به گزارش «شانا»، مرتضی شاهمیرزایی در نخستین نشست هم‌‌‌‌‌اندیشی CAPTURE CO۲، اظهار کرد: راهبرد جمع‌‌‌‌‌آوری گازهای همراه مشعل و مدیریت کربن از دو سال‌پیش در شرکت ملی صنایع پتروشیمی مورد‌توجه ویژه‌ای قرار گرفته‌است.

وی افزود: با اجرای راهبرد جمع‌‌‌‌‌آوری گازهای همراه مشعل در گچساران، مارون، مسجدسلیمان و شرق اهواز ضمن صیانت از محیط‌زیست، بخشی از خوراک مورد‌نیاز مجتمع‌‌‌‌‌های پتروشیمی برای تکمیل زنجیره ارزش تامین خواهد شد. معاون وزیر نفت با اشاره به احیای برخی از طرح‌های نیمه‌‌‌‌‌تمام و متوقف صنعت پتروشیمی در دولت سیزدهم، تصریح کرد: برخی از اقدام‌هایی که برای امید آفرینی و توسعه در مناطق انجام شده‌است، آغاز دوباره عملیات اجرایی طرح‌های پتروشیمی گلستان، زنجان و ابن‌‌‌‌‌سینای همدان است که از سال‌ها پیش متوقف ‌شده‌بودند. شاهمیرزایی با تاکید بر لزوم حمایت از ساخت داخل، خواستار شتاب‌‌‌‌‌بخشی در انتقال دانش فنی و فناوری‌های روز جهان با هدف خودکفایی شد و تاکید کرد: ما از تحریم‌ها استقبال نمی‌کنیم، اما شرایط دوران تحریم سبب شکوفایی نبوغ ایرانی‌‌‌‌‌ها شد و امروز با تکیه بر توان داخلی درحال‌توسعه و پیشرفت صنعت پتروشیمی هستیم. وی با بیان اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی به‌عنوان شرکتی پیشرو، راهبری کلان و تنظیم‌گری صنعت را برعهده دارد، گفت: برمبنای سیاستگذاری‌های کلان و ترسیم آینده توسعه، باید با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود در کشور به‌‌‌‌‌سوی خودکفایی کامل و قطع واردات گام برداریم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه موافقت‌اصولی اجرای طرح آمونیاک شرکت نفت ستاره خلیج‌‌‌‌‌فارس صادر شد، افزود: با اجرای این طرح ضمن جلوگیری از هدررفت ۹۵‌هزار‌تن هیدروژن، ۴۵۰‌هزار‌ تن به ظرفیت تولید آمونیاک کشور افزوده خواهد شد.

شاهمیرزایی ادامه داد: مجموع گاز مصرفی مجتمع‌‌‌‌‌های پتروشیمی کمتر از ۸‌درصد کل گاز مصرفی کشور است و این گاز باید به ارزش‌‌‌‌‌افزوده تبدیل شود و محصولات نهایی با هدف کاهش خام‌‌‌‌‌فروشی در مسیر تکمیل زنجیره ارزش تولید شود. وی به هدف‌گذاری انجام‌شده برای بومی‌‌‌‌‌سازی کاتالیست‌‌‌‌‌های مورد‌نیاز صنعت اشاره کرد و گفت: تا پایان فعالیت دولت سیزدهم همه کاتالیست‌‌‌‌‌ها توسط شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و شرکت‌های همکار داخلی‌‌‌‌‌سازی می‌شود و برای همیشه مشکل واحدهای تولیدی مرتفع خواهد شد. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خطاب به شرکت‌‌‌‌‌کنندگان در این نشست تخصصی گفت: رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که مردم از مسوولان مطالبه‌‌‌‌‌گر باشند و در این راستا همه مدیران و کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی آماده هرگونه حمایت و همکاری برای صیانت از محیط‌زیست و توسعه‌پایدار صنعت پتروشیمی ایران هستند. نخستین نشست هم‌‌‌‌‌اندیشی CAPTURE CO۲ با حضور مدیران و همچنین نمایندگانی از وزارت نفت و شرکت تابعه، وزارت نیرو، مجتمع‌‌‌‌‌های پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی برگزار شد.