دنیای اقتصاد: از زمانی که تلفن همراه جای خود را در بین اغلب افراد جوامع مختلف باز کرد، تولیدکنندگان این ابزار وارد گوی رقابتی شده‌اند و همواره در تلاشند در این حوزه از رقیبان خود جلو بزنند. کمپانی‌های صاحب‌نام در این عرصه هر سال سعی در این دارند که محصول خود را با کیفیت‌تر و جذاب‌تر از سایر محصولات ارائه کنند. در این بین کاربران هم بیش از پیش منتظر محصولات انقلابی برندهای مورد علاقه خود هستند و بالطبع شایعات و حدس و گمان‌های متفاوتی هم در این باره منتشر می‌شود. در ادامه به بررسی شایعاتی درباره پرچمداران آینده 4 برند مطرح در حوزه تلفن همراه می‌پردازیم که زمان زیادی تا عرضه‌شان نمانده و دیر یا زود به انتظار کاربران و طرفداران خود پایان می‌دهند.
آی‌فون 7

شرکت اپل از زمانی که استیو جابز اولین آی‌فون را معرفی کرد توجه بسیاری را به خود جلب کرده است و حالا هم با وجود اینکه تیم ‌کوک خلاقیت و جسارت جابز را ندارد بازهم کاربران با اشتیاق هرچه‌تمام‌تر منتظر ارائه محصولات جدید این شرکت هستند. آی‌فون ۷ هم از این قاعده مستثنی نیست تا حدی که از یک سال قبل از عرضه، بازار شایعات و حدس و گمان‌ها درباره مشخصات آن داغ بوده است. یکی از موضوعات مهمی که درباره آی‌فون جدید توجه همه را به خود جلب کرده است حذف جک هدفون است. طبق شنیده‌ها کمپانی اپل قرار است به دنبال حذف جک ۵/ ۳ میلی‌متری این گوشی، ایرفون‌های بی‌سیم برای آی‌فون‌های جدیدش تولید کند تا از طریق بلوتوث یا پورت لایتنینگ به آی‌فون متصل باشند. براساس اطلاعات ارائه‌شده هر یک از ایرفون‌ها با باتری و تراشه‌ مجزا همراه خواهد شد. باتری این ایرفون‌ها در صورت استفاده‌ مداوم، تا ۴ ساعت عمر خواهند داشت. این اتفاق چندان هم دور از ذهن نیست و ظاهرا شرکت های سازنده هدفون نیز خود را برای آن آماده کرده‌اند؛ اگر نگاهی به هدفون‌های معرفی شده در مراسم CES ۲۰۱۶ داشته باشیم خواهیم دید که تمامی شرکت‌های سازنده هدفون، دست‌کم یک هدفون بی‌سیم در این نمایشگاه عرضه کرده‌اند. به دنبال حذف جک هدفون، مقاومت گوشی در برابر آب و همچنین باریک‌تر‌شدن آن راخواهیم دید. شایعات می‌گویند آی‌فون‌های نسل آینده از بدنه فوق باریک با ضخامتی بین ۰/ ۶ تا ۵/ ۶ میلی‌متر بهره می‌برند که اگر چنین چیزی واقعیت پیدا کند می‌توانیم شاهد باریک‌ترین آی‌فون‌های تولید شده باشیم. گذشته از این ممکن است Touch ID به‌جای دکمه Home درون صفحه نمایش جاسازی شده باشد.شایعه جالب توجه بعدی عرضه نسخه‌ ۲۵۶ گیگابایتی این محصول است. این حجم حافظه دو برابر حداکثر فضایی است که آی‌فون‌های کنونی در اختیار کاربر می‌گذارند. درست است که این فضا با این حجم اطلاعاتی که کاربرهای کنونی دارند بسیار کارآمد است ولی سوال اینجاست که با گسترش فضاهای ابری، آیا کاربران به این حجم حافظه نیاز پیدا خواهند کرد یا این امکانی غیرضروری محسوب می‌شود؟ یکی دیگر از مواردی که کاربران آی‌فون منتظر آن هستند افزایش قدرت باتری این گوشی است. همانطور که همه می دانیم مشکلی که همیشه در آی‌فون‌ها وجود داشته و دارد باتری این گوشی‌هاست. حالا ظاهرا قرار است کمپانی اپل به نیاز کاربرانش پاسخ دهد و آی‌فون جدیدش را به باتری ۳۱۰۰ میلی‌آمپری مجهز کند. همچنین قرار است این گوشی از تکنولوژی Li-Fi پشتیبانی ‌کند که باعث افزایش سرعت انتقال اطلاعات تا ۱۰۰ برابر بیشتر از Wi-Fi می‌شود. درواقع با چنین سرعتی می‌توان یک فیلم HD را در کمتر از ۲ ثانیه دانلود کرد.

گلکسی اس 7

گوشی جدید سامسونگ هم جزو موبایل‌هایی است که با شایعات بسیاری همراه بوده است و همه طرفداران این کمپانی برای رونمایی آن روزشماری می‌کنند. بسیاری از اخبار مربوط به این تلفن همراه از جمله زمان رونمایی آن که دوم اسفند است و سایز گوشی تاکنون تایید شده و برخی دیگر همچنان در هاله‌ای از ابهام است. گوشی جدید سامسونگ قرار است مانند سال گذشته در دو نسخه عرضه شود؛ گلکسی اس ۷ با صفحه نمایش ۱/ ۵ اینچی و گلکسی اس ۷ اج با نمایشگر ۵/ ۵ اینچی. می‌توان انتظار داشت که هر دو گوشی به نمایشگر AMOLED ساخت خود سامسونگ مجهز شده و هر دو نیز رزولوشن QHD داشته باشند.طبق اخبار منتشر‌شده گلکسی اس ۷ قرار است از ۴ گیگابایت حافظه‌ رم، دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم F/ ۷/ ۱ و دوربین جلوی ۵ مگاپیکسل بهره ببرد و هر دو گوشی از درگاه میکرو اس‌دی پشتیبانی می‌کنند.از شایعات دیگر مطرح‌شده درباره آخرین پرچمدار سامسونگ باید به قابلیت ضد آب بودن و همچنین بهره‌گیری از یک باتری بزرگ‌تر در این گوشی هوشمند اشاره کرد. ظرفیت باتری این گوشی هوشمند ۳۰۰۰ ‌میلی‌آمپر برای گلکسی اس ۷ و ۳۶۰۰ میلی آمپر برای گلکسی اس ۷ اج است. ظاهرا برای این گوشی تراشه اسنپ‌دراگون ۸۲۰ در نظر گرفته شده است. اندروید نسخه ششم که همراهی رابط کاربری «تاچ ویز» را با خود دارد از سایر مشخصات این گوشی است. یکی دیگر از ویژگی‌های تلفن همراه جدید سامسونگ قابلیتی است که به‌نوعی کپی از آی‌فون محسوب می‌شود. طبق این گزارش‌ها سامسونگ تصمیم گرفته قابلیتی مشابهLive Photos آی‌فون‌های اپل را وارد پرچمداران سری اس ۷ خود بکند. مشخصاتی که قرار است در گوشی جدید سامسونگ رونمایی شوند و آی‌فون پیش از این به آنها مجهز شده است کم نیستند. یکی دیگر از این ویژگی‌ها صفحه لمسی حساس به فشار است. Synaptics یکی از سازندگان سیستم‌های کنترل لمسی است که به احتمال فراوان، سامسونگ برای ساخت صفحات لمسی حساس به فشار Clearforce با این کمپانی همکاری خواهد کرد. شایعه‌ دیگری که مدتی پیش در گزارشی از وال استریت ژورنال مربوط به آخرین پرچمدار سامسونگ منتشر شده بود خبر از وجود اسکنر چشم در گلکسی اس ٧ سامسونگ می‌داد. هر چند معلوم نیست که این پرچمدار اسکنر اثر انگشت داشته باشد ولی اگر وجود اسکنر شبکیه صحت داشته باشد، به سبب منحصر به فرد بودن الگوریتم و ساختار شبکیه چشم هر فرد، قابلیت اسکنر شبکیه چشم می‌تواند برای بازکردن قفل گوشی و سامسونگ‌پی استفاده شود.

ال‌جی G5

با توجه به اخبار و شایعات اخیر پیش‌بینی می‌شود کمپانی LG در ۲۱ فوریه، در کنگره جهانی موبایل موسوم به MWC از آخرین پرچمدارش با عنوان G۵ رونمایی کند. ظاهرا این شرکت برای رویارویی با سامسونگ که قرار است در همان زمان و مکان از پرچمدارش رونمایی کند، چنین تصمیمی را گرفته است. نمایشگر ۶/ ۵ اینچی با وضوح تصویر QHD، استفاده از آخرین پرچمدار کوالکام اسنپ‌دراگون ۸۲۰ ، ۳ گیگابایت رم و ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی با درگاه میکرو‌اس‌دی برخی از ویژگی‌های G۵ خواهد بود. موضوعی که علاقه‌مندان این برند را بیش از پیش در هیجان رونمایی گذاشته است خبر ماژولار بودن این پرچمدار است. به این ترتیب که کاربران می‌توانند قسمت پایینی گوشی خود را باز و باتری را عوض کنند. حتی طراحی این گوشی به گونه‌ای است که کاربران می‌توانند دوربین، میکروفن و بلندگوهای گوشی را عوض کنند. شرکت ال‌جی یک دکمه‌ برای خارج‌کردن باتری در نظر گرفته که با فشاردادن آن باتری از بدنه گوشی خارج می‌شود. این طراحی ماژولار از طرفی باعث می‌شود گوشی باریک‌تر از نمونه‌های قبلی خود شود. گوشی G۵ به صورت پیش‌فرض با اندروید نسخه ۰/ ۶ همراه شده است که البته برای یک پرچمدار سال ۲۰۱۶ نکته عجیبی محسوب نمی‌شود. ال‌جی تصمیم گرفته در آخرین پرچمدارش دکمه‌های تنظیم صدا را از پشت گوشی به لبه‌ها انتقال دهد و همچنین بدنه آن را تمام‌فلز عرضه کند. این‌طور که شایعات می‌گویند، اسکنر اثر انگشت نیز در پشت این دستگاه قرار می‌گیرد و باتری آن هم ۲۸۰۰ میلی آمپر خواهد بود. یک قابلیت جدید دیگر که Magic Slot نامیده می‌شود، به کاربران G۵ اجازه توسعه توانایی‌های برخی از سخت‌افزارهای دستگاه را می‌دهد؛ مثلا کاربران می‌توانند به دوربین جلو توانایی ثبت تصاویر ۳۶۰ درجه را اضافه کنند یا اینکه از یک صفحه کلید qwerty به همراه گوشی استفاده کنند.در بخش پشتی این اسمارت‌فون دوربینی ۱۶ مگاپیکسلی دارای یک لنز اضافی جای گرفته که امکان ثبت تصاویر زاویه باز تا ۱۳۵ درجه را فراهم می‌آورد. در قسمت جلویی هم شاهد حضور دوربینی ۸ مگاپیکسلی خواهیم بود.

لومیا 650

موضوعی که درباره گوشی‌های جدید مایکروسافت وجود دارد این است که لومیا ۶۵۰ یک گوشی رده‌بالا نیست و درواقع پرچمدار محسوب نمی‌شود. به نظر می‌رسد مایکروسافت بعد از معرفی لومیا ۶۵۰ قصد دارد پرچمدار خود را با نامی متفاوت و مشخصاتی جالب‌تر از نسل‌های پیشین روانه بازار کند. درواقع این شرکت قصد دارد تمام توان خود را روی گوشی پرچمداری که احتمالا در اواخر سال جاری میلادی معرفی می‌شود، صرف کند و این گوشی پرچمدار همان سرفیس‌فون خواهد بود.برخی منابع مدعی شده‌اند که مایکروسافت تولید گوشی‌هایی با نام لومیا را متوقف می‌کند و در عوض به استفاده از عنوان تجاری سرفیس همانند تبلت‌های سرفیس روی می‌آورد. گفته می‌شود Surface Phone سال آینده میلادی از راه می‌رسد.اما لومیا ۶۵۰ قرار است یکم فوریه رونمایی شود. مشخصاتی که تاکنون برای جدیدترین گوشی مایکروسافت اعلام شده به این شرح است: چیپست کوالکام MSM۸۹۰۹ اسنپ دراگون ۲۱۰ (یا ۲۱۲)، صفحه نمایش ۵ اینچی با رزولوشن ۷۲۰p؛ باتری ۲۰۰۰ میلی‌آمپری، شارژ وایرلس، دوربین اصلی ۸ مگاپیکسل و دوربین جلو ۵ مگاپیکسل و ۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی با پشتیبانی از کارت حافظه جانبی Micro SD.با اینکه این گوشی سخت‌افزار چندان جالب توجهی با خود به همراه ندارد، اما طراحی این گوشی با توجه به رندرهای منتشر‌شده از آن بسیار زیبا خواهد بود. قیمت تقریبی این گوشی هم اعلام شده که با توجه به ویژگی‌های آن و در مقایسه با سایر هم‌رده‌هایش مناسب است. قیمت پایه‌ این گوشی ۱۸۵ دلار تعیین شده است که با افزودن مالیات به ۲۲۰ دلار می‌رسد.