پس از کاهش ۱۶‌درصدی قیمت‌ها از اواخر سپتامبر سه منبع اوپک به رویترز گفتند که این سازمان قرار است در زمان نشست خود در ۲۶ نوامبر کاهش بیشتری در عرضه نفت خود ایجاد کند. قیمت نفت از بالاترین رقم در سپتامبر ۲۰۲۳ که نزدیک به ۹۸‌دلار بود، به حدود ۸۲دلار در هر بشکه کاهش یافته‌است. با وجود حمایت از کاهش عرضه اوپک و درگیری در خاورمیانه، نگرانی در مورد تقاضا و مازاد احتمالی در سال‌آینده قیمت‌ها را تحت‌فشار قرار داده‌است. عربستان‌سعودی، روسیه و سایر اعضای اوپک در مجموعه اقداماتی که از اواخر سال‌۲۰۲۲ آغاز شد، متعهد شده‌اند مجموع تولید نفت خود را به میزان ۵‌میلیون بشکه در روز یا حدود ۵‌درصد از تقاضای روزانه جهانی کاهش دهند. این کاهش شامل ۳‌میلیون و ۶۰۰‌هزار بشکه در روز توسط اوپک و کاهش داوطلبانه توسط عربستان‌سعودی و روسیه است. اوپک در آخرین نشست خود در ژوئن، با توافقی برای محدود‌کردن عرضه نفت‌خام تا سال‌۲۰۲۴ موافقت کرد و عربستان‌سعودی متعهد شد تولید خود را برای ژوئیه یک‌میلیون بشکه در روز کاهش دهد که این کاهش عرضه از آن زمان تاکنون ادامه داشته و تا پایان سال‌۲۰۲۳ تمدید شده‌است.

تایید افزایش ذخایر نفت‌خام ایالات‌متحده

در آستانه تعطیلات روز شکر‌‌گزاری در آمریکا و درحالی‌که بازار منتظر اخبار کاهش تولید از سوی گروه تولیدکنندگان اوپک و تایید افزایش ذخایر نفت‌خام ایالات‌متحده بود، قیمت نفت روز چهارشنبه ۲۲ نوامبر نوسان چندانی نداشت. به گزارش رویترز و تا لحظه تنظیم این گزارش، بهای معاملات آتی نفت‌برنت با ۱۴‌سنت یا ۰.۱۷‌درصد افزایش به ۸۲‌دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت‌خام وست‌تگزاس اینترمیدیت آمریکا با ۱۳‌سنت یا ۰.۱۷‌درصد افزایش به ۷۷دلار و ۳۰‌سنت رسید. هر دو شاخص برای چهار هفته متوالی سقوط کرده‌اند و قیمت‌ها در هفته گذشته به دلیل نگرانی‌های فزاینده در مورد چشم‌انداز تقاضا تضعیف شدند. سرمایه‌گذاران قبل از نشست برنامه‌ریزی شده اوپک در روز یکشنبه ۲۶ نوامبر، زمانی‌که گروه تولیدکننده ممکن است در مورد تعمیق کاهش عرضه به دلیل کندی رشد اقتصاد جهانی بحث کند، محتاطانه عمل کردند. روز دوشنبه۲۴نوامبر، پس از اینکه سه منبع اوپک به رویترز گفتند که این گروه، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و تولیدکنندگان متحد، قرار است در نشست ۲۶ نوامبر کاهش بیشتر عرضه نفت را درنظر بگیرند، هر دو شاخص حدود ۲‌درصد افزایش‌یافتند.

جون رونگ یپ، استراتژیست بازار در IG گفت: نشست آتی اوپک در حال‌حاضر محور اصلی قیمت نفت است، زیرا حساسیت‌ها از افزایش شدید ذخایر نفت‌خام آمریکا کنار گذاشته شده‌است.تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که اوپک احتمالا کاهش عرضه نفت را تا سال‌آینده تمدید یا حتی تعمیق خواهد داد. تحلیلگران ANZ در یادداشتی نوشتند: «درحالی‌که اجماع بازار حاکی از تمدید کاهش داوطلبانه عربستان‌سعودی و روسیه تا سال‌۲۰۲۴ است، هرگونه کاهش بیشتر توسط سایر اعضا، نوسانات قیمتی بیشتری را در آینده به‌دنبال خواهد داشت.» به گفته منابع بازار و با استناد آمار موسسه آمریکن پترولیوم در روز سه‌شنبه، ذخایر نفت‌خام آمریکا در هفته منتهی به ۱۷ نوامبر نزدیک به ۹‌میلیون بشکه افزایش یافت. ذخایر بنزین حدود یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار بشکه کاهش یافت؛ درحالی‌که ذخایر میعانات حدود ۳میلیون و ۵۰۰‌هزار بشکه کاهش یافت.