اسکاندیناوی در تکاپوی نفت بیشتر

دریای بارنتس و حفاری‌‌‌‌های بیشتر

میزان اعطای مجوز حفاری در دریای بارنتس واقع در شمال قاره اروپا، در دور جدید و از حدود دو سال‌پیش، به عدد هشت رسید. دلیل پیشرفت این بود که در این مدت، شرکت‌های مرتبط با حوزه انرژی، علاقه بیشتری به این منطقه دورافتاده و خشن (از نظر زیست‌محیطی)، نشان‌دادند. ترژ‌‌‌‌اسلند؛ وزیر انرژی نروژ، در این رابطه گفت: «سال گذشته از شرکت‌ها خواستم تا فرصت‌های دریای بارنتس را با دقت بیشتری بررسی کنند، این سطح از اعطای مجوز جدید حفاری نشان می‌دهد که شرکت‌های بیشتری به دعوت من پاسخ مثبت داده‌‌‌‌ و مسوولیت حفاری و اکتشاف جدید را برعهده گرفته‌‌‌‌اند.» صدور مجوزهای جدید حفاری، صفحه جدیدی را در دریای بارنتس باز می‌کند که این شرکت سال‌ها پیش و پس از ریزش تعدادی چاه خشک آن را رها کرده‌بود. از سویی دیگر، کارل‌‌‌‌جانی‌‌‌‌هرسویک، مدیرعامل شرکت Aker BP، اعلام کرد: «ما یک تیم جدید، ایده‌های جدید و زمین‌‌‌‌های جدید داریم.» وی افزود که این طرح در ابتدا به‌دنبال اکتشاف گاز طبیعی بود.

محیط ‌‌‌‌زیست یا نفت بیشتر؟

درحالی‌که نروژ از توافق‌نامه آب‌و‌هوایی پاریس و هدف جهانی برای دور‌شدن از سوخت‌های فسیلی حمایت می‌کند، این کشور همچنان اصرار دارد جهان برای سال‌های طولانی به نفت و گاز نیاز خواهد داشت. ترولز گولوسن، رئیس «گروه دوستان زمین» نروژ، با نشر پستی در یک شبکه اجتماعی گفت: «سیاست‌های دولت همچنان در مسیر برخورد رودررو با آب و هوای سالم و پایدار است.»

لازم به ذکر است، چند ماه پیش بود که دولت نروژ اعلام کرد با اختصاص سرمایه بیش از ۲۰۰‌‌‌‌میلیارد کرون نروژ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به شرکت‌های فعال نفتی برای توسعه ۱۹ میدان نفت و گاز که بخشی از راهبرد این کشور اروپایی برای افزایش تولید در دهه‌های آینده است، موافقت کرده‌است. در سال‌‌‌‌۲۰۲۰ پارلمان این کشور مشوق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های موقت مالیاتی را برای تشویق سرمایه‌گذاری در بخش نفت وگاز هم‌‌‌‌زمان با کاهش فعالیت‌های مرتبط ارائه کرد که این اقدام باعث رشد چشمگیر درخواست‌های جدید حفاری از سوی شرکت‌های فعال در بخش انرژی این کشور اروپایی شد. در همان ایام، وزیر نفت و انرژی نروژ در جریان یک نشست خبری اعلام کرد: «این‌‌‌‌ها پروژه‌هایی هستند که به افزایش تولید پایدار در بخش فراساحلی نروژ و ایجاد اشتغال و رشد ارزش‌‌‌‌افزوده کمک می‌کنند. لازم به ذکر است، تولید نفت نروژ با مخالفت شدید طرفداران محیط‌زیست و آنها که نگران آثار سوء‌‌‌‌مصرف نفت و گاز بر تغییرات آب‌وهوایی هستند، روبه‌رو است.»

گاز نروژ، جایگزین گاز روسیه

نروژ در سال‌۲۰۲۲ از روسیه به‌عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده گاز اروپا پیشی‌گرفت، زیرا حمله مسکو به اوکراین پیشینه چندین دهه ‌تبادل و تجارت انرژی طرفین را قطع کرد. در همین ارتباط، رویترز نوشت؛ به‌دنبال تحولات ژئوپلیتیکی به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌واسطه نبرد روسیه با اوکراین که منجر به وضع تحریم‌های سختگیرانه غرب بر صادرات نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی از مبدا روسیه شد، دولت نروژ چندی پیش از تمایل این کشور برای کمک به اتحادیه اروپا در راستای مقابله با افزایش قیمت‌های گاز طبیعی در سطح این قاره، خبر داد. معاون نخست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وزیر روسیه نیز اعلام کرد صادرات گاز این کشور به اتحادیه اروپا در سال‌۲۰۲۳ تا ۵۰‌‌‌‌‌میلیارد مترمکعب کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد؛ این در حالی است که در سال‌‌‌‌۲۰۲۲ میلادی حدود ۱۴۵‌‌‌‌میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به قاره‌‌‌‌سبز صادر شد. به گزارش رویترز، همزمان با کاهش عرضه گاز طبیعی روسیه به اروپا، نروژ با درک صحیح اضطرار پیش‌‌‌‌آمده، خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین تامین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کننده گاز این منطقه معرفی کرد.

نفت این کشور همچنین جایگزین قسمتی از بشکه‌‌‌‌های نفت صادراتی روسیه شد که توسط اتحادیه اروپا ممنوع اعلام ‌شده‌بود.  در حال‌حاضر، همگان متنتظر پایان ژانویه و انتشار آمار بخش انرژی نروژ هستند. تولید نفت‌‌‌‌خام این کشور حوزه اسکاندیناوی در ژانویه ۲۰۲۳ از یک‌‌‌‌میلیون و ۷۷۰‌‌‌‌هزار بشکه، به یک‌‌‌‌میلیون و ۷۵۰‌‌‌‌هزار بشکه در روز رسید، این در حالی است که میزان تولید نروژ برای این ماه یک‌‌‌‌میلیون و ۷۸۰‌‌‌‌هزار بشکه پیش‌بینی‌‌‌‌شده بود. تولید گاز طبیعی این کشور نیز اندکی افت را ثبت و از ۳۶۰‌‌‌‌میلیون و ۳۰۰‌‌‌‌‌هزار مترمکعب به ۳۵۶‌‌‌‌میلیون و ۸۰۰‌‌‌‌هزار مترمکعب در این ماه رسید، این سطح از تولید اما از برآوردهای اولیه ‌‌‌‌برابر با تولید روزانه ۳۴۳‌‌‌‌‌میلیون و ۴۰۰‌‌‌‌‌هزار مترمکعبی فراتر رفت.

گفتنی است مجموع تعداد مجوزهای حفاری جدید اعطا شده در دریای شمال بدون تغییر نسبت به سال‌گذشته، ۲۹بوده‌است، این در حالی است که ۲۵ مجوز صرفا برای حفاری در دریای نروژ صادر شده‌است، این رقم در سال‌گذشته ۱۶ مورد بود.کل تولید نروژ در سال‌۲۰۲۳ به حدود ۴‌میلیون بشکه معادل نفت در روز رسید‌که به‌طور مساوی بین نفت و گاز طبیعی تقسیم شد. انتظار می‌رود تولید این کشور در سال‌های آینده در همین سطح باقی‌بماند و سپس در دهه‌۲۰۳۰ به‌شدت کاهش یابد، مگر اینکه منابع جدید نفت و گاز اکتشاف و توسعه پیدا کنند.