تحولات بنیادی صنعت نفت در 2023

روند استخدام در صنعت نفت منعکس‌کننده تمرکز بر موضوعات زیست‌محیطی بود که نشان‌دهنده موضع فعال صنعت نفت در پرداختن به نگرانی‌های محیط‌زیستی بود. نوسان قیمت نفت و گاز، تحت‌تاثیر رویدادهای ژئوپلیتیکی و چالش‌های عرضه، آسیب‌پذیری این بخش را به‌وضوح نشان‌داد. رکود مصرف گاز و تغییر به سمت منابع انرژی تجدیدپذیر، تصدیق تمایل این صنعت برای گذار جهانی از سوخت‌های فسیلی را نشان می‌دهد. این روندها در مجموع بر انعطاف‌پذیری و سازگاری بخش نفت و گاز در دوره‌ای از تحولات تاکید می‌کند. سال ۲۰۲۳ چشم‌انداز پویایی را برای بخش نفت و گاز به ارمغان آورد که با روندهای دگرگون‌کننده در پاسخ به فشارهای جهانی برای کاهش سوزاندن سوخت‌های فسیلی مشخص شد و به تغییر به سمت منابع انرژی تجدیدپذیر اشاره‌کرد. این روندها نه‌تنها انعکاس‌دهنده انطباق‌پذیری این صنعت، بلکه بر انعطاف‌پذیری آن درمیان یک بازار پرنوسان نیز تاکید می‌کند.

هوش مصنوعی؛ کاتالیزوری برای کارآیی و ایمنی

یک روند برجسته در سال‌۲۰۲۳، پذیرش فراگیر هوش‌مصنوعی بود که به‌عنوان یک بازیگر کلیدی در دیجیتالی‌کردن صنعت نفت و گاز ظاهر شد. توانایی هوش‌مصنوعی در تجزیه و تحلیل سریع داده‌ها در تصمیم‌گیری آگاهانه موثر است. فراتر از تجزیه و تحلیل، هوش‌مصنوعی مهارت خود را در خودکارسازی کار فیزیکی، ایمن‌تر‌کردن عملیات، به‌ویژه در پروژه‌های مخاطره‌آمیز فراساحلی، به اثبات رسانده است. بازیگران پیشرو در صنعت نفت مانند شورون، شل و بی‌‌‌‌‌پی هوش‌مصنوعی را پذیرفته و از آن برای مدل‌های تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌‌‌‌‌کننده و ساده‌‌‌‌‌سازی عملیاتی استفاده کرده‌‌‌‌‌اند. این فناوری ثبات را به بازار ذاتا بی‌ثبات وارد کرده که منجر به تصمیم‌گیری بهتر، کاهش هزینه و افزایش کارآیی می‌شود. با این حال، همه شرکت‌ها با سرعت یکسان حرکت نمی‌کنند، درحالی‌که غول‌های صنعت از هوش‌مصنوعی استقبال می‌کنند، برخی دیگر از شرکت‌ها، از جمله CNPC، MOL، ONGC، PKN Orlen و QatarEnergy، هنوز اعتقاد چندانی به پتانسیل هوش‌مصنوعی ندارند.

مانورهای استراتژیک در چشم‌انداز در حال تغییر

صنعت نفت و گاز در سال‌۲۰۲۳ شاهد مجموع ۱۵۷۱ قرارداد (M&A) ادغام و تملک بود که نشان‌دهنده همسویی مجدد استراتژیک بازیگران اصلی است. مهم‌ترین معاملات مالی شامل خرید شرکت Pioneer Natural Resources توسط ExxonMobil و خرید Hess توسط شورون بود. این تراکنش‌ها که ارزش آن به ده‌‌‌‌‌ها‌میلیارد دلار می‌رسد، پاسخی به پویایی بازار در حال تحول را نشان می‌دهد. همان‌طور که صنعت با ضرورت پایداری دست‌وپنجه نرم می‌کند، فعالیت‌های M&A تبدیل به مانورهای استراتژیک برای موقعیت شرکت‌ها برای دوام طولانی‌مدت می‌شوند.

تطبیق نیروی کار برای آینده‌ای پایدار

روند استخدام در بخش نفت و گاز فراساحلی در سال‌۲۰۲۳ تاکید واضح بر مسائل زیست‌محیطی را نشان‌داد. نقش‌‌‌‌‌های مرتبط با محیط‌‌‌‌‌زیست شاهد افزایش پیوسته بود و به‌ویژه مهندسان شیمی و مهندسان برق و الکترونیک مورد‌توجه قرارگرفتند، با این حال بازار کار کلی در این بخش کاهش یافت که نشان‌دهنده تغییر گسترده‌‌‌‌‌تری در پویایی اشتغال است. حرکت این بخش به سمت نقش‌‌‌‌‌های متمرکز بر محیط‌‌‌‌‌زیست، نشان‌دهنده یک موضع فعال در  پرداختن به نگرانی‌های زیست‌محیطی جهانی است. به‌طور همزمان، کاهش در آگهی‌‌‌‌‌های شغلی حاکی از تغییر یا تنوع است که احتمالا تحت‌تاثیر واکنش صنعت نفت به تغییر چشم‌‌‌‌‌انداز انرژی است.

نوسان قیمت نفت و گاز

گزارش اخیر بازار نفت آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) نوسانات قابل‌توجه بازار را که در اواخر سال‌۲۰۲۳ تجربه شد، روشن می‌کند. به دلیل همزمانی عرضه بالای نفت از کشورهای غیراوپک‌پلاس با کاهش رشد تقاضای جهانی نفت، رکود محسوسی در بازار رخ‌داد. این منجر به کاهش قابل‌توجه قیمت نفت شد و تا دسامبر به پایین‌ترین سطح خود در ۶ ماه گذشته رسید. نوسان قیمت‌ها بر آسیب‌پذیری این بخش در‌برابر رویدادهای ژئوپلیتیکی، تغییرات تقاضای جهانی و چالش‌های عرضه تاکید می‌کند. بخش گاز نیز تحت‌تاثیر عواملی مانند کاهش تحویل گاز روسیه و چالش‌های طرف عرضه، با نوسان مواجه شد.

چشم‌انداز آینده مصرف گاز

با نگاهی به آینده، چشم‌انداز مصرف گاز حاکی از رکود است، به‌ویژه در مناطقی که به‌طور فزاینده‌ای به منابع انرژی تجدیدپذیر روی‌آورده‌اند. انتظار می‌رود بازارهای اروپا، ایالات‌متحده و آسیا اقیانوسیه رهبری این تغییر را داشته باشند و به کاهش رشد تقاضا در اوراسیا کمک کنند.آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) پیش‌بینی می‌کند که قیمت‌های بازار تحت‌تاثیر رشد تقاضا در بازارهای آسیایی، به‌ویژه چین، آفریقا و خاورمیانه، جایی‌که انتظار می‌رود صنایع فشرده گاز در آنها گسترش یابد، خواهد بود. در خاتمه، روندهای مشاهده شده در سال‌۲۰۲۳، بخش نفت و گاز را به‌عنوان یک صنعت در حال چرخش نشان می‌دهد که دوره‌ای از تغییرات جهانی را طی می‌کند؛ از پذیرش گسترده هوش‌مصنوعی و فعالیت‌های M&A استراتژیک گرفته تا تغییر در الگوهای استخدام و نوسانات قیمت بازار، این روندها بر انعطاف‌‌‌‌‌پذیری و سازگاری این صنعت در پاسخ به ضرورت پایداری و انتقال مداوم به سمت منابع انرژی پاک‌‌‌‌‌تر تاکید می‌کند.