کارکرده رونق گرفته است. به گفته وی؛ البته این رونق در بازار تبلت‌‌های کارکرده مشاهده نمی‌شود. علت هم این است که در بازار تبلت نمونه‌های ارزان‌قیمت همچنان موجودند و فردی که قصد خرید تبلت کارکرده را می‌کند با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شود خرید یک نمونه ارزان‌قیمت بسیار بهتر است تا خرید یک نمونه میان‌قیمت کارکرده که مشخص نیست چه ایراداتی دارد و چقدر برایش کار می‌کند.

یکی دیگر از فعالان بازار هم با بیان این مطلب که رونق بازار دست دوم فروشان موجب شده است بازار کامپیوتر رکود بیشتری را تجربه کند گفت: در شرایط فعلی اگر خریداری واقعا به نوت‌بوک نیاز داشته باشد و نتواند از بازار خرید کند، به سراغ دست دوم فروشان می‌رود و یک کالا با عمر کوتاه خریداری می‌کند. به گفته این فعال بازار، این اتفاق موجب می‌شود تا فروشندگان نمونه‌های کارکرده به‌دلیل درک نیاز مشتری قیمت کالاهای خود را افزایش دهند.

به گفته فعالان بازار و کارشناسان؛ طی مدت اخیر فروشندگان کالاهای کارکرده برخلاف فعالان بازار از محل فروش نوت‌بوک، هارددیسک و... کارکرده سود خوبی عایدشان شده است.

برکت در کسب‌وکار تعمیرکاران

این روزها اگر سری به بازار کامپیوتر بزنید شاهد حضور افرادی در فروشگاه‌ها خواهید بود که بابت تعمیر یا ارتقای دستگاه‌های خود به بازار مراجعه کرده‌اند.

گویا افزایش قیمت‌ها کالاهای کامپیوتری را نزد کاربرانشان عزیزتر کرده است و به این ترتیب آنها را مجاب کرده است که تا پای جان از این کالاها استفاده کنند.

به گفته فعالان بازار؛ یکی دیگر از پیامدهای افزایش قیمت‌ها در بازار کامپیوتر رونق کسب‌وکار تعمیرکالاهای کامپیوتری است. به گفته آنها در شرایط فعلی این اقدام منطقی‌ و البته به صرفه‌تر از خرید کالای کارکرده است. زیرا کاربر کالایی که دچار ایراد شده است به شیوه کاربری و مشکلات نوت‌بوک خود آگاه است و درصدد تعمیر آن بر‌می‌آید.

اما خریدار یک دستگاه کارکرده از بروز مشکلات احتمالی نوت‌بوک دست دومی که می‌خرد آگاه نیست و نمی‌داند واقعا این دستگاه یکسال برایش کار می‌کند یا چند روز!

به گفته فعالان بازار، این یک حقیقت است که بازار تعمیر دستگاه‌هایی نظیر لپ‌تاپ و تبلت و همچنین ارائه خدمات برای این محصولات به‌دلیل کوچک شدن بازار فروش رشد کرده است. به گفته وی، در شرایط فعلی سود کسبه از این طریق تامین می‌شود.

عرضه‌کنندگان کالا یا ارائه‌دهندگان خدمات

طی مدت اخیر، بسیاری از شرکت‌ها که سابق بر این در زمینه واردات و عرضه کالا حرف اول را می‌زدند و به‌عبارتی واردکننده صرف بودند، اینک به جرگه ارائه‌دهندگان خدمات به مشتریان بر‌آمده‌اند.

حال این خدمات می‌تواند ارتقای سیستم‌های قدیمی باشد یا ارائه و نصب نرم‌افزارهای گوناگون و ارائه خدمات آموزشی در قالب کتاب و سی‌دی و...

کارشناسان و فعالان بازار کامپیوتر در این باره می‌گویند در شرایط فعلی که سودی از بابت خرید و فروش کالا در بازار عاید فعالان صنفی نمی‌شود و در ضمن تقاضاهای خدماتی روز‌به‌روز در حال افزایش است، این تغییر رویکرد کسبه و فعالان شرکتی و فروشگاهی منطقی است.

صالحی یکی از فعالان بازار کامپیوتر پایتخت در این‌باره می‌گوید: در شرایط فعلی برخی از فروشندگان و فعالان شرکتی روی بخش خدمات‌دهی به مشتریان تمرکز کرده‌اند که این موضوع کاملا محسوس است. برخی از شرکت‌ها نیز روی بخش عرضه تجهیزات جانبی و... تمرکز کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت سیب‌گستران پارسیان نیز با تایید این موضوع که دیگر مانند سابق در بخش فروش سخت‌افزار سود نیست، به «دنیای اقتصاد» گفت: در حال حاضر بیشتر شرکت‌های فعال در این حوزه توان واردات محصولات جدید را نداشته و به همین دلیل روی بخش خدمات پس از فروش یا تعمیر

و... تمرکز کرده‌اند.

وی گفت: در حال حاضر که سودی از محل فروش در بازار تامین نمی‌شود اکثر فعالان این صنف از طریق خدمات پس از فروش و ارائه خدماتی نظیر تعمیر، ارتقا و همچنین ارائه و نصب نرم‌افزارهای خاص و... سود می‌کنند.