افق صنعت سوخت‌های فسیلی در آمریکا

انحراف آمریکا از اهداف کنترل کربن

نتایج تحقیقات بیانگر این نکته است که قانون کاهش تورم ایالات‌‌‌‌‌متحده می‌تواند به‌صورت بالقوه انحراف ملموس این کشور را از اهداف خود در چارچوب موافقت‌نامه پاریس رقم بزند.  گفتنی است دولت مستقر، مهار و کنترل انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌‌ای با کاهشی معادل ۵۰‌  درصد نسبت به سطح انتشار سال‌۲۰۰۵ را در افق ۲۰۳۰ این کشور هدف‌گذاری کرده‌است.  در همین رابطه، پیش‌بینی می‌شود ایالات‌‌‌‌‌متحده حداقل تا ۲۰‌درصد از اهداف از پیش تعیین‌‌‌‌‌شده خود در زمینه کاهش انتشار کربن فاصله خواهد گرفت.  لازم به ذکر است که از منظر کارشناسان اقتصادی هرچند در نگاه اول، قانون کاهش تورم در راستای طرح‌های مرتبط با کاهش تقاضای نفت و گاز آمریکا تصویب شده‌است، در عین‌حال اما می‌تواند منجر به رشد تولید سوخت‌های فسیلی در این کشور شده و در نتیجه افزایش تصاعدی حجم صادرات نفت و گاز ایالات‌‌‌‌‌متحده را رقم بزند. 

این قانون مسیر تولید نفت و گاز در ایالات‌متحده را متوقف نخواهد کرد و واشنگتن کماکان در مسیر ارتقا به رتبه نخست درمیان استخراج‌‌‌‌‌کنندگان نفت و گاز در جهان در افق ۲۰۵۰ باقی خواهد ماند.  با استناد به نتایج حاصل از تحقیقات گروه رادیوم، همگام با تحقق رشد تولید نفت و گاز ایالات‌‌‌‌‌متحده هم‌‌‌‌‌زمان با موعد اجرای قانون کاهش تورم در این کشور، به‌رغم سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌‌‌‌‌برداری بیش از پیش از خودروهای برقی، این احتمال وجود دارد که دولت آمریکا موفق نشود به هدف کاهش ۵۰‌درصدی انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌‌ای خود تا پایان دهه‌جاری، دست‌یابد. این تحقیقات پیش‌بینی می‌کند میزان انتشارگازهای گلخانه‌‌‌‌‌ای ایالات‌متحده در سال‌۲۰۳۰ در مجموع حدود ۴.۵میلیارد ‌تن خواهد بود. این مقدار ۳۴‌درصد کمتر از سطح انتشار کربن این کشور در سال‌۲۰۰۵ بوده و تا ۱۸ واحد‌درصد نیز از هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌‌ای این کشور فاصله دارد.

 نیروگاه خورشیدی به‌جای فسیلی

کارشناسان انتظار دارند به‌‌‌‌‌واسطه جایگزینی نیروگاه‌های مبتنی بر سوخت‌های پایه فسیلی با نیروگاه‌های خورشیدی، حجم تقاضای داخلی گاز طبیعی در ایالات‌متحده تا سال‌۲۰۳۵ میلادی تا فراتر از ۱۵‌درصدکاهش یابد؛ این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود تولید گاز این کشور، تا ۱۰‌درصد افزایش پیدا کرده و انتظار می‌رود حجم صادرات گاز ایالات‌‌‌‌‌متحده تا ۱۰۰‌درصد افزایش پیدا کند، امری که با گسترش پایانه‌‌‌‌‌های صادراتی گاز طبیعی مایع این کشور در ارتباط مستقیم قرار دارد.  با نگاهی به نتایج تحقیقات گروه رادیوم، انتظار می‌رود تا سال‌۲۰۳۵، حجم تقاضای داخلی نفت در ایالات‌متحده تا ۱۰‌درصد کاهش یابد.

با وجود این کاهش تقاضا، انتظار می‌رود در همین دوره تولید نفت‌‌‌‌‌خام این کشورحدود ۱۵‌درصد و صادرات نفتی تا ۲۵‌درصد رشد را تجربه کند. گفتنی است ایالات‌متحده از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت و گاز در جهان به‌‌‌‌‌شمار می‌آید. این کشور در سال‌۲۰۲۲، یک بشکه از هر پنج بشکه تولیدی نفت و گاز در جهان را تولید کرده‌است. در همین سال، آمریکا صاحب بالاترین تعداد پروژه‌های جدید استخراج نفت و گاز در جهان بوده و در عین‌حال در آن روی دیگر سکه، بزرگ‌ترین انتشاردهنده دی‌‌‌‌‌اکسیدکربن شناخته می‌شود. پیش‌بینی می‌شود ایالات‌متحده تا سال‌۲۰۵۰ به بزرگ‌ترین توسعه‌‌‌‌‌دهنده استخراج نفت و گاز در جهان تبدیل شود.

 تناقض در ادعا و عمل

به‌رغم تعهدات واشنگتن برای مقابله با تغییرات اقلیمی، سیاست‌های این کشور گسترش مداوم تولید سوخت‌های فسیلی در ایالات‌متحده را تسهیل کرده‌است، به‌‌‌‌‌طوری که تنها در عرض یک سال، دولت پروژه ویلو در آلاسکا، نصب و راه‌اندازی تاسیسات صادرات نفت و گاز در این منطقه و در امتداد ساحل خلیج را تایید کرد، دو مزایده برای اجاره ذخایر عظیم نفت و گاز را در خلیج‌مکزیک برگزار و مجوز پنج سال‌حفاری دریایی را صادر کرد. هرچند دولت مستقر در ایالات‌‌‌‌‌متحده از قانون کاهش تورم به‌عنوان محوری از دستاوردهای دولت خود در زمینه اقلیمی یاد می‌کند، اما در واقعیت این قانون راه فرار مناسبی را برای صنایع مرتبط با سوخت‌های فسیلی ایجاد‌کرده که به روند عادی فعالیت‌های خود ادامه دهند.  این همه در شرایطی اتفاق می‌افتد که مفاد این قانون تا پایان دهه‌جاری میلادی منقضی می‌شود، بنابراین معرفی راهبردهای تکمیلی برای ادامه و تسریع کاهش انتشار کربن نیاز خواهد بود.  در گزارشی اخیر که از سوی موسسه اینترنشنال چنج اویل منتشر شده، آمده‌است که این‌گونه از حمایت‌های دولتی، منجر به توسعه پروژه‌های جذب کربن و تزریق آن به چاه‌‌‌‌‌های قدیمی نفت با استفاده از فرآیندی به‌نام «توسعه برداشت نفت» خواهد شد. گفتنی است به باور کارشناسان فعال در حوزه انرژی، این روش در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌‌ای و ذخیره کربن موفق عمل نکرده و تنها عمر صنعت نفت و گاز را طولانی‌‌‌‌‌تر می‌کند.