ارائه تسهیلات به شرکت‌های کوچک تکنولوژی

دنیای اقتصاد: قدم‌های اجرایی برای حمایت از بازار کسب‌و‌کار در حوزه‌های تولیدی و آی‌تی با اعطای تسهیلات مالی از سر گرفته می‌شود.

طی سال‌های اخیر به دلیل تغییرات در نرخ ارز و پایین آمدن تبادلات تجاری بین ایران و دیگر کشورها حوزه‌های مختلف تولیدی با مشکلاتی مواجه شدند که بخش‌های تولیدی در حوزه الکترونیک از آن جمله‌اند. اما اخیرا تصمیماتی در حوزه‌های دولتی در حال انجام است تا گام‌هایی برای احیای شرکت‌هایی برداشته شود که در کسب‌وکار از جمله در زمینه الکترونیک فعالند اما با مشکلات مالی مواجهند. با چنین هدفی است که صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک برای ارائه خدمات مالی به متقاضیان آمادگی خود را اعلام کرده است.

صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک از واحد‌های صنعتی با نیروی کمتر از ۵۰ نفر حمایت می‌کند که این حمایت‌ها شامل صدور ضمانت‌نامه برای شرکت در مناقصه و مزایده، حسن انجام کار، پیش پرداخت، اعتبار خریدار، تعهد پرداخت تسهیلات، گمرکی و تامین مالی اشخاص حقیقی و حقوقی می‌شود؛ بنابراین گزارش این تسهیلات تا سقف ۳۰ میلیارد ریال از طریق ۳۱ نمایندگی فعال استانی صادر می‌شود.

از جمله استفاده از مزیت‌های این صندوق می‌توان به تخفیف حداکثر ۵۰ درصد مبلغ کارمزد، تخفیف حداکثر ۵۰ درصد در سپرده نقدی تودیعی، تضمین خرید و فروش مدت دار مواد اولیه و ماشین‌آلات، تضمین تامین مالی صنایع کوچک توسط اشخاص حقیقی و حقوقی اشاره کرد. همچنین آن دسته از واحد‌های صنعتی که بدهی معوق دارند چنانچه با استفاده از مدارک مالی مانند دفا‌تر بیمه و حسابرسی ثابت کنند که عدم پرداخت دیونشان به بانک به دلیل مشکلات اقتصادی، افزایش نرخ ارز و تحریم‌ها بوده، می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

از سوی دیگر نیز در چند روز اخیر صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک اعلام کرده آماده است تا تسهیلات ویژه‌ای برای طرح‌های کوچک‌تر در صنایع الکترونیک در نظر بگیرد. رئیس هیات مدیره این صندوق در ملاقاتی با رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور از این سازمان خواست تا در شناسایی طرح‌های مناسب سرمایه‌گذاری به این صندوق کمک کند. به گفته علی وحدت، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک برای حمایت از این بخش نیز تسهیلاتی برای بخش تحقیق و توسعه (R&D) شرکت‌ها در نظر گرفته شده است.

حتی شرایطی برای مواردی که شرکت‌ها برای پیشبرد اهداف خود، انجام تحقیقات و پژوهش را به‌صورت پروژه‌ای به شرکت دیگری واگذار می‌کنند، نیز پیش‌بینی شده است. تامین هزینه‌های آموزشی برای ارتقای کیفی اعزام به خارج از کشور یا آموزش ضمن خدمت و حمایت در اخذ تاییدیه‌های بین‌المللی که زمینه‌ساز توسعه بازار و صادرات می‌شود هم شامل حمایت این صندوق می‌شوند. به گفته او کمک از سازمان نصر کشور برای این منظور انجام می‌شود که صندوق به دنبال مدلی است که با حداقل مداخله و تصدیگری به ارائه تسهیلات بپردازد و بهترین روش حضور یک نهاد واسط مانند سازمان نظام صنفی رایانه‌ای است که به بررسی کارشناسی و ارزیابی طرح‌ها بپردازد و صندوق تنها به تامین مالی بپردازد.

در این زمینه رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، با بیان اینکه در مقابل انتظار داریم صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک در چارچوب توافق صورت‌گرفته تسهیلات مالی خود را به متقاضیان ارائه کند، گفت: طبق تفاهم‌نامه با صدور ضمانت‌نامه شرکت در مناقصات در کمترین زمان، از واحدهایی که سازمان به صندوق معرفی می‌کند نیز حمایت می‌شود. ضمانت‌نامه‌های صادر شده در تمام دستگاه‌های اجرایی معتبر و قابل استناد هستند.