تامین منافع ایران و عراق با اجرای پروژه‌های مشترک

وی با اشاره به‌وجود ذخایر عظیم هیدروکربوری دو کشور افزود: ایران و عراق می‌توانند پروژه‌های مشترک زیادی در این زمینه با یکدیگر داشته باشند تا منافع دو کشور تامین شود. وزیر نفت با بیان اینکه ایران و عراق مواضع همسویی در اوپک و اوپک‌‌‌‌‌پلاس دارند، از مواضع وزیر نفت عراق درباره کاهش اخیر تولید نفت به‌منظور تثبیت قیمت نفت قدردانی کرد. وزیر نفت عراق با اشاره به مواضع این‌کشور در نشست اخیر اوپک‌‌‌‌‌پلاس افزود: تصمیم اخیر این سازمان به تثبیت قیمت نفت کمک کرد و این تصمیم برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و حتی سرمایه‌گذاران بسیار مفید بود. عبدالغنی با تاکید بر اینکه توسعه روابط دو کشور در حوزه انرژی مورد‌توجه و تاکید نخست‌‌‌‌‌وزیر عراق است، اظهار کرد: شرکت‌های ایرانی می‌توانند در پروژه‌های‌‌‌‌‌ مختلف سهیم باشند، از جمله این پروژه‌ها می‌توان به توسعه میدان‌های مشترک اشاره کرد. وزیر نفت عراق گفت: بلوک‌‌‌‌‌های اکتشافی خشکی و دریایی یکی دیگر از حوزه‌های بالقوه همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در عراق است، ضمن اینکه سرمایه‌گذاری در زمینه تولید گاز و ساخت پالایشگاه‌های نفت از دیگر موارد بالقوه همکاری ایران و عراق به‌‌‌‌‌شمار می‌رود.

آمادگی برای توسعه بخش‌های بالادست

اوجی گفت: ایران آمادگی کامل برای توسعه بخش‌های بالادست و پایین‌‌‌‌‌دست صنعت نفت عراق را دارد. او با بیان اینکه نشست بین هیات‌‌‌‌‌های ایرانی و عراقی پیرو نشست‌‌‌‌‌هایی که پیش‌‌‌‌‌تر در تهران و بغداد برگزارشده بود و حسب تکالیفی که روسای‌‌‌‌‌جمهوری دو کشور مشخص کرده‌بودند، در زمینه‌‌‌‌‌های اکتشاف، توسعه میدان‌های مشترک در خشکی و دریا برگزار و توافق‌های مطلوبی انجام شد. وی افزود: در زمینه نوسازی و بازسازی پالایشگاه‌های عراق به‌دست متخصصان توانمند ایرانی نیز توافق‌های مطلوبی انجام و کارگروهی برای پیگیری جدی این موضوع هم تشکیل شد. وزیر نفت اظهار کرد: با توجه به مواضع همسوی ایران و عراق در اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) و اوپک‌‌‌‌‌پلاس (ائتلاف اعضای اوپک و متحدانش) مذاکرات مثبتی نیز در این زمینه انجام شد.

وزیر نفت گفت: با توجه به ظرفیت مطلوب ایران در صنایع نفت و گاز و توانمندی پیمانکاران و سازندگان، کشور امروز در این صنعت خودکفاست و برای توسعه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی عراق اعلام آمادگی کرده و اقدام‌های سازنده‌‌‌‌‌ای را هم آغاز کرده‌‌‌‌‌ایم. وی با اشاره به بحث تهاتر گاز افزود: برای جمع‌‌‌‌‌آوری گازهای ترش و غنی عراق و صادرات گاز شیرین به این کشور اعلام آمادگی کرده‌‌‌‌‌ایم و با توجه به اینکه کارگروهی برای انجام این کار تعیین‌شده‌است، این عملیات به‌زودی آغاز می‌شود. وزیر نفت با بیان اینکه آموزش سرمایه انسانی و متخصصان عراقی در مجموعه پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌های صنعت نفت ایران و صدور خدمات فنی‌مهندسی به عراق نیز از جمله محورهای مذاکرات امروز هیات‌‌‌‌‌های ایرانی و عراقی بود، اظهار کرد: بعضی از این پروژه‌ها آغاز و تکالیف کارگروه‌های ویژه برای انجام این کار هم مشخص شد.

اوجی گفت: امیدواریم که در آینده نزدیک، عملیات اجرایی این پروژه‌ها به‌ویژه توسعه دوجانبه میدان‌های مشترک که مورد‌توافق ایران و عراق بود را هرچه زودتر عملیاتی کنیم. وی با اشاره به تحریم‌های ایران، تصریح کرد: با توجه به توان متخصصان، کارشناسان و پیمانکاران ایرانی صنعت نفت، در همه حوزه‌‌‌‌‌ها خودکفا هستیم و هیچ خللی در توسعه صنعت نفت و گاز ایران به‌وجود نیامده است، از این‌رو امروز برای صدور خدمات فنی‌مهندسی در همه حوزه‌های صنعت نفت دو بخش بالادست و پایین‌‌‌‌‌دست به‌منظور توسعه صنعت نفت عراق آمادگی کامل داریم. تفاهم‌نامه همکاری ایران و عراق برای بر‌‌گزاری دوره‌‌‌‌‌های آموزشی متقابل کارکنان صنعت نفت دو کشور و بهره‌‌‌‌‌مندی از ظرفیت‌های آموزشی با حضور اوجی و عبدالغنی، امضا شد.

این تفاهم‌نامه پیرو توافق‌ها و مذاکرات انجام‌شده بین معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت و معاونت امور استخراج وزارت نفت عراق بین مهدی علی‌‌‌‌‌مددی، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت و باسم محمد خصیر، معاون وزیر نفت عراق در امور اکتشاف امضا شد. بر‌‌گزاری دوره‌‌‌‌‌های آموزشی متقابل برای کارکنان وزارت ایران و عراق و بهره‌‌‌‌‌مندی از ظرفیت‌های آموزشی دو کشور، همکاری‌های تحقیقاتی و پژوهشی، امکان بهره‌‌‌‌‌مندی سرمایه انسانی وزارت نفت عراق برای بورسیه تحصیلی در دانشگاه‌‌‌‌‌های ایران و بر‌‌گزاری نشست‌های آنلاین از دیگر بندهای این تفاهم‌نامه است. بر اساس این گزارش، اجرای پروژه‌های آموزشی بین دو کشور از بهمن‌‌‌‌‌ماه یا اسفندماه امسال آغاز می‌شود.