گاز آمریکا در کف قیمت

تغییرات اقلیمی که بالا رفتن دما در زمستان در سطح جهان را به‌دنبال داشته، نیاز به سوخت گرمایشی را به حداقل کاهش داده‌است. با وجود افزایش مصرف گاز در تولید برق به دلیل دور‌شدن اکثر کشور‌ها از زغال‌سنگ، تقاضای کلی برای گاز نزولی شده‌است. علاوه‌بر این، تولیدکنندگان گاز برای متعادل‌کردن مازاد عرضه ناشی از تقاضای ضعیف، با فشار برای کاهش تولید مواجه هستند. این عدم‌تعادل در عرضه و تقاضا در سطوح ذخیره‌سازی که بالاتر از حد معمول است به‌طور مشهود به چشم می‌خورد. این وضعیت به ایالات‌متحده محدود نمی‌شود، زیرا سایر نقاط جهان نیز با کاهش قیمت‌ها و افزایش سطح ذخیره‌سازی مواجه هستند. معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند که اصلاح مشکل مازاد عرضه توسط بازار، زمان می‌برد و امید چندانی به بهبود قابل‌توجه قیمت در کوتاه‌مدت نیست.

به گزارش فایننشال‌تایمز، قیمت گاز طبیعی ایالات‌متحده به پایین‌ترین حد در سه دهه‌اخیر سقوط کرده، زیرا درست زمانی‌که تولید به سطوح بی‌سابقه‌ای افزایش یافته،گرم‌ترین زمستان این کشور نیز از راه رسیده‌است. به گفته تحلیلگران، برخلاف زمستان‌های گذشته، زمانی‌که تقاضای سوخت برای گرمایش در بالاترین حد خود قرار می‌گرفت، امسال آمریکا در حال گذراندن گرم‌ترین زمستان خود در ۷۴ سال‌گذشته است و طبیعتا مصرف گاز بسیار کمتر از حد انتظار بوده‌است. افزایش تولید گاز ایالات‌متحده - که در ماه دسامبر به رکورد ۱۰۵‌میلیارد فوت‌مکعب در روز رسید‌- باعث سقوط آزاد قیمت‌ها شد و از اواسط ژانویه بیش از ۵۰‌درصد کاهش یافت. در روز جمعه ۲۳فوریه، قراردادهای شاخص هنری‌هاب برای ماه مارس به ۱.۶۱دلار به ازای هر‌میلیون واحد حرارتی بریتانیا رسید‌که نسبت به ۱.۵۸دلار در هر‌میلیون Btu در روز پنجشنبه، اندکی افزایش داشت. به غیر‌از چند روز در اواسط سال‌۲۰۲۰ - زمانی‌که همه‌‌‌‌‌گیری کووید-۱۹ تقاضا را کاهش داد - این پایین‌ترین قیمت بسته‌شدن قرارداد از سال‌۱۹۹۵ است. تحلیلگران معتقدند اتفاقی بسیار غیرعادی در حال وقوع است. تغییرات آب‌و‌هوایی منجر به گرم‌شدن زمستان‌ها در سراسر جهان شده‌است.

میانگین دمای جهانی

داده‌‌‌‌‌های منتشرشده در این ماه نشان می‌دهد که میانگین دمای جهانی برای اولین‌بار از معیار ۱.۵‌درجه سانتی‌‌‌‌‌گراد بالاتر از سطح پیش‌‌‌‌‌ از صنعتی ‌شدن در یک دوره ۱۲ ماهه عبور کرده‌است. این امر تقاضا برای سوخت گرمایشی را تضعیف کرده و نکته قابل‌تامل اینجاست که دور‌شدن جهان از زغال‌سنگ، باعث افزایش استفاده از گاز برای تولید برق شده‌است. اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات‌متحده، سازمانی دولتی که مسوول پردازش روند تغییرات آب و هوا است، این هفته هشدار داد که پوشش یخی در دریاچه‌های بزرگ به پایین‌ترین حد تاریخی برای این زمان از سال‌رسیده‌است. کارشناسان بر این باورند که این زمستان (از دسامبر تا فوریه)گرم‌ترین دوره ثبت‌شده از زمان نصب تجهیزات ردیابی هوای قابل‌اعتماد در فرودگاه‌های ایالات‌متحده در دهه‌۱۹۵۰ بوده‌است. تجزیه و تحلیل‌های انجام‌شده توسط CWG  -شرکت مشاوره متخصص در تجزیه و تحلیل آب و هوا و تاثیر آن بر بازارهای کالا- نشان می‌دهد که زمستان امسال تقریبا ۳‌درصد گرمتر از رکورد قبلی ثبت‌شده در زمستان ۲۰۱۶-۲۰۱۵ خواهد بود. این تخمین بر اساس یک روش محاسبه است که تاثیر دما بر مصرف گاز را درنظر می‌گیرد. تار نمای S&P Global Commodity Insights تخمین می‌زند که تولید گاز در دسامبر ۲۰۲۳ به رکورد بیش از ۱۰۵‌میلیارد فوت‌مکعب در روز رسیده‌است. تولید در ژانویه کاهش یافت و در اوایل فوریه دوباره به حدود ۱۰۵‌میلیارد فوت‌مکعب در روز بازگشت.

تعطیلی واحدهای تولیدی

 لوک لارسن، مدیر تحقیقات S&P، درباره سقوط قیمت گفت: «این به آب و هوا و سطح تولیدی برمی‌گردد که سال‌را با آن به پایان رساندیم. من فکر می‌کنم اگر در این سطح ادامه دهیم، احتمالا از نقطه‌نظر تولید با مشکلاتی مواجه خواهیم شد و احتمالا شاهد تعطیلی تولید باشیم.» تعداد معدودی از تولیدکنندگان گاز در روزهای اخیر برنامه‌هایی را برای محدود‌کردن برنامه‌های حفاری داشته‌اند زیرا قیمت‌های پایین، حاشیه سود آنها را به‌شدت کاهش داده‌است. Comstock Resources - یک شرکت مستقل انرژی که عمدتا درگیر کسب، اکتشاف، توسعه و تولید نفت و گاز طبیعی است- اعلام کرد که دکل‌های حفاری خود را از هفت به پنج کاهش می‌دهد و سود سهام خود را تا زمان افزایش قیمت‌ها به حالت تعلیق درمی‌آورد. شرکت Antero Resources علاوه‌بر کاهش تعداد دکل‌ها، بودجه‌اکتشاف خود را نیز کاهش داده‌است. EQT، بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز آمریکا اعلام کرد که آماده است تولید را در صورت نیاز در سال‌جاری، بسته به نحوه حرکت قیمت‌ها، کاهش دهد. توبی رایس، مدیر اجرایی EQT، این هفته به تحلیلگران گفت: در کوتاه‌مدت، باید نسبت به بازار حساس باشیم و کاهش فعالیت‌های حفاری تصمیم بزرگی خواهد بود. بر اساس گزارش EIA، مازاد گاز، ذخایر را افزایش داده، به‌طوری که ذخیره‌سازی در هفته گذشته در حدود ۲.۵۴‌تریلیون فوت‌مکعب بود که ۱۱‌درصد بیشتر از یک سال‌قبل و ۱۶‌درصد بیشتر از میانگین پنج‌ساله است. کاهش تقاضا همچنین قیمت‌ها را کاهش و سطح ذخیره‌سازی را در سایر نقاط جهان افزایش داده‌است.

مرجع قیمت‌گذاری گاز اروپا

 در هلند، معیار TTF که به‌عنوان یک مرجع قیمت‌گذاری عمده برای گاز طبیعی در اروپا عمل کرده و بستری برای تجارت قراردادهای گاز طبیعی، از جمله قراردادهای آتی و اختیار معامله فراهم می‌کند و در بورس بین‌قاره‌ای نیز معامله می‌شود، امسال ۲۲‌درصد کاهش‌یافته و حدود ۲۵یورو در هر مگاوات ساعت یا ۷.۹۰دلار در هر‌میلیون Btu معامله می‌شود؛ کمتر از یک دهم میزان در اوج قیمت در خلال بحران انرژی در تابستان ۲۰۲۲. قیمت گاز طبیعی مایع تحویلی به شمال‌شرق آسیا که توسط آژانس گزارش قیمت آرگوس ارزیابی شده، در سال‌جاری ۲۳‌درصد افت کرده و در پایین‌ترین سطح از سال‌۲۰۲۱ معامله می‌شود. معامله‌گران بر این باورند که عدم‌تعادل تقاضا و عرضه به زمان نیاز دارد تا از بین برود و بازارها، واکنش کمی برای بهبود قابل‌توجه قیمت گاز ایالات‌متحده در کوتاه‌مدت نشان می‌دهند. چارلی مکنامارا، رئیس بخش کالا در US Bank گفت: «بازار اساسا امید خود را نسبت به افزایش قابل‌توجه و پایدار قیمت‌ها در طول سال‌۲۰۲۴ از دست داده‌است. به‌عبارت دیگر، خریداران در بازار انتظار دارند که قیمت‌ها برای مدتی پایین بمانند تا مازاد عرضه متعادل شود.»