رگولاتوری به اپراتورهای اینترنتی اخطار داد

دنیای اقتصاد: بررسی نحوه خدمات‏دهی شرکت‌های اینترنتی در ایران به تازگی به ابلاغ لیستی از شرکت‌هایی با عنوان اپراتورهای متخلف از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و اخطار توقف فروش منجر شده است.

این سازمان اعلام کرده است که شرکت‌های خدمات‌دهنده اینترنتی در فرصتی که در اختیار داشته‌اند، نتوانسته‌اند از عهده برقراری تعادل میان میزان پهنای باندی که در اختیار دارند و تعداد مشترکانشان بر بیایند و همین امر به افت کیفیت خدمات دهی اینترنت در کشور منجر شده و حالا این فرصت به پایان رسیده است. این ادعا روز گذشته از سوی غلامرضا داداش‎‏زاده، روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام شد.

براساس این تذکر سه اپراتور PAP شامل ندا گستر صبا، داده گستر عصر نوین (های وب) و آریا رسانه تدبیر (شاتل) به دلیل عدم تناسب میزان پهنای باند با تعداد مشترکان و اپراتور وایمکس ایرانسل به دلیل عدم نصب سامانه سنجش کیفیت اینترنت اخطار توقف فروش دریافت کردند.

بر اساس گزارش این سازمان همچنین از بین ۶ شرکت مخابرات استانی که به دلیل وضعیت نامطلوب پهنای باند اینترنت اخطار توقف فروش دریافت کرده بودند ۴ استان آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، همدان و کرمان مشکل پهنای باند را حل کرده اما دو استان اصفهان و مرکزی به دلیل عدم بهبود وضعیت پهنای باند ضمن اعمال مقررات مندرج در پروانه به سازمان تعزیرات حکومتی نیز معرفی شده‌اند.

همچنین شرکت «پیشگامان توسعه» ارتباطات به دلیل عدم رعایت مصوبه ۱۸۱ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و گرانفروشی علاوه‌بر معرفی به سازمان تعزیرات حکومتی، مکلف شده است ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به مشترکان خود پرداخت کند.

شاتل: بیشترین سهم بازار را داریم

اما برخی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی که پیش از این از کیفیت سرویس‏هایشان دفاع کرده اند، ادعای مطرح شده از سوی سازمان تنظیم مقررات رادیویی را رد کردند. مدیرعامل شرکت شاتل که یکی از سه اپراتوری است که این تذکر را از سوی سازمان تنظیم مقررات دریافت کرده در واکنش به این گزارش اعلام کرد که شاتل دارای بیشترین پهنای‏باند مصرفی در کشور است.

بنابر آنچه احمد نخجوانی، مدیرعامل شرکت شاتل درباره وضعیت و عملکرد این شرکت می‌گوید، این شرکت درحال حاضر در کشور دارای بیشترین پهنای باند مصرفی است و صدها سازمان و موسسه کاربر پهنای باند اختصاصی هستند و شاتل بیشترین تعداد کاربر در ایران و بیشترین سهم بازار در میان شرکت‌های انتقال داده (PAP) دارد.

به گفته او، مهم‏ترین خدمات شاتل شامل ارائه سرویس اینترنت پرسرعت +ADSL۲، ارائه خدمات VoIP بین‏المللی به خارج کشور، ارائه‏ خدمات تهیه و نصب تجهیزات شبکه‏های دسترسی و تجمیع، ارائه خدمات پهنای باند، ارائه خدمات اتصال نقطه به نقطه، ارائه خدمات میزبانی سرور (Co-Location)، خدمات ویژه روی محتوا و خدمات تکمیلی (مانند سرزمین شاتل www.shatelland.com) و ارائه راهکارهای امنیتی اینترنتی است.

نخجوانی می‌گوید که درحوزه دیتاسنتر نیز شاتل از چند سایت اصلی مستقر در تهران بهره می‏برد و ۲۹ نقطه تجمیع استانی در نقاط پرترافیک کشور راه‏اندازی کرده است.

مدیرعامل شاتل با اعلام اینکه در حوزه FCP، آنچه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای فعالیت به صاحب پروانه اعطا کرده است، دنبال خواهیم کرد درباره ادامه فعالیت شاتل در حوزه DSL تاکید می‌کند که مسیر خود را با نصب و توسعه امکانات، با قدرت همچون گذشته ادامه خواهیم داد و هرچند مشکلات مخابراتی و عدم همکاری شرکت مخابرات ایران همچنان پابرجاست، اما همچنان آماده حضور در همه نقاط کشور هستیم اگر امکانات داده شود.

او با انتقاد از اینکه بسیاری از مشکلات شرکت‌های مخابراتی در حوزه فنی یا توسعه به ما منتقل شده است، گفت: همچنان مسائل افت سرعت و اختلالات در کشور وجود دارد که کاربران آن را از چشم ما می‏بینند.

2/ 3 میلیارد کاربر اینترنت در جهان

مدیرعامل شاتل با ارائه گزارشی درباره وضعیت مردم آنلاین جهان گفت: درحال حاضر ۲/ ۳ میلیارد کاربر اینترنت در دنیا وجود دارد و این درحالی است که این رقم در سال ۲۰۰۰، ۴۰۰ میلیون کاربر بوده است.

وی با اشاره به توسعه ICT میان مردم جهان افزود: جمعیت تحت پوشش شبکه نسل دوم تلفن همراه در دنیا ۳/ ۹۵ درصد، تعداد خانوارهای دارای اینترنت ۴/ ۴۶ درصد، تعداد افراد کاربر اینترنت ۴/ ۴۳ درصد، تعداد اشتراک‏های باندپهن ثابت ۸/ ۱۰ درصد، تعداد مشترکان تلفن همراه ۸/ ۹۶ و تعداد مشترکان باندپهن موبایل ۲/ ۴۷ درصد است.

به گفته نخجوانی، بین سال‏های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ ضریب نفوذ اینترنت در جهان از ۵/ ۶ درصد به ۴۳ درصد افزایش یافته است و این درحالی است که پهنای باند ثابت سرعت رشد کمی داشته و با نرخ رشد هفت درصد سالانه طی سه سال گذشته به ضریب نفوذ ۱۱ درصد تال پایان سال ۲۰۱۵ می‏رسد. وی گفت: تا پایان سال ۲۰۱۵، ۳۴ درصد از خانوارها در کشورهای درحال توسعه دسترسی به اینترنت خواهند داشت و این رقم در کشورهای توسعه یافته ۸۰ درصد است. همچنین در کشورهای کمتر توسعه یافته نیز تنها هفت درصد خانوارها به اینترنت دسترسی دارند و متوسط این رقم در جهان ۴۶ درصد است.

رتبه 158 ایران در ضریب نفوذ اینترنت

مدیرعامل شاتل آماری هم درباره وضعیت دسترسی به پهنای باند ثابت در جهان اعلام می‌کند که نرخ پهنای باند ثابت در کشورهای کمتر توسعه‏یافته کمتر از یک درصد است و تعداد اشتراک‏های پهنای‏باند کابلی در فاصله سال‏های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ در کشورهای توسعه یافته ۵/ ۲۷ درصد، در جهان ۸/ ۹ درصد، در کشورهای درحال توسعه ۱/ ۶ درصد، در کشورهای کمتر توسعه یافته ۳/ ۰ درصد و در ایران برابر با نرخ متوسط جهانی است.

به گفته او، براساس شاخص‏های توسعه ICT طبق اعلام ITU، در سال ۲۰۱۲ شاخص توسعه ۰۲/ ۴ واحد بوده و ایران در رتبه ۹۷ قرار داشت و در سال ۲۰۱۳ بر خلاف رشد شاخص به ۲۹/ ۴ واحد باز هم در رتبه ۹۷ قرار گرفت.

نخجوانی از وضعیت ضریب نفوذ اینترنت ثابت ایران می‌گوید که براساس آمار سال ۲۰۱۳ بانک جهانی، ایران به لحاظ ضریب نفوذ اینترنت ثابت (Fix Broadband) رتبه ۱۱۵ جهان را دارد و به لحاظ میزان پهنای باند به ازای هر کاربر، در رتبه ۱۵۸ جهان است.