روند صعودی  مصرف گاز خانگی آغاز شد

وی با بیان اینکه شرط عبوری آرام از زمستان پیش‌رو، مدیریت مصرف گاز در همه بخش‌هاست، ادامه داد: در ۷ ماه امسال نسبت به همین بازه زمانی در سال‌۱۴۰۱، گازرسانی به نیروگاه‌های حرارتی، بیش از ۱۳‌درصد رشد داشته و در کل، بیش از ۹۳‌درصد سوخت مورد‌نیاز نیروگاه‌ها برای تولید برق کشور نیز تامین ‌‌‌‌‌‌شده‌است که پیشرفت قابل توجهی در این زمینه به‌‌‌‌‌‌شمار می‌رود. سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران افزود: در فصل‌گرم امسال بنا بر آمار به‌‌‌‌‌‌طور میانگین روزانه ۲۷۷‌میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها تحویل شد که نسبت به همین دوره در سال‌۱۴۰۱، ۱۳‌درصد افزایش داشته‌است، همچنین در این فصل ۸۸ روز بیشتر از برنامه تعهدشده، گازرسانی به نیروگاه‌ها انجام شد که این موضوع سبب افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی راهبردی نفت‌گاز و سوخت مایع برای آغاز فصل سرد در بخش تولید برق و دیگر بخش‌های مصرف‌کننده شده‌است.

وی در پایان با اشاره به اینکه مصارف بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده بیش از ۵۰‌درصد از گاز تحویلی به شبکه انتقال کشور را به خود اختصاص داده‌است، گفت: از همه هم‌‌‌‌‌‌وطنان می‌خواهیم با رعایت نکات ساده مانند پوشیدن لباس گرم، استفاده از پرده‌‌‌‌‌‌های ضخیم در منازل، تنظیم دمای وسایل گرمایشی و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی در بخش‌های تجاری، کشاورزی و صنعتی و مدیریت مصرف انرژی، به حفظ جریان پایدار گاز در همه بخش‌ها در اقصی‌نقاط کشور کمک کنند.

در همین ارتباط، مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران از تشویق مشترکان خوش‌‌‌‌‌‌مصرف در آیین‌نامه جدید اصلاح تعرفه‌های گاز خبر داد. به گزارش «شانا» به نقل از شرکت ملی گاز ایران، مسلم رحمانی گفت: در آیین‌نامه جدید، بحث پاداش خوش‌‌‌‌‌‌مصرفی، هم برای بخش خانگی و هم بخش‌های غیرخانگی از جمله صنایع و مشترکان عمده درنظر گرفته ‌شده‌است. وی ادامه داد: الگوی مصرف این‌گونه است که در سه پلکان نخست، مشترکان کم‌‌‌‌‌‌مصرف قرار دارند که حدود ۷۰‌درصد مصارف به این پلکان تعلق دارد. پلکان‌‌‌‌‌‌های‌‌‌‌‌‌ بعدی به‌‌‌‌‌‌ترتیب، مشترکان با مصرف متوسط، پرمصرف و بسیار پرمصرف خواهند بود، ضمن آنکه دامنه مصرف نیز از ۷۵مترمکعب به ۱۰۰مترمکعب افزایش یافته‌است. به گفته مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، از ابتدای سال‌۱۴۰۲، دامنه مصرف برای ۱۲پله اشاره‌‌‌‌‌‌شده، ۱۰۰ مترمکعب خواهد بود، ضمن آنکه با وجود افزایش دامنه مصرف، تعرفه‌‌‌‌‌‌ها هیچ تغییری نکرده و همانند سال‌پیش اعمال می‌شود و تنها در پلکان ۱۱ و ۱۲، به ازای هر مترمکعب، ۵و ۶‌هزار‌تومان دریافت می‌شود.

رحمانی با بیان اینکه نزدیک به ۷۰‌درصد مشترکان، الگوی مصرف را رعایت می‌کنند، اعلام کرد: تعداد مشترکان بسیار پرمصرف که بیش از ۳‌برابر الگوی مصرف، گاز مصرف می‌کنند، تنها کمتر از ۱.۳درصد مشترکان را شامل می‌شود که از این مشترکان نیز صمیمانه تقاضا می‌شود با مدیریت مصرف، هم گازبهای کمتری پرداخت و هم با مصرف بهینه، به تامین پایدار گاز در روزهای سرد سال ‌کمک‌ کنند. وی گفت: مشترکانی که بین ۱۰ تا ۳۵‌درصد و در بازه زمانی ۱۶ آذر تا ۱۵ اسفندماه نسبت به دوره مشابه در سال‌پیش صرفه‌‌‌‌‌‌جویی کنند، نه‌‌‌‌‌‌تنها هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد، بلکه مبلغی نیز به‌عنوان پاداش صرفه‌‌‌‌‌‌جویی دریافت می‌کنند.