خبرگزاری مهر: دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سهم ارزش افزوده و تولید ناخالص داخلی بخش ICT ، CT و IT در اقتصاد کشور را اعلام کرد. این ارقام براساس آخرین آمارگیری دفتر حساب‌های اقتصادی مرکز آمار ایران که مربوط به سال ۹۱ می‌شود برآورد شده است و طبق این بررسی‌ها، سهم ارزش افزوده بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT ) در ارزش افزوده اقتصاد کشور ۱۲/ ۲ درصد اعلام شده است.

ارزش افزوده بخش ICT کشور ۱۴۶ میلیون و ۲۷۱ هزار و ۵۵ میلیون ریال است. در همین حال سهم ارزش افزوده بخش CT ( فناوری ارتباطات) در ارزش افزوده اقتصاد کشور ۵۸/ ۱ درصد و سهم ارزش افزوده بخش IT (فناوری اطلاعات) در ارزش افزوده اقتصاد ۵۴/ ۰ درصد اعلام شده که این ارقام معادل ۱۰۹ میلیون و ۲۱۹ هزار و ۶۱۴ میلیون ریال برای CT و ۳۷ میلیون و ۵۱ هزار و ۴۴۱ میلیون ریال برای IT است.

براساس ارزیابی‌های انجام شده از سوی دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سهم بخش ICT در تولید ناخالص داخلی ۱۰/ ۲ درصد است که این سهم در بخش CT معادل ۵۷/ ۱ درصد و در بخش IT معادل ۵۴/ ۰ درصد اعلام شده است. براین اساس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، افزایش سهم بخش ICT در تولید ناخالص داخلی را برای سال ۹۴ در دستور کار قرار داد. در همین حال افزایش سرمایه گذاری در بخش دولتی و غیردولتی، اجماع ملی بین مردم، حاکمیت و بخش غیردولتی برای تحقق استراتژی فرصت محور در بخش ICT و جلوگیری از افزایش فاصله ایران در شاخص‌های توسعه ICT با کشورهای برتر منطقه در دستور کار قرار گرفته است. استفاده از فناوری‌های نوین و تاکید برنوآوری‌های بنگاه محور به جای نوآوری‌های دانشگاه محور و نیز به کارگیری بهینه ظرفیت‌های بخش ICT برای تسریع و تسهیل در توسعه سایر بخش‌های اقتصادی و اجتماعی کشور از دیگر برنامه‌های وزارت ارتباطات برای سال جاری است.