خبرگزاری فارس: آژانس امنیت ملی آمریکا با طراحی بدافزاری خطرناک که خود را به خوبی در هارد دیسک رایانه‌ها مخفی می‌کند، توانسته از ۳۰ کشور جهان جاسوسی کند. مهم‌ترین هدف این جاسوسی‌ها ایران بوده است.

بر اساس گزارش موسسه امنیتی روسی کاسپراسکای، بدافزاری که توسط جاسوسان آمریکایی طراحی شده از انعطاف خوبی برخوردار بوده و خود را با مهارت فراوان در داخل هارددیسک‌های ساخت شرکت‌های وسترن دیجیتال، سیگیت، توشیبا، ‌آی‌بی‌ام، میکرون، سامسونگ و دیگر شرکت‌های مهم سازنده این محصول مخفی می‌کند، به گونه‌ای که شناسایی آن توسط نرم‌افزارهای امنیتی متعارف ناممکن بوده و از این طریق می‌توان از میلیون‌ها رایانه در سراسر جهان جاسوسی کرد و اطلاعات موجود در آنها را به سرقت برد. شرکت‌های سازنده این هارددیسک‌ها می‌گویند اطلاعی از این موضوع نداشته‌اند. برخی از آنها هم حاضر به موضع‌گیرینشده‌اند.

کاسپراسکای می‌گوید تاکنون ۳۰ کشور جهان را شناسایی کرده که در آنها رایانه‌های آلوده به این بدافزار وجود دارد. پس از ایران که رتبه اول آلودگی را به خود اختصاص داده، روسیه در رتبه دوم و پاکستان، افغانستان، هند، چین، سوریه و مالی در رتبه‌های بعدی هستند.

بعد از این کشورها که شدت آلودگی در آنها به شدت بالاست، کشورهای لبنان، یمن، امارات، الجزایر، کنیا، بریتانیا، لیبی، مکزیک، قطر و مصر در ردیف کشورهایی با آلودگی متوسط قرار می‌گیرند.

بدافزار مخرب دولت آمریکا، نهادها و موسسات مالی، بخش‌های دیپلماتیک و سفارتخانه‌ها، بخش‌های انرژی و زیرساخت‌های مرتبط، ارتش، صنعت مخابرات و ارتباطات، دولت، موسسات تحقیقاتی، دانشگاه‌ها، صنایع هوا-فضا و... را در ایران مورد حمله قرار

داده است.

برنامه جاسوسی یاد شده شباهت‌های فراوانی به«استاکس نت» دارد که چندی قبل از آن برای سازمان‌دهی حملات سایبری به تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در ایران استفاده شد. ظاهرا گستردگی خرابکاری‌های ناشی از جاسوسی سایبری تازه آمریکا هم در ابعاد استاکس نت بوده است.

آژانس امنیت ملی آمریکا در واکنش به انتشار این گزارش موسسه کاسپراسکای گفته است که از این مساله آگاه است، اما به‌طور علنی در مورد آن اظهارنظر نمی‌کند.