الکامپ امروز 21 ساله می‌شود

سونیتا سراب‌پور: امروز بزرگ‌ترین و تنها نمایشگاه تخصصی صنعت IT کشور در محل دائمی نمایشگاه بین‏المللی تهران افتتاح می‏شود. الکامپ (الکترونیک کامپیوتر و تجارت الکترونیک) در حالی وارد دور بیست و یکم خود شده که در ۱۰ سال گذشته روزهای پر فراز و نشیب زیادی را طی کرده است. بدقولی نمایشگاه بین‌المللی در خصوص مسائل ارزی- ریالی، اعتراض شرکت‌های کامپیوتری در زمان ثبت‏نام و جانمایی در نمایشگاه، کشمکش بر سر مجری برگزارکننده نمایشگاه، تحریم یا عدم تمایل فعالان صنف آی‌تی برای شرکت در نمایشگاه، مشخص نبودن تاریخ ثابت برگزاری الکامپ در تقویم نمایشگاهی کشور، نبود یک سایت مخصوص و ثابت برای اطلاع‌رسانی و... شاید خلاصه مشکلاتی باشد که الکامپ در ۲۰ دوره گذشته تجربه کرده است.

حالا اما مسوولان برگزار کننده این دور از نمایشگاه یعنی سازمان نظام صنفی رایانه‏ای کشور (نصر) در نشست‏های خبری مختلف قبل از برگزاری نمایشگاه، اعلام کردند که تمام تلاش خود را می‏کنند که این الکامپ به دور از حاشیه‏ها و کشمکش‏های همیشگی برگزار شود. براساس وعده برگزارکننده الکامپ ۲۱، قرار است این دور از نمایشگاه هدفمند و نزدیک به استاندارد‏های جهانی یک نمایشگاه تخصصی برگزار شود. همچنین آن‌طور که رئیس سازمان نصر می‏گوید، الکامپ ۲۱ مقدمه‏ای برای برگزاری با شکوه الکامپ‏های آینده است و با سیاست‌گذاری و برنامه‏هایی که در الکامپ ۲۱ شده، ‏ الکامپ‏ بعدی معنی واقعی یک نمایشگاه تخصصی و بین‏المللی را خواهد داد.

از الکامپ بیستم تا بیست و یکم

حاشیه‏های همیشگی الکامپ از دور یازدهم به بعد هر سال با داستان‏های جدیدی دنبال شد اما در دور بیستم شاید این حاشیه‏ها به اوج خود رسید تا جایی که براساس اظهارات برخی از اعضای صنف آی‏تی، الکامپ بیستم بدترین دوره را در تاریخ این نمایشگاه تخصصی رقم زد. با روی کار آمدن دولت یازدهم و البته وعده‏های معاون وزیر ارتباطات این دولت یعنی نصرالله جهانگرد اعضای صنف رایانه‏ کشور امیدوار به برگزاری الکامپ بیستم بودند تا به قول خودشان شکوه این نمایشگاه مهم حوزه آی‏تی را به صنف بازگردانند. درنهایت نیز برگزاری نمایشگاه الکامپ ۲۰ با رایزنی جهانگرد با شرکت سهامی نمایشگاه‌ها، به سازمان نصر کشور واگذار شد، اما این واگذاری با کمترین کشمکش چندان دوام نیاورد، چراکه این‌بار خود سازمان نظام صنفی رایانه‏ای در نامه‏ای انصراف خود از این دور از نمایشگاه را اعلام کرد. در یک اقدام بی‏سابقه، سازمان نظام صنفی با متولی دیگر این حوزه و منتقد خود یعنی اتحادیه فناوران رایانه متحد شد و علیه شرکت سهامی نمایشگاه بین‏المللی کمپین افشاگری به راه انداخت. این سازمان سال گذشته و در یک نشست خبری به همراه رئیس اتحادیه فناوران اعلام کرد که سیستم نمایشگاهی کشور در برگزاری نمایشگاه الکامپ غیر شفاف عمل می‌کند و دچار یک فساد پیچیده شده است.

همچنین رئیس اتحادیه فناوران نیز در این نشست اعلام کرد که از تمام این فساد‏ها مطلع بوده و شکایت‏هایی نیز در خصوص برخی مسوولان تقدیم دادگاه کرده است. اینکه چطور و چرا بعد از گذشت تقریبا یک‏سال دو نهاد صنفی در حوزه رایانه تصمیم به شفاف‌سازی در خصوص اتفاقات پشت پرده الکامپ گرفته‌اند و چرا طی این سال‏ها در این خصوص هیچ‏کدام از این دو نهاد دست به افشاگری نزده‌اند سوال بی‌جوابی است که هنوز هم پاسخی برای آن پیدا نشده است. هرچند که این افشاگری به نظر تنها یک تبلیغات رسانه‏ای بود و با گذشت یک‌سال از این ادعاها هنوز مدرکی از سوی سازمان نصر کشور و اتحادیه فناوران رایانه در خصوص این فساد‏ها منتشر نشده است. با تمام انتقاد‏ها و اعتراض صنف رایانه به اتفاقات پشت پرده الکامپ، شرکت بین‏المللی نمایشگاه تهران سال گذشته به همراه مجری برگزاری الکامپ بیستم با تبلیغات گسترده در سطح شهر این نمایشگاه را برگزار کرد. اما امسال و در اوایل شهریور ماه بود که سازمان نصر کشور بعد از سال‏ها اما و اگر توانست مجوز برگزاری الکامپ ۲۱ را دریافت کند.

ناصرعلی سعادت، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‏ای، چند روز بعد از دریافت مجوز برگزاری الکامپ ۲۱ با اعلام اینکه در تلاش است این دور از الکامپ را بدون هیچ حاشیه یا دعواهای همیشگی این نمایشگاه برگزار کند، اعلام کرد که صنف رایانه به دنبال کسب درآمد از مجری گری الکامپ ۲۱ نیست بلکه هدف صنف، برگزاری یک نمایشگاه آبرومند در حوزه فاوا است. وی بدترین دور از نمایشگاه الکامپ را دور بیستم معرفی و تاکید کرد که در نظر دارد نمایشگاه الکامپ بیست‏ویکم را با تعامل و همفکری صنف به شکلی برازنده و در خور توجه برگزار کند. براساس خبرهای منتشر شده نمایشگاه الکامپ امسال با استقبال قابل توجهی از سوی شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات روبه‌رو شده تا جایی که به گفته باقر بحری، سخنگوی کمیته اجرایی الکامپ ۲۱، در خواست برای گرفتن فضا از سوی شرکت‌ها دو برابر میزان متراژ نمایشگاه الکامپ بوده است.

به گفته وی بیش از ۵۰۰ شرکت برای حضور در نمایشگاه تقاضا دادند، اما فضای محدود موجود نمایشگاه سبب شد امکان حضور همه این شرکت‌ها در الکامپ فراهم نشود و در نهایت حضور حدود ۴۲۰ شرکت در الکامپ ۲۱ قطعی شده است. مسوولان نمایشگاه برای حل مشکل کمبود جا، با مدیران نمایشگاه دستاوردهای پژوهش که همزمان با الکامپ برگزار می‏شود، مذاکره کردند و یک سالن این نمایشگاه نیز به الکامپ اختصاص یافت.

علاوه‌بر این ۴۲۰ شرکت، ۴۰ سازمان دولتی نیز دستاوردهای خود را در سالن دولت الکترونیک (سالن ۴۱) نمایشگاه به نمایش می‏گذارند. همچنین نزدیک به ۸۰ شرکت نوپا (استارت‌آپ) در سالن ۱۸ نمایشگاه با حمایت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در الکامپ ۲۱ برای اولین بار حضور پیدا خواهند کرد. بیست و یکمین نمایشگاه الکامپ در فضایی به وسعت ۲۲ هزار متر مربع برگزار می‌شود.

حضور کمرنگ شرکت‌های صاحب‌نام

درحالی‌که سازمان نصر از استقبال بالای شرکت‌های فعال در صنعت فاوای کشور برای حضور در الکامپ ۲۱ سخن می‏گوید که با نگاهی به لیست شرکت‏کنندگان حاضر در این دور از نمایشگاه می‏توان جای خالی بسیاری از شرکت‌های باسابقه و صاحب‌نام صنعت آی‌تی کشور را دید. حتی برخی از اعضای اصلی کمیسیون سخت‌افزاری سازمان نظام صنفی نیز ترجیح داده‏اند در نمایشگاه الکامپ امسال حاضر نباشند. ناصر علی سعادت، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‏ای در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در خصوص علت حضور کمرنگ شرکت‌های سخت‏افزاری در الکامپ ۲۱ می‏گوید: «نیامدن برخی شرکت‌های سخت‌افزاری به الکامپ ۲۱ به معنی تحریم نیست یا به این خاطر نیست که سازمان نصر برگزار کننده این دور از نمایشگاه الکامپ است.

در حال حاضر به‌دلیل مشکلات اقتصادی و مشکلات درونی خود شرکت‌ها آنها چندان تمایلی به حضور در نمایشگاه ندارند.» وی در ادامه می‏افزاید: «با شرایطی که کشور در چند سال اخیر به خاطر موضوعات تحریمی و غیره دارد ورود کالاهای کامپیوتری و تخصیص این کالاها در گمرک و... با مشکلات فراوانی همراه است. باید حضور در چنین نمایشگاهی پاسخگوی خواسته‏های بعد از نمایشگاه شرکت‌ها هم باشد. یعنی اگر من محصول کامپیوتری را در نمایشگاه در دید عموم می‏گذارم هدفم این است که بعد از نمایشگاه فروش این محصول را در بازار شروع کنم، اما این درحالی است که شرکت‌های کامپیوتری ما با این شرایط روبه‌رو نیستند.» او این شرایط و عدم تمایل شرکت‌ها به خاطر مشکلات اقتصادی و تحریمی را برای دور بعدی الکامپ حل شده می‏داند و امیدوار است با رفع رسمی تحریم‏های بین‏المللی شرکت‌ها انگیزه کافی برای شرکت در نمایشگاه تخصصی الکامپ را داشته باشند. در حالی سعادت حضور نیافتن شرکت‌های سخت‏افزاری در الکامپ ۲۱ را به مشکلات اقتصادی و تحریمی ارتباط می‏دهد که برخی از شرکت‌های فعال سخت‏افزاری این عدم تمایل خود را تنها به‌دلیل معضل حل نشده ارزی - ریالی نمایشگاه الکامپ ارتباط می‌دهند.

اما رئیس سازمان نصر از بیان چنین ادعای از سوی برخی شرکت‌های سخت‌افزاری ابراز تعجب می‌کند و می‏گوید: «مشکل شرکت‌های سخت‏افزاری در ایران به‌دلیل شرایط اقتصادی کشور یکی، دوتا نیست و شاید مساله ارزی مشکل چند دهم آنها باشد. ممکن است شما بیایید و از من بپرسید در نمایشگاه شرکت می‏کنم یا خیر من هم از روی خجالت به شما نمی‏گویم پول ندارم و به جای آن هزار و یک بهانه برای عدم حضورم می‏آورم.» وی تاکید می‌کند که شاید مشکل برخی شرکت‌ها هم ارزی-ریالی باشد؛ اما قطعا این مشکل تنها مشکل برخی شرکت‌ها برای عدم حضورشان در الکامپ ۲۱ نیست.

نمایشگاهی با کمترین امکانات تکنولوژیک

الکامپ در حالی امروز ۲۱ ساله می‏شود و نام تخصصی‏ترین نمایشگاه حوزه آی‏تی کشور را با خود یدک می‏کشد که از کمترین امکانات دنیای فناوری اطلاعات بهره‌مند است. یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که شرکت‌های حاضر در الکامپ از آن گله می‏کنند اینترنتی بی‌کیفیت است که از سوی نمایشگاه به آنها ارائه می‏شود. اینترنتی که نه پاسخگوی شرکت‏کنندگان است و نه بازدیدکنندگان. براساس اظهارات سخنگوی کمیته اجرایی الکامپ ۲۱، اینترنت الکامپ ۲۱ توسط شرکت ایرانیان نت، اولین اپراتور فیبر نوری تهیه و در اختیار شرکت‌های حاضر در نمایشگاه‏ الکامپ گذاشته می‏شود. بحری با اعلام اینکه به نظر وی اینترنت با پهنای مناسب و با کیفیت در اختیار شرکت‌ها قرار خواهد گرفت، تاکید می‌کند که در صورت اختلال در سرویس اینترنت نمایشگاه، با کمک شرکت‌های اینترنتی که در الکامپ ۲۱ حضور دارند، اینترنت با کیفیت به دست شرکت‌ها و بازدیدکنندگان الکامپ ۲۱ می‏رسد.

یکی از مقدمات پایه‏ای یک نمایشگاه تخصصی آن هم در حوزه آی‌تی بهره‌مند بودن از یک سایت مخصوص و ثابت است. همچنین در کنار این سایت باید اپلیکیشن‏ مخصوصی نیز برای چنین نمایشگاهی وجود داشته باشد تا بازدیدکنندگان به راحتی اطلاعات و سرویس‏های مربوط به نمایشگاه را دریافت کنند. اما این امکانات اولیه هنوز شامل الکامپ ۲۱ ساله نشده است؛ چراکه سایت این نمایشگاه تخصصی هر سال و براساس تصمیمات برگزارکننده آن تغییر می‌کند و اپلیکیشن مخصوص آن هم که به گفته مجری قرار بود هفته گذشته رونمایی شود، هنوز معرفی و در اختیار عموم قرار نگرفته است. با تمام این‌ها محل دائمی‌نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران از امروز تا پنج‌شنبه ۲۶ آذر میزبان دوستداران دنیای فناوری اطلاعات خواهد بود.