سهم 93‌درصدی گاز در سبد سوختی نیروگاه‌ها

به گزارش «ایرنا» جواد اوجی درباره بحث حمله سایبری گفت: روز دوشنبه ۲۷ آذر عملیات سوخت‌‌‌‌‌‌رسانی‌‌‌‌‌‌ تعدادی از جایگاه‌‌‌‌‌‌ها در سراسر کشور متوقف شد و به محض اینکه این اتفاق رخ‌داد، ما در شرکت پالایش پخش ستاد بحران را تشکیل دادیم و با بسیج‌کردن ۲۲‌هزار نفر از همکاران‌‌‌‌‌‌مان وارد عمل شدیم و عملیات سوخت‌‌‌‌‌‌رسانی در جایگاه‌‌‌‌‌‌ها را به‌صورت آفلاین یا دستی برقرار کردیم. وی افزود: در بعدازظهر همان روز همکاران ما با بالاآوردن سامانه کارت سوخت مشکل را تا حدودی حل کردند، خوشبختانه شاید نزدیک ۸۸‌درصد از جایگاه‌‌‌‌‌‌ها در سراسر کشور عملیاتشان با کارت سوخت انجام می‌شود. اوجی در ارتباط با تامین سوخت گفت: با تدابیری که در این ۷-۸ ماهه در وزارت نفت و شرکت‌های تابع انجام دادیم، نزدیک ۹۳‌درصد سبد سوختی ما در نیروگاه‌ها گاز بوده‌است و بیش از۳۶‌میلیون متر‌مکعب گاز بیشتر به نیروگاه‌ها دادیم و روزانه ۶‌میلیون بیشتر به صنایع، گازرسانی شده‌است.

وی خاطرنشان کرد: بحث مازوت‌‌‌‌‌‌سوزی یا کیفی‌‌‌‌‌‌سازی محصولات پالایشگاه‌ها در این دولت آغاز شده‌است. ما ۱۰پالایشگاه نفت داریم و کیفی‌‌‌‌‌‌سازی محصولات پالایشگاهی را به‌جد آغاز کرده‌‌‌‌‌‌ایم. چند ماه قبل اولین پالایشگاه، پالایشگاه اصفهان بود که کیفی‌‌‌‌‌‌سازی نفت و گاز آن به یورو۵ و با حضور آیت‌الله رئیسی به بهره‌‌‌‌‌‌برداری رسید. در پالایشگاه شازند یا ستاره خلیج‌‌‌‌‌‌فارس و روی مابقی پالایشگاه‌ها همه تلاش خودمان را انجام می‌دهیم. وزیر نفت عنوان کرد: هم در زنجیره نفت‌کوره و هم کاهش سولفور نفت‌کوره و هم کیفی‌‌‌‌‌‌سازی سایر محصولات پالایشگاهی ورود کرده‌‌‌‌‌‌ایم. اوجی یادآور شد: من بیش از ۳۰ سال‌ است که در این صنعت کار می‌کنم و سابقه نداشته طرح‌های کیفی‌‌‌‌‌‌سازی پالایشگاهی، در فرمتی که در این دولت رقم‌خورده، اتفاق افتاده باشد.

گرچه همه محصولات استاندارد هستند اما ظرف دو سه سال‌آتی همه محصولات پالایشگاهی را در حد یورو۵ بالا خواهیم برد. بحث کیفی‌‌‌‌‌‌سازی محصولات پالایشگاهی در همه پالایشگاه‌های کشور دستاورد بزرگی است. وی درباره جمع‌‌‌‌‌‌آوری گازهای مشعل گفت: در این دولت در این زمینه اقدامات خوبی صورت‌ گرفته‌است و تا امروز نزدیک ۱۱‌میلیون متر‌مکعب و تا پایان سال ‌۱۸‌میلیون مترمکعب و شاید بیش از ۶۸پروژه جمع‌‌‌‌‌‌آوری گازهای مشعل را که مانع از آلایندگی و استفاده از گازهای غنی اما سمی در تامین خوراک پتروشیمی‌ها شده و ارزش‌افزوده بالایی دارد را از گازهای مشعل در دستور کار داریم.

وزیر نفت تصریح کرد: خوشبختانه تاکنون تعداد زیادی از این مشعل‌‌‌‌‌‌ها جمع‌‌‌‌‌‌آوری شده‌اند. این‌ها گازهای همراه میادین نفتی هستند. هر میدان نفتی که به تولید می‌رسد جدا از بحث تولید نفت، گاز به‌همراه دارد که گاز مشعل است، پروژه تعریف کرده‌‌‌‌‌‌ایم و بنا داریم با یک برنامه‌‌‌‌‌‌ریزی خوب و دقیق همه این گازهای مشعل جمع‌‌‌‌‌‌آوری شوند که جدا از بحث جلوگیری از آلودگی هوا، بحث ارزش‌‌‌‌‌‌افزوده بالایی دارد. اوج خاطرنشان کرد: هم کیفی‌‌‌‌‌‌سازی محصولات و فرآورده‌های نفتی در پالایشگاه و بحث جمع‌‌‌‌‌‌آوری گازهای مشعل به‌‌‌‌‌‌جد در دستور کار وزارت نفت قرار دارد.

وزیر نفت بیان کرد: این نکته را تاکید می‌کنم که بیش از ۹۳‌درصد سبد سوخت در نیروگاه‌های ما گاز بوده‌ که یک انرژی پاک است و به‌مرور زمان این را بالاتر خواهیم برد و از طرف دیگر فرآورده‌های نفتی را بالاتر از حد استاندارد کیفی‌‌‌‌‌‌سازی خواهیم کرد. اوجی در پاسخ به این سوال که آیا تدابیر لازم برای جلوگیری از حمله سایبری دیده نشده بود، گفت: خوشبختانه سامانه سوخت ما مشکلی پیدا نکرده و دیتاسنتر ما در شرکت پخش و پالایش است. کارشناسان در حوزه شورای انفورماتیک و همکاران خودمان و تیمی که آیت‌الله رئیسی مشخص کرده‌اند، در حال بررسی هستند.