یکه‌تازی مصرف جهانی کانی سیاه

نقش محوری چین در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به‌طور قابل‌توجهی بر الگوهای مصرف زغال‌سنگ در آینده تاثیر خواهدگذاشت. چین، هند و آسیای جنوب‌شرقی قرار است سه‌چهارم مصرف جهانی زغال‌سنگ را در سال‌۲۰۲۳ داشته باشند و از ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا پیشی بگیرند و تنها هند و آسیای جنوب‌شرقی رشد قابل‌توجهی را تا سال‌۲۰۲۶ نشان می‌دهند. آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی روز جمعه ۱۵دسامبر اعلام کرد انتظار می‌رود مصرف جهانی زغال‌سنگ در سال‌۲۰۲۳ به بالاترین حد خود برسد، زیرا تقاضا برای کانی سیاه در اقتصادهای درحال‌توسعه همچنان رو به افزایش است.

تقاضا برای زغال‌سنگ در سال‌۲۰۲۳ حدود ۱.۴‌درصد افزایش‌یافته و برای اولین‌بار از ۸‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون ‌تن فراتر رفته زیرا انتظار می‌رود مصرف در هند ۸‌درصد رشد کند و در چین به دلیل افزایش تقاضای برق و تولید ضعیف انرژی آبی، ۵‌درصد افزایش یابد. در این گزارش آمده است؛ مصرف زغال‌سنگ در سال‌۲۰۲۳در اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده، حدود ۲۰‌درصد کاهش می‌یابد. مصرف زغال‌سنگ تا سال‌۲۰۲۶ یعنی زمانی‌که افزایش عمده ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در سه سال‌آینده به کاهش ۲.۳‌درصدی استفاده در مقایسه با سال‌۲۰۲۳ کمک کند، کاهش نخواهد یافت.

اهداف تعیین‌شده توسط توافق‌نامه پاریس

پیش‌بینی می‌شود مصرف جهانی در سال‌۲۰۲۶ بیش از ۸‌میلیارد ‌تن باقی‌بماند. برای دستیابی به اهداف تعیین‌شده توسط توافق‌نامه پاریس، استفاده از زغال‌سنگ باید به میزان قابل‌توجهی سریع‌تر کاهش یابد. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده؛ انتظار می‌رود چین بیش از نیمی از توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر جهانی را در سه سال‌آینده به خود اختصاص دهد که باعث می‌شود تقاضای زغال‌سنگ در این کشور در سال‌۲۰۲۴ کاهش یابد.  در این گزارش آمده است که نیمی از مصرف زغال‌سنگ جهان از چین تامین می‌شود، بنابراین چشم‌انداز زغال‌سنگ در سال‌های آینده به‌طور قابل‌توجهی تحت‌تاثیر سرعت استقرار انرژی پاک، شرایط آب‌و‌هوایی و تغییرات ساختاری در اقتصاد چین قرار خواهد گرفت. طبق این گزارش، امسال چین، هند و آسیای جنوب‌شرقی، سه‌چهارم مصرف جهانی زغال‌سنگ را به خود اختصاص خواهند داد که نسبت به سال‌۱۹۹۰ افزایش‌ چشمگیری یافته و انتظار می‌رود مصرف در جنوب‌شرقی آسیا در سال‌۲۰۲۳ آمریکا و اتحادیه اروپا را تحت‌الشعاع قرار دهد.

در این گزارش آمده‌است که تا سال‌۲۰۲۶، هند و آسیای جنوب‌شرقی تنها مناطقی هستند که انتظار می‌رود مصرف زغال‌سنگ در آنها رشد قابل‌توجهی داشته‌باشد. بررسی آمار و ارقام نشان می‌دهد که معادن زغال‌سنگ استرالیا، از افزایش تقاضای اروپا برای زغال‌سنگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سود زیادی کسب کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. میانگین قیمت زغال‌سنگ در این معادن ۴۰۰دلار به ازای هر‌تن است که نسبت به سال‌گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته‌است. البته بررسی‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهد که اندونزی، بزرگ‌ترین صادر‌‌‌‌‌کننده زغال‌سنگ در دنیا، با وجود تحولات اخیر این افزایش قیمت را تجربه نکرده‌است. دلیل اصلی این مساله وابستگی اندونزی به دو مشتری عمده خود، یعنی چین و هند است. مشتریان دیگر زغال‌سنگ این کشور ژاپن و کره‌‌‌‌‌جنوبی هستند که در مقایسه با هند و چین مقدار بسیاری کمتری را خریداری می‌کنند.

همچنین اروپا تمایل بیشتری به خرید زغال‌سنگ معادن آفریقای‌جنوبی، ایالات‌‌‌‌‌متحده و استرالیا دارد که زغال‌سنگ باکیفیت بالاتری تولید می‌کنند. این موضوع نیز نشان می‌دهد که احتمال کمی برای تصاحب بازار اروپا از سوی اندونزی وجود دارد. تقاضا برای زغال‌سنگ در جهان در سال‌۲۰۲۲ به ۸میلیارد‌ تن رسید‌که با رکورد مصرف تاریخی در سال‌۲۰۱۳‌برابری می‌کرد. گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده؛ تقاضای زغال‌سنگ احتمالا در سال‌آینده افزایش می‌‌‌‌‌یابد. بنا بر اعلام IEA، به علت افزایش قیمت گاز، تقاضا برای این سوخت بالا رفته‌است و بسیاری از کشورها مجبور شده‌اند به میزان زیادی از گاز به‌سوی زغال‌سنگ بروند و نیروگاه‌های زغال‌سنگی را که قبلا بسته شده‌بودند، دوباره بازکنند.