معامله‌گران در انتظار بمب خبری  بعدی بازار

راه‌‌‌‌اندازی این صندوق‌ها، خبری بزرگ در بازار ارز‌‌‌‌های دیجیتال به‌شمار می‌رود زیرا معاملات این دارایی‌های بلاک‌چینی را در اختیار طیف گسترده‌ای از سرمایه‌گذاران سنتی قرار می‌دهد و باعث می‌شود تا با افزایش سرمایه ورودی به ارز‌‌‌‌های دیجیتال، بازار ثبات بیشتری پیدا کند.  علاوه بر آن، معاملات ارز‌‌‌‌های دیجیتال در بورس بزرگ آمریکا اعتبار این دارایی‌ها را افزایش می‌دهد و نشان‌دهنده تغییر دید قانون‌گذاران نسبت به آنها است. صندوق‌های قابل‌معامله، اعتماد سرمایه‌گذاران سنتی را نسبت به دارایی‌های بلاک‌چینی افزایش می‌دهند و کسب سود از نوسانات قیمتی ارز‌‌‌‌ها را در یک محیط قانونی و شناخته‌شده امکان‌پذیر می‌کنند.  بنابراین فعالیت این صندوق‌ها تاثیرات مثبت خود را بر روند قیمتی بیت‌کوین داشته‌است و با گذشت یک ماه از زمان آغاز به‌کار، بیش از ۱۰‌میلیارد دارایی تحت‌مدیریت به‌دست آورده‌اند. آمار‌ها حاکی از آن است که به مرور زمان سرمایه‌گذاران بورسی بیشتری نسبت به فعالیت و سرمایه‌گذاری در صندوق‌های قابل‌معامله اسپات بیت‌کوین علاقه پیدا کرده‌اند و اخیرا سرمایه قابل‌توجهی به این صندوق‌ها واردشده‌است.  موفقیت صندوق‌های قابل‌معامله اسپات بیت‌کوین در دریافت تایید کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا، امید‌‌‌‌ها را نسبت به تایید این صندوق‌ها برای دیگر ارز‌‌‌‌ها افزایش داده‌است و هم‌اکنون جامعه ارز‌‌‌‌های دیجیتال در انتظار راه‌اندازی صندوق‌های قابل‌معامله اسپات برای دومین ارز دیجیتال برتر بازار یعنی اتریوم هستند.

تلاش برای ورود اتریوم به بورس آمریکا

همانند صندوق قابل‌معامله بیت‌کوین، صندوق اتریوم یک محصول مالی است که به سرمایه‌گذاران بورسی این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به خرید و فروش مستقیم اتریوم، به روش قانونی در این ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری داشته باشند. هم‌اکنون برخی از محبوب‌‌‌‌ترین و شناخته‌‌‌‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری و مدیریت سرمایه جهانی از جمله ‌گری اسکیل درخواست راه‌اندازی این صندوق‌های معاملاتی را برای ارز دیجیتال اتریوم ثبت کرده‌اند و در انتظار بررسی و تایید آن توسط کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا هستند.  یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های صندوق قابل‌معامله بورسی ارز‌‌‌‌های دیجیتال، حذف پیچیدگی معاملات و نگهداری از این دارایی‌های بلاک‌چینی است. این صندوق‌ها همانند دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورس عمل می‌کنند و این امکان را در اختیار فعالان قرار می‌دهند تا به روشی آسان و ایمن در ارز‌‌‌‌های دیجیتال سرمایه‌گذاری داشته باشند و از نوسانات قیمتی آنها سود دریافت کنند. درحالی‌که هم‌اکنون صندوق‌های قابل‌معامله اسپات‌اتریوم در بورس برخی کشور‌‌‌‌ها در حال فعالیت هستند، اما تا به امروز موفق نشده‌‌‌‌اند به بورس آمریکا راه پیدا کنند. کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا طی چند سال‌گذشته روند سختگیرانه‌‌‌‌ای را نسبت به این صندوق‌ها درپیش گرفته‌ و تایید صندوق‌های قابل‌معامله اسپات بیت‌کوین نیز حاصل سال‌ها تلاش توسط شرکت‌های مختلف جهانی بوده‌است. با این وجود، تحلیلگران بازار تکرار روند طولانی‌مدت را برای تایید صندوق‌های قابل‌معامله اسپات‌اتریوم بعید می‌دانند و با راه‌اندازی صندوق‌های بیت‌کوین، به‌نظر می‌رسد که به‌زودی خبر‌‌‌‌های خوبی برای جامعه اتریوم منتشر خواهدشد.

اهمیت صندوق‌های بورسی

راه‌‌‌‌اندازی احتمالی صندوق قابل‌معامله اسپات‌اتریوم خبری بزرگ برای اکوسیستم این ارز دیجیتال به‌شمار می‌رود زیرا به سرمایه‌گذاران سنتی بازار این امکان را می‌دهد تا اتریوم را در یک محیط قانونی معامله کنند. این صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسی دسترسی راحت‌‌‌‌تر سرمایه‌گذاران سنتی را به اتریوم امکان‌پذیر می‌کنند و به آنها این امکان را می‌دهند تا بدون خرید مستقیم اتریوم و چالش‌های نگهداری از آن، در این ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری داشته باشند.  آسان‌‌‌‌سازی فرآیند ورود و فعالیت در بازار ارز‌‌‌‌های دیجیتال یک مزیت بزرگ برای سرمایه‌گذاران سنتی به‌شمار می‌رود و به همین دلیل فعالیت این صندوق‌ها می‌تواند به ورود سرمایه بیشتر و در نتیجه افزایش قیمت اتریوم منجر شود. راه‌‌‌‌اندازی این صندوق‌ها همچنین می‌تواند به افزایش اعتبار کل اکوسیستم ارز‌‌‌‌های دیجیتال منجر شود که ورود گسترده سرمایه‌گذاران نهادی را به این بازار مالی به‌دنبال دارد. سرمایه‌گذاران نهادی نقش مهمی در بازار‌‌‌‌های مالی دارند و افزایش علاقه آنها به بازار ارز‌‌‌‌های دیجیتال می‌تواند به رشد بیشتر اتریوم و دیگر ارز‌‌‌‌های دیجیتال کمک کند. البته توجه به این نکته اهمیت دارد که اتریوم از محبوبیت کمتری نسبت به بیت‌کوین بهره‌‌‌‌مند است و در صورت راه‌اندازی صندوق‌های قابل‌معامله اسپات‌اتریوم، قابل پیش‌بینی است که همچنان صندوق‌های بیت‌کوین مورد‌توجه اغلب سرمایه‌گذاران بورس آمریکا باقی خواهند ماند،  بنابراین درحالی‌که تایید راه‌اندازی این صندوق‌ها برای اتریوم خبری بزرگ به‌شمار می‌رود و اثرات مثبت خود را بر احساسات سرمایه‌گذاران بازار دارد، اما در بلندمدت نیز این احتمال وجود دارد که تاثیر فعالیت این صندوق‌ها بر روند قیمتی این ارز چندان قابل‌توجه نباشد. علاوه بر آن، ماهیت غیرمتمرکز یکی از ویژگی‌های بنیادی شبکه اتریوم به‌شمار می‌رود و بیش از هرچیزی مورد‌توجه اکثر کاربران اکوسیستم این ارز دیجیتال است. با پشتیبانی از قرارداد‌‌‌‌های هوشمند، اتریوم حوزه دیفای را پایه‌‌‌‌ریزی کرد و امروزه میزبان محبوب‌‌‌‌ترین و بهترین پلتفرم‌‌‌‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکز بازار به‌شمار می‌رود. به همین‌دلیل بسیاری از کاربران اتریوم علاقه چندانی به صندوق‌های قابل‌معامله اسپات ندارند زیرا به عقیده آنها این صندوق‌ها می‌توانند کنترل دولت آمریکا را بر بازار اتریوم افزایش داده و در نتیجه این ارز و شبکه آن را به سمت متمرکز‌شدن حرکت دهند. با این حال اثرات روانی اخبار پیرامون این صندوق‌ها را بر روند قیمتی اتریوم نمی‌توان نادیده گرفت و با افزایش احتمال تایید راه‌اندازی این صندوق‌ها توسط کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا، بازار می‌تواند به خرید بیشتر و سرمایه‌گذاری در این ارز جذب شود که روند صعودی را برای اتریوم به‌دنبال خواهد داشت.

زمان احتمالی

درحالی‌که هنوز زمان دقیق راه‌اندازی اولین صندوق‌های قابل‌معامله اسپات‌اتریوم در هاله‌‌‌‌ای از ابهام قرار دارد، اما بسیاری از تحلیلگران بازار بر این باور هستند که فاصله زیادی تا آن باقی نمانده و رخ‌دادن این اتفاق اجتناب‌ناپذیر است. لازم به‌ذکر است که هم‌اکنون صندوق‌های قابل‌معامله فیوچرز اتریوم در بورس آمریکا معامله می‌شوند که نشان می‌دهد با رفع برخی مشکلات در صندوق‌های پیشن‌‌‌‌های، کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا راه‌اندازی نوع اسپات این صندوق‌ها را نیز تایید خواهد کرد. به همین‌دلیل هم‌اکنون شرکت‌های سرمایه‌گذاری و خدمات مالی در تلاش هستند تا تغییرات و بهبود‌‌‌‌های لازم را در پیشنهادات راه‌اندازی صندوق‌های قابل‌معامله اسپات‌اتریوم خود اعمال کنند تا با پیروی از تعهدات و شرایط مورد‌نیاز کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا، احتمال موفقیت خود را افزایش دهند. در حال‌حاضر پیش‌بینی‌‌‌‌ها حاکی از آن است که به‌زودی و تا ماه‌مه (اردیبهشت ۱۴۰۳) کمیسیون بورس و اوراق‌بهادار آمریکا اولین صندوق قابل‌معامله اسپات‌اتریوم را تایید خواهد کرد، در صورتی‌که تا آن زمان تصمیم نهایی گرفته نشود، تحلیلگران بر این باور هستند که حداکثر تا ۱۲ ماه آینده این صندوق‌ها تعیین‌تکلیف خواهند شد. در صورت تایید، صندوق‌های قابل‌معامله اسپات‌اتریوم می‌توانند عصر جدیدی از دسترسی، نقدینگی و اعتبار را برای اکوسیستم اتریوم و کل صنعت ارز‌‌‌‌های دیجیتال آغاز کنند.